Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

macro

Produkter
(logga in för att koppla)
johan.morck skrev:
Detta har frågats och besvarats många gånger här på sidan. Läs Bjørn Rørsletts utlägg i denna lärorika tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48918&highlight=bl%E4ndare+%E4ndras+macro

Tack Johan!
Jag hade inte en aning om detta fenomen. Det är ju dock logiskt.
Funderar däremot lite över Tamrons 90mm. Det objektivet anger ingen ändring i bländare, men däremot ändras tiden. Det fungerar alltså på samma sätt men "göms undan". Antar att det är för att det är tredjepart, eller fungerar vissa original så också?
Upplevde förövrigt att 105mm VR inte alls var särskilt felfri i fokuseringen och att fokuslåset inte fungerade som jag väntat mig. Någon som har svar på det?
 
Epix skrev:
Två frågor:
1) Är detta generellt för makroobjektiv vid användning på en DX-kamera, eller överhuvudtaget?
2) Fungerar det på samma sätt på den äldre 105:an utan VR?

Tacksam för svar!

Det är ett generellt "problem" eller snarare faktum. Du kan dock komma runt det genom att använda en Canon som alltid visar vald bländare, och inte den effektiva bländaröppningen ;)

Autofokus för makro tycker jag möjligen kan fungera för grundinställningen, men finjusteringen gör jag alltid genom att flytta kameran mot eller från motivet. Så gör säkert även Nonno även om hon hävdar att alla hennes bilder är gjorda med AF ;)
 
Elin,

jag föredrar zoom för macro. Nikon's 70-180 macrozoom är topp, ett annat bra alternativ är vanlig men kvalitativ telezoom med mellanring och/eller teleförlängare. Du får nu möjligheten att jobba med bildutsnittet utan att krypa omkring. Med lite längre brännvidd kan du få renare bakgrund när du så vill, bra om man inte har FF.

mvh
/Staffan
 
Epix skrev:
Tack Johan!
Jag hade inte en aning om detta fenomen. Det är ju dock logiskt.
Funderar däremot lite över Tamrons 90mm. Det objektivet anger ingen ändring i bländare, men däremot ändras tiden. Det fungerar alltså på samma sätt men "göms undan". Antar att det är för att det är tredjepart, eller fungerar vissa original så också?
Upplevde förövrigt att 105mm VR inte alls var särskilt felfri i fokuseringen och att fokuslåset inte fungerade som jag väntat mig. Någon som har svar på det?
På min D200 "ändras" bländaren när jag fokuserar på mitt Tamron 90/2,8. Som jag har fattat beror det på kameran om det visar ändringen.
 
Zotamedu skrev:
På min D200 "ändras" bländaren när jag fokuserar på mitt Tamron 90/2,8. Som jag har fattat beror det på kameran om det visar ändringen.

Ja det bekräftades ju här ovan av Anders, att Canon visar vald bländare. Det känns ju på sätt och vis mer ärligt att rapportera den "verkliga" bländaröppningen. Exponeringen ändras ju inte, men man kan ju lätt luras och tro att man har AF-prestanda motsvarande f/2,8. =(

Nu har jag blivit lite klokare i det här ämnet också, tur att Fotosidan och alla kloka aktiva i det här forumet finns. =)
 
Macro - köpråd?

För att fortsätta den här tråden - har en fråga kring val av optik.

Har förstått av diskussionen här att gluggar på 50, 60 passar bättre till t ex blommor medan längre är att föredra för t ex insekter.

Står i begrepp att skaffa min första macro och sneglar på Tamrons 180 som klarar ner till 1:1. Alternativet vore att ta ett orginal till Nikon 60 mm (ja, ett stort skutt :) ).

Min tanke var att ha något att växa i, men med tanke på att många rekommenderar glugg runt 100 - 105, så kanske jag skjuter över mitt eget mål.

Primärt är det just blommor och växter jag tänkte ägna mig åt, men det lär ju kunna ändras med tiden.

Har en Nikon D70.

Mycket tacksam för synpunkter och era erfarenheter inom macrofotografering.

Mvh

Benke
 
Jag fotograferar blommor i huvudsak med min Nikon AF 105mm f/2.8D Micro-Nikkor. Den har jag använt till både D70 och D200. Jag har också objektiven Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor och Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro, men det är Nikkors 105:a som passar mig personligen bäst vid blomfotografering. Det borde gå att få tag på ett bra begagnat exemplar till rimlig penning, samma gäller Nikkors 60:a nu när båda blivit ersatta av nya uppgraderade versioner av objektiven.
Om jag idag skulle köpa ett macro-objektiv, skulle jag avvakta till PC-E Micro Nikkor 85mm f/2.8D II finns på marknaden och noga undersöka det alternativet. Den beräknas släppas under sommaren 2008. Antagligen kommer det objektivet att prismässigt vara den som blir dyrast?
/Nonno
 
nonno skrev:
Om jag idag skulle köpa ett macro-objektiv, skulle jag avvakta till PC-E Micro Nikkor 85mm f/2.8D II finns på marknaden och noga undersöka det alternativet. Den beräknas släppas under sommaren 2008. Antagligen kommer det objektivet att prismässigt vara den som blir dyrast?
/Nonno

Förstoringsgraden på nuvarande PC 85:an är inte 1:1 utan "bara" 1:2. Vi får väl anta att det inte kommer att ändras till den nya versionen.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA628DA
 
Teodorian skrev:
Förstoringsgraden på nuvarande PC 85:an är inte 1:1 utan "bara" 1:2. Vi får väl anta att det inte kommer att ändras till den nya versionen.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA628DA
Jaha, det har jag missat. Jag antar att du har rätt i din fundering att det troligtvis blir 1:2 i det uppgraderade objektivet också. Då går nog det alternativet bort för min del i alla fall. Tack för synpunkten. :)
/Nonno
 
nonno skrev:
Jaha, det har jag missat. Jag antar att du har rätt i din fundering att det troligtvis blir 1:2 i det uppgraderade objektivet också. Då går nog det alternativet bort för min del i alla fall. Tack för synpunkten. :)
/Nonno

PC-objektiven är ju inte macro-objektiv i vanlig bemärkelse utan det är tilt-/shift-funktionerna som gör dem unika.
 
Teodorian skrev:
PC-objektiven är ju inte macro-objektiv i vanlig bemärkelse utan det är tilt-/shift-funktionerna som gör dem unika.
Ett macro med tilt-shift hade ju varit ett spännande alternativ. Jag får erkänna att jag inte tittat tillräckligt mycket på specifikationerna, utan tog fasta på "micro" vilket var helt felaktigt att göra i detta sammanhang.
/Nonno
 
nonno skrev:
Ett macro med tilt-shift hade ju varit ett spännande alternativ. Jag får erkänna att jag inte tittat tillräckligt mycket på specifikationerna, utan tog fasta på "micro" vilket var helt felaktigt att göra i detta sammanhang.
/Nonno
Macrogluggar med tilt och shift-funktion har som jag förstått det ett unikt värde för den behövande. Tänker mig småproduktsfotografen som inte har några andra riktigt vettiga alternativ. Ex för de som fotar smycken och behöver kunna lägga focusplanet individuellt.
 
ANNONS