Annons

Makroobjektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Jag går i funderingar att komplettera med ett macroobjektiv. Har tidigare ägt ett manuellt Kiron-macro som var snorskarpt, men det såldes för ett par år sen för att finansiera annat. Har inte så bra koll på macro-fotografering, men har förstått att jag vill ha lite längre arbetsavstånd. Därav känns en brännvidd på minst 100mm men helst mer som mest aktuellt.

Jag har förstått att både Canon 100/2,8 macro USM samt versionen med IS anses mycket skarpa och prisvärda. Hur är det med Canons 180mm-macro? Är den så bra att den är värd skillnaden i pris? Jag tänker mig att fota det mesta inom närbilder, insekter, blommor, you name it. Till insekter sägs en liten längre brännvidd vara bra, då det innebär längre arbetsavstånd till skygga kryp.

Kan ett macro-objektiv bli "för långt" så att säga, till ren macro-fotografering? Har inte tänkt använda det till porträtt i nån större utsträckning, men även ett 180mm borde väl funka till ansiktsporträtt eller? Tacksam för lite rekomendationer samt allmän input kring macro-området. Tack på förhand! :)

EF 100/2.8 USM är prisvärd, skarpare på längre avstånd än på macroavstånd. Bara 3K beg!
EF 100/2.8L IS är prisvärd, och skarp på alla avstånd
Sigma 150/2.8 är mycket prisvärd och skarp på alla avstånd
Sigma 150/2.8 OS är nyheten med bildstabilisering, hoppas den blir skarp och prisvärd.
EF 180 och Sigma 180 är båda bra, men det skiljer lite i pris...

Alla objektiv ovan har snabb AF.

Lägst pris hittar du här: www.cameranu.nl/en

EF 100/2.8 USM är prisvärd, skarpare på längre avstånd än på macroavstånd. Bara 3K beg!
EF 100/2.8L IS är prisvärd, och skarp på alla avstånd
Sigma 150/2.8 är mycket prisvärd och skarp på alla avstånd
Sigma 150/2.8 OS är nyheten med bildstabilisering, hoppas den blir skarp och prisvärd.
EF 180 och Sigma 180 är båda bra, men det skiljer lite i pris...

Alla objektiv ovan har snabb AF.

Lägst pris hittar du här: www.cameranu.nl/en
Tack så mycket. :) Priset är inte så väsentligt (inom rimliga gränser då), sparar hellre ett tag till så jag verkligen blir nöjd. Verkar dock vara svårt att köpa dåliga grejor inom just detta, i stort sett alla recensioner jag läst på de flesta gluggar har varit positiva. Föredrar egentligen originaloptik, då jag läst (kan vara helt felaktigt) att det är enklare med service typ fokusjusteringar och så vidare då.

Mina macro-tankar

Hej.

Jag har kört med Canons EF 100/2.8 USM Macro, och det är ett fantastiskt skarpt och fint objektiv.
Numera använder jag Canons EF 180 /3.5L USM Macro, och anledningen att jag bytte var arbetsavståndet.
För insekter som är lite skygga så är det mycket värt att få ett längre arbetsavstånd samtidigt som förstoringsgraden blir hög.
Det man får beakta då är att det inte blir lika mångsidigt, du får ett enormt arbetsavstånd om du skulle tänka dig att fotografera porträtt med det, så till det passar 100mm ganska bra, men 180 är för långt.
Provade Sigmas motsvarande 180mm macro (EX 180/3.5 HSM DG) och det var detta jag egentligen skulle köpa, men då hittade jag ett begagnat Canon 180/3.5L, och priset blev ungefär detsamma.
Det fick bli känslan som fick avgöra, och jag gillar den gedigna kvaliteten som det ger intryck av.
Och jag ser det mer som en investering, för om du köper ett begagnat så får du i princip tillbaka dessa pengar om du inte längre har användning för det.
Så om det är insekter du tänker fotografera så rekommenderar jag en längre brännvidd, gärna 180mm, och då svarar jag även ”ja” på frågan om den är bättre än de andra alternativen.
Detta eftersom det inte finns någon kompromiss när det gäller arbetsavståndet.
Men om du vill kunna nyttja det till annat som till exempel porträtt så skulle jag välja en brännvidd på ca 100mm.
Som tidigare har skrivits så tycker jag att Canons 100mm Macro är mycket prisvärt, speciellt begagnat.
Den nya varianten med bildstabiliseringen (EF 100/2.8L IS USM Macro) har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men den verkar inte sämre, så det är väl en prisfråga.
Men om du är beredd att lägga ca 10k på en bra optik, så är jag övertygad om att du inte kommer att ångra dig sedan, det är fantastiskt roligt.
Ha de bra.
M.V.H
/Tobias

Hej.

Jag har kört med Canons EF 100/2.8 USM Macro, och det är ett fantastiskt skarpt och fint objektiv.
Numera använder jag Canons EF 180 /3.5L USM Macro, och anledningen att jag bytte var arbetsavståndet.
För insekter som är lite skygga så är det mycket värt att få ett längre arbetsavstånd samtidigt som förstoringsgraden blir hög.
Det man får beakta då är att det inte blir lika mångsidigt, du får ett enormt arbetsavstånd om du skulle tänka dig att fotografera porträtt med det, så till det passar 100mm ganska bra, men 180 är för långt.
Provade Sigmas motsvarande 180mm macro (EX 180/3.5 HSM DG) och det var detta jag egentligen skulle köpa, men då hittade jag ett begagnat Canon 180/3.5L, och priset blev ungefär detsamma.
Det fick bli känslan som fick avgöra, och jag gillar den gedigna kvaliteten som det ger intryck av.
Och jag ser det mer som en investering, för om du köper ett begagnat så får du i princip tillbaka dessa pengar om du inte längre har användning för det.
Så om det är insekter du tänker fotografera så rekommenderar jag en längre brännvidd, gärna 180mm, och då svarar jag även ”ja” på frågan om den är bättre än de andra alternativen.
Detta eftersom det inte finns någon kompromiss när det gäller arbetsavståndet.
Men om du vill kunna nyttja det till annat som till exempel porträtt så skulle jag välja en brännvidd på ca 100mm.
Som tidigare har skrivits så tycker jag att Canons 100mm Macro är mycket prisvärt, speciellt begagnat.
Den nya varianten med bildstabiliseringen (EF 100/2.8L IS USM Macro) har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men den verkar inte sämre, så det är väl en prisfråga.
Men om du är beredd att lägga ca 10k på en bra optik, så är jag övertygad om att du inte kommer att ångra dig sedan, det är fantastiskt roligt.
Ha de bra.
M.V.H
/Tobias
Stort tack Tobias för ditt mycket utförliga och intressanta svar! Läste någonstans att längre brännvidd även är en fördel om man vill använda en icke-macrospecifik blixt, vilket jag tänkt göra en hel del. Beställde nämligen en Yangnou YN560 nyligen tillsammans med en trådlös sändare, som är tänkt att användas bland annat för detta ändamål. Har inte blivit besviken på något av mina tidigare L-objektiv så jag hoppas att jag slipper det även denna gång. Till porträtten använder jag antingen normalzoomen eller telet, så den biten funkar ändå. Dessutom är det väldigt sällan jag fotar porträtt, så den nackdelen väger inte så tungt.

Har tänkt köpa begagnat, då jag tycker ett nytt är väl dyrt jämfört med konkurrenternas.

Och om du ändå skulle vilja ha ett bra porträttobjektiv till din 5D Mark II är ett EF 85mm f/1,8 USM kostnadseffektivt. Mycket glas för pengarna, även om du köper nytt.

Har tänkt köpa begagnat, då jag tycker ett nytt är väl dyrt jämfört med konkurrenternas.

Tänk på att ett nytt EF 180L bara kostar 11.500kr nytt från http://www.cameranu.nl/en/artikel/2264/Canon_EF_180mm_f_3.5L_USM_Macro.html inkl moms och frakt. Tror du får leta en del för att hitta avsevärt mycket billigare beg.

För porträtt kan du på samma order lägga på:
EF 85/1.8 USM för 3.100kr eller
EF 100/2 USM för 3.650kr

Eller Sigma EX 150/2.8 Macro för 5.750kr + Sigma EX 85/1.4 för 7.675kr.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto