at1981
Aktiv medlem
Vad för faktorer gör ett macroobjekt bra / dåligt?
Hejsan!
Vad gör ett macroobjektiv bra / dåligt?
Vad skall man tänka på när man läser specifikationerna?
Skall F-världet vara så lågt eller som högst som möjligt.
Skall brännvidden vara låg eller hög?
Dyrare ju bättre i praktiken?
Jag köpte mitt "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR" tackvare rekommendationer av andra fotografer via fotorelaterade chattforum.
Nikons lista på Macron: http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Camera-Lenses/CloseUp-Macro/index.page
Enligt deras sida är "PC-E Micro NIKKOR 45mm f/2.8D ED"
Är det, det bästa macroobjektivet. Varför då egentligen? Fungerar tillbehör och så bra till detta som t.ex. Raynox-MSN 505 eller telekonvertor med 2x förstoring eller bälg med häpnadsväckande resultat jämfört med om man kör utan tillbehör?
Är Nikons egna bäst eller är andra fabrikat ännu bättre som t.ex. Zeizz eller Sigma. Ett råd jag fick en gång i tiden var att Nikonobjektiv är det bästa på Nikonkameror.
Med vänliga hälsningar Alexander Tunegård !!
Hejsan!
Vad gör ett macroobjektiv bra / dåligt?
Vad skall man tänka på när man läser specifikationerna?
Skall F-världet vara så lågt eller som högst som möjligt.
Skall brännvidden vara låg eller hög?
Dyrare ju bättre i praktiken?
Jag köpte mitt "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR" tackvare rekommendationer av andra fotografer via fotorelaterade chattforum.
Nikons lista på Macron: http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Camera-Lenses/CloseUp-Macro/index.page
Enligt deras sida är "PC-E Micro NIKKOR 45mm f/2.8D ED"
Är det, det bästa macroobjektivet. Varför då egentligen? Fungerar tillbehör och så bra till detta som t.ex. Raynox-MSN 505 eller telekonvertor med 2x förstoring eller bälg med häpnadsväckande resultat jämfört med om man kör utan tillbehör?
Är Nikons egna bäst eller är andra fabrikat ännu bättre som t.ex. Zeizz eller Sigma. Ett råd jag fick en gång i tiden var att Nikonobjektiv är det bästa på Nikonkameror.
Med vänliga hälsningar Alexander Tunegård !!