Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro för att ändra bildformat

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har läst Mikaels artikel om makro i PS och kom på att jag brukar ha problem när jag ska ändra format på bilderna. T.ex. jag har en bunt tiff filer som ska till webben. Jag gör ungefär som Mikael beskriver men när det kommer till "spara" får jag inte ändra filändelse, då sparas alla bilder i samma fil om och om igen. Att spara de i samma format (tiff) är inget bra heller. Därför gör jag det sista steget manuellt. Undrar om det går automatisera det också. Några tips?

timofej skrev:
Har läst Mikaels artikel om makro i PS och kom på att jag brukar ha problem när jag ska ändra format på bilderna. T.ex. jag har en bunt tiff filer som ska till webben. Jag gör ungefär som Mikael beskriver men när det kommer till "spara" får jag inte ändra filändelse, då sparas alla bilder i samma fil om och om igen. Att spara de i samma format (tiff) är inget bra heller. Därför gör jag det sista steget manuellt. Undrar om det går automatisera det också. Några tips?

Använd en särskild mapp där alla automatiskt genererade bilder hamnar, sen kan du flytta dem som du vill. Filformatet som används blir samma som det du använde när du gjorde makrot.

Tack för svaret Jonas! Jag behöver dock lite förklaringar. Menar du att om jag under makroinspelningen ändrar ändelsen och mappen blir makrot "mjukkodat"? Hmm... har inte PS på denna dator men ska testa senare. Känns att det inte borde spela någon roll vart filerna sparas. När jag ändrar ändelsen uppfattar programmet att jag definierar ett nytt namn, som programmet lägger till i makrot (med sökvägen). Alla filer som jag kör makrot på sparas nu med detta namn. Får se om det hjälper med att byta biblioteket...

Hej!

Jag har precis suttit och gjort lite macron efter ha läst artikeln. Väldigt smidigt faktiskt. Gjorde bla det macrot som du frågar om. Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men när du gör macrot ska du inte gå in och ändra i filnamnet. Efter du tryckt på record går du till file-save as. Där ändrar du bara filformatet till jpeg i rullgardinsrutan för format. Ställ in hur mycket du vill komprimera och spara. Stoppa sen macroinspelningen.

Sen är det bara att öppna en fil och trycka på play för macrot. Då skapas en ny jpeg-fil.

Om du sen vill ändra en hel folder med filer till jpeg så får du använda File-automate-batch. Där kan du oxå kryssa i en ruta för om du ska spara på platsen enligt macrot eller enligt batchen.

Mvh
/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto