Annons

Makro och landskap i ett??

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp kör med 14mm för makro och 800mm för landskap så blir det bra. Funkar för mig iaf!

/Stefan R. Nilsson

För mig verkar det utomordentligt extremt. Men tänkte komma med ett förslag, och det är att undvika zoom optik. Fasta gluggar har så gott som alltid bättre skärpa. Sedan skulle mitt val styras en del av vilken kamera jag har efter vilken sensor som sitter i den. Med en Canon som ej har FF, full frame, skulle jag välja ett Canon 60mm f/2,8 macro, helt ok för många landskapsbilder, med faktor 1,6 blir brännvidden i praktiken 96 mm,perfekt för porträtt, skarpt, kan användas för makro naturligtvis. Vill du sedan få till extrema närbilder så kan du vända på det och ta bilder med manuella inställningar och mellanringar eller bälg. Ett billigt sätt är annars att köpa ett gammalt FD objektiv för det senare ändamålet.
Mvh
Torsten

Haha!!!

Faan va grymma ni är...

Jag får sätta mig och försöka översätta detta till min egna låga kunskapsnivå...eller varför inte försöka höja min egen kunskap :)))

Stort tack för ert resonemang...!!

Ibland känns det inte som att lösningen på mina problem är att köpa nytt objektiv... utan att lära sig att använda det man redan har fullt ut!!

Men det blir så grått och mörkt å suddigt ofta...och det kan väl inte vara mitt fel:))) hehe!!!

( Min kameraväska stämmer till fullo) skulle aldrig lura någon...

Tackar!! //Jonas

Jag borde kanske tillägga att det är taget med en kamera med småbildssensor. Gissningsvis är avbildningsskalan runt 1:6.

ANNONS
Götaplatsens Foto