Annons

Makro till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran A

Ny medlem
Skall köpa ett macro till en Nikon d-80. Kommer att fota prträtt, växter o insekter. Det jag har tittat mer på är Nikons 105 vr2. Är det viktigt med vr? Den är ju lite dyrare!
Mvh Göran

Skall köpa ett macro till en Nikon d-80. Kommer att fota prträtt, växter o insekter. Det jag har tittat mer på är Nikons 105 vr2. Är det viktigt med vr? Den är ju lite dyrare!
Mvh Göran

För macro är det inte ett dugg viktigt, t.o.m. oanvändbart enligt de flesta, men ju längre från närgränsen du hamnar desto mer nytta gör VR. Så om du t.ex. fotograferar fjärilar på lite avstånd så kan VR vara bra, om det är viktigt kan du nog bara avgöra själv. Jag valde ett Sigma 150 istället.

Håller inte med! Jag kör med VRen på konstant på min 105a och det funkar kanon!

Har gått igenom många olika makron men 105an är jag absolut mest nöjd med.

Håller inte med! Jag kör med VRen på konstant på min 105a och det funkar kanon!

Har gått igenom många olika makron men 105an är jag absolut mest nöjd med.

Ja att objektivet funkar ändå är det ju inget snack om ;)

Men jag har hittills inte sett någon som kunnat visa att VR fungerar när man jobbar vid närgränsen, men som sagt så ökar nyttan med VR i takt med att man "backar ut". Så det kan helt klart vara en nyttig funktion, och det finns absolut ingen nackdel med att ha det på objektivet*.

*Möjligtvis om man enbart jobbar vid närgränsen och har VR på, då drar kanske kameran mer batteri.

Ja, men det surrar ju i alla fall och då får det humlan man ska fota att känna sig lugn och trygg :)

Nikons 105:a är inte lämplig till porträtt med tanke på bränviddsförlängningen i din D80.

Dessutom saknar 105:an bländarring, vilket strular till det om du vill använda mellanringar.

Nikons 105:a är inte lämplig till porträtt med tanke på bränviddsförlängningen i din D80.

Dessutom saknar 105:an bländarring, vilket strular till det om du vill använda mellanringar.

1) Det beror väl på arbetsavståndet?

2) Vad skall du med mellanringar till på en glugg som redan ger skala 1:1?

Jag tycker då att D80 och 105mm är kanon för porträtt. Vad menar du egentligen..??

1) Det beror väl på arbetsavståndet?

2) Vad skall du med mellanringar till på en glugg som redan ger skala 1:1?

Naturligtvis beror det på arbetsavståndet. Jag trivs bäst omkring 100mm på FF. 105mm på D80 motsvarar 158mm.

Mellanring och bälg är vanliga arbetsmetoder för mig i kombination med mitt macroobjektiv. Då är bländarring ett måste.

Naturligtvis beror det på arbetsavståndet. Jag trivs bäst omkring 100mm på FF. 105mm på D80 motsvarar 158mm.

Då ska du inte skriva "Nikons 105:a är inte lämplig till porträtt med tanke på bränviddsförlängningen i din D80.". Nån kan ju faktiskt tro på dig.

Oavsett om VR är viktigt eller ej vid makrofoto, så kan det vara oumbärligt vid till exempel porträttfoto, eller vad som helst annat på längre avstånd. VR går ju att stänga av vid de tillfällen då det inte passar.

Ett lite billigare objektiv än 105:an är den relativt nya 60/2,8, som enligt många ska vara helt superb. Den är dessutom lite närmare en klassisk porträttbrännvidd på D80, om det nu är vad man är ute efter.

-------------------------

Kom sen ihåg att oavsett vilka råd som ges i den här tråden, så kan nästan vilket objektiv som helst användas till vad som helst, inom dess tekniska begränsningar. Det finns ingenting som säger att man inte kan ta porträtt med 500 mm teleobjektiv, eller kanske ett 10 mm fisköga. Det beror bara på vad man vill åt för resultat.

några slumpvisa tankar om macroobjektiv

Några saker kanske värda att tänka på innan du väljer macro:
- Ett kort arbetsavstånd gör att du lätt skymmer ljuset och skuggar ditt motiv (både i befintligt ljus och när du använder blixt). Längre objektiv = längre arbetsavstånd
- Hos AFS 105mm VR ändras brännvidden när du fokuserar, dvs. samtidigt som du fokuserar så zoomar du objektivet. Jobbigt om du satt kameran på ett stativ. Jag har inte prövat själv men många (t.ex. Björn Rörslett) upplever det som ett stort problem
- I många situationer kan långa objektiv göra det lättare att få en snygg bakgrund

Om jag minns rätt minskar brännvidden till lägst 77mm. Jag kommer inte ihåg var jag sett den uppgiften, men fenomenet (Focus Breathing) diskuteras både av Ken Rockwell och Björn Rörslett.

Tjuvtricket att öka avbildningsskalan genom att korta brännvidden är det inte bara AFS105/2,8G VR som använder. Det gäller de flesta makroobjektiv.

Tjuvtricket att öka avbildningsskalan genom att korta brännvidden är det inte bara AFS105/2,8G VR som använder. Det gäller de flesta makroobjektiv.

Jag tycker att avbildningsskalan borde minska när brännvidden minskar, men det är uppenbarligen fel. Hjälp mig att tänka rätt!

Per.

Jag förstår inte hur allt hur det fungerar, men det går tydligen lättare att göra så att objektivet kan fokusera mycket närmare om man gör vissa trick med linserna som samtidigt påverkar brännvidden så den blir kortare.

ANNONS
Götaplatsens Foto