Annons

Makrobälg (!) till 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kjell: Tackar för länken! 5 lax känns lite mycket för tillfället, men jag tackar för länken ändå!

Göran: Jag kollade photax och det var därifrån jag fick frågan; men de verkar mest ha för kameror för något äldre modell.

Oftast när man använder bälg är det mesta av automatik ur funktion, och därför kan man utan större förlust använda andra grejer än de som passar direkt. Man kan till exempel få tag på en adapter till M42 ganska billigt, och det är struntenkelt att hitta bälgar och optik med den gängan, också optik av mycket bra kvalité.

Jag använder en bälg till M42 som jag köpte på Myrorna för 80:- och har ett bra objektiv som jag också har hittat där. Tillsammans med adapter för min kamera hamnade alltihop på ungefär sexhundra kronor.

Men om man vill ha bekvämligheten av mätning med full öppning och bibehållen automatik för exponeringen så kostar det ju lite mer. Novoflex gör grejer med bra kvalité, så priset för den bälgen ser jag som rimligt. Det är också en fördel att den går att flytta i längsled utan ytterligare tillbehör.

ANNONS
Götaplatsens Foto