Annons

Makro - Billig & prisvärd

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Hej fotofolket!

Är alltså ute efter billig macro till min 400D.
Var i funderingarna att investera i mellanringar till 50mm 1.8 II, men vart avrådd då det inte blir samma resultat som ett macro objektiv tydligen.

Har inte så mycket flis just nu, och tålamodet är ännu fattigare hehe.. Så av egen erfarenhet, Vad skulle ni kunna rekomendera för skoj? Något att mjukstarta med för en billig peng :)

Mvh,
Stefan

en mellanring kanske skulle lösa ditt problem tillfälligt, passar på alla objektiv rent fysiskt i alla fall.. har man för mycket vidvikliga objektiv kan man dessvärre få skärpeplanet inne i objektivet...

Hej fotofolket!

Är alltså ute efter billig macro till min 400D.
Var i funderingarna att investera i mellanringar till 50mm 1.8 II, men vart avrådd då det inte blir samma resultat som ett macro objektiv tydligen.

Har inte så mycket flis just nu, och tålamodet är ännu fattigare hehe.. Så av egen erfarenhet, Vad skulle ni kunna rekomendera för skoj? Något att mjukstarta med för en billig peng :)

Mvh,
Stefan

Jag skulle definitivt råda dig att köpa en närbildslins för ett par hundra!
Jag fotar själv makro med en sådan tillsammans med en fast 50 så länge inget riktigt objektiv finns i samlingen.
Dessutom är det betydligt enklare med en närbildslins jämfört med mellanringar. Vill du snabbt ha 50'an 'ren' är det bara att skruva av linsen.

Jag skulle definitivt råda dig att köpa en närbildslins för ett par hundra!
Jag fotar själv makro med en sådan tillsammans med en fast 50 så länge inget riktigt objektiv finns i samlingen.
Dessutom är det betydligt enklare med en närbildslins jämfört med mellanringar. Vill du snabbt ha 50'an 'ren' är det bara att skruva av linsen.

Vad är det för linser du kör med? Skicka gärna en länk om du har :)

Vad är det för linser du kör med? Skicka gärna en länk om du har :)

Om du kikar på Cyberphoto -> Objektiv -> Linser -> Närbildslinser så hittar du en hel del. http://www.cyberphoto.se/

Den jag använder är en Hoya +4, men hade jag vetat innan jag köpte den vilket förträffligt komplement den är så hade jag köpt en sats med tre linser. Kostar inte mycket mer, men ger dig ännu fler möjligheter.

Jag skulle nog prova mellanringar först. Du har redan ett ljusstakt 50/1.8 av bra kvalitet (det går väl att fokusera manuellt?!?) så du stoppar inte inte ett ytterligare optiskt element av tveksam kvalitet in i systemet.

Piratset med tre ringar för EOS får du för 300 pix. Sen ska du nog ha stativ (finns massor beg.om du inte har redan) och en trådutlösare för 99 spänn.

Jag håller inte riktigt med David.
Jag upplever inte någon kvalitetsförlust med närbildslins, och som sagt, det mycket enklare handhavandet är en klar fördel!

Stefan, titta gärna i mitt Makro-album, så ser du vad du kan förvänta dig.

Å jag förespråkar mellanringar... :) Vilket inte innebär att jag tycker försättslins är dåligt, tolka mig rätt. Varför?, Jo:

* Mellanringar har inget glas = ingen negativ optisk påverkan på bildresultatet vilket många (inte alla) linser kan ge.

* Mellanringar passar (fysiskt) till alla gluggar eftersom de monteras i objektivfattningen. Linser måste anpassas till olika storlek på filtergängan.

* Lika lätt (tycker jag) att använda som en lins. Av med gluggen, på med mellanring, på med glugg, klart.

* Inga extra glas som skall hållas rena och repfria.

* En billig mellanring ger lika bra resultat som en dyr.

Nackdelar:

* Som Jan påpekar kan skärpeplanet i vissa lägen hamna inne i gluggen, framförallt med vidvinkliga gluggar.

* I regel lite dyrare än linser (beroende på linsvalet)

Det är mina tankar kring detta. Det finns säkert fler aspekter, negativa som positiva, men det är dessa jag främst kommer att tänka på.

//Arne

Jag håller inte riktigt med David.
Jag upplever inte någon kvalitetsförlust med närbildslins, och som sagt, det mycket enklare handhavandet är en klar fördel!

Stefan, titta gärna i mitt Makro-album, så ser du vad du kan förvänta dig.

Jag instämmer i att försättslins kan ge mycket bra resultat. Men risken för ovälkomna flares och andra optiska fenomen ökar ju med mer glas man sätter på. Men är man bara medveten om det och uppmärksam vid fototillfället så är det ju hanterbart i de flesta fall.

Aftonbladet eller Expressen? :)

/Arne

Jag instämmer i att försättslins kan ge mycket bra resultat. Men risken för ovälkomna flares och andra optiska fenomen ökar ju med mer glas man sätter på. Men är man bara medveten om det och uppmärksam vid fototillfället så är det ju hanterbart i de flesta fall.

Aftonbladet eller Expressen? :)

/Arne

Som göteborgare väljer jag ju GT, men i övrigt kan du ha en poäng, om än mycket liten... ;-)

Om du nu köper en försättslins så skippa alla 1-linsvarianter. Du får bara en massa färgfel i kanterna. Suddigt blir det också.
Skaffa en som kompenserar för det med flera linser i. Det enda är att du har ett 50mm objektiv och för att försättslinser ska ge resultat på den så behövs det en ganska stark försättslins.
Raynox 250 är ett alternativ som verkar ge bra resultat, har inget själv tyvärr. Motsvarar +8
Stanislav Snäll har en och gör fina bilder, fråga honom.

Jag skulle nog prova mellanringar först. Du har redan ett ljusstakt 50/1.8 av bra kvalitet (det går väl att fokusera manuellt?!?) så du stoppar inte inte ett ytterligare optiskt element av tveksam kvalitet in i systemet.

Piratset med tre ringar för EOS får du för 300 pix. Sen ska du nog ha stativ (finns massor beg.om du inte har redan) och en trådutlösare för 99 spänn.

Idiotisk kommentar av mig: (det går väl att fokusera manuellt?!?) Man behöver inte hålla på att fokusera, en viss mellanringskombination ger skärpa vid ett visst avstånd. Jag borde snarare funderat på hur man bländar ner... Hjärnan är inte alltid påkopplad!

Cosina 100/3.5 kostar ca 1500:- nytt och är skarpt men plastigt.
Det är väl ett väldigt billigt alternativ?

Går dom fortfarande att få tag på?
Jag köpte ett Soligor (annat namn bara) för en herrans massa år sen.

Jadå, i vissa fotoaffärer finns dom, tex Polyfoto i Borlänge har sålt dom under våren och tog även hem en till sändning när dom första dom hade sålt slut.

Ingen aning hur det ser ut med tillgången hos webshoppar, men borde väl finnas nån obskyr shop som har dom.

Soligor är samma med annat märke, finns säkert fler märken på samma objektiv också.

Soligor är samma med annat märke, finns säkert fler märken på samma objektiv också.

Ja dom ska finnas i några andra märken också. Jag är iaf väldigt nöjd med mitt, använder det visserligen oerhört sällan men när det väl används så presterar det.
Kostade tom på det en reparation á 1000kr härom månaden, ett kretskort hade släppt invändigt och jag fick inte tillbaka det själv.

Ja det var verkligen billigt.

Bara av nyfikenhet, har någon testat på dessa mellanringar?

Är väl det billigaste man kan få tag på gällande ringar, men är det ens värt pengar?

Jag är också nyfiken på mellanringarna som TS länkar till...
Eller är det idé att köra Kenko 12/20/36 som även för över exponeringsinställningar?
Har en 50mm 1.8 samt 85mm 1.8 jag tänkte nyttja för ändamålet

ANNONS
Götaplatsens Foto