Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoyaliv

Ny medlem
Jag är helt ny på systemkamera, har haft en Canon Powershot A640 tidigare.
Fotar mest min hobby hoyor - porslinsblommor. Men även familjen mm.
För någon vecka sedan köpte jag en d70 och med den följde ett objektiv, AF-S Nikkor 18-55mm. 1:3.5-5.6.
Jag behöver nu ett objektiv som fotar mer macro. Jag vet inte om jag då ska köpa ett renodlat macro eller ett objektiv som har ett macro läge. Kan någon ge mig tips på vad som skulle passa?
Jag har lagt till en bild som jag fotat med det objektiv jag har nu, och jag är väl ganska nöjd med bilden, men det känns att jag vill komma närmre blomman. Vissa hoyor har ganska små blommor, ca 0.4 cm och hela blomklasen blir då ca 2 cm.

Bilagor

• Hoya lanceolata subsp. bella 20090723.jpg
    Hoya lanceolata subsp. bella 20090723.jpg
    16.2 KB · Visningar: 277
Vill du spara pengar så funkar sigmas 70-300 med "fusk-macro", det kan du få billigt, det är ingen höjdar-glugg men för dess pris så är det helt ok.

Eller så spar du pengar och köper ett äkta macro-obejktiv. Både sigma, tamron, tokina och nikon har macro-objektiv. Finns ju brännvider från 50-180 mm i olika prisklasser.

Lite exempel

Tokina AT-X M100/2,8 ca 5000 kr
Tamron AF SP 90/2,8 ca 4600 kr
Tamron AF SP 180/3,5 ca 7800 kr
Nikon AF-S VR 105/2,8 ca 9500 kr
Sigma EX 105/2,8 ca 4900 kr
Nikon AF-S 60/2,8 ca 5150 kr

Kolla på fotosidans recensioner och sök gärna i forumet, det finns massvis med trådar om det

Leta efter ett beg Nikon 60/2,8, Tamron 90/2,8 eller Sigma 70/2,8. dessa brukar säljas för 2500-3500 begagnade. Alla tre är bra och skarpa gluggar som funkar alldeles utmärkt vid blomfoto. De går oxå bra som korta telen på D70 för att porträttfoton tex. Nackdelen med dem är att de har ganska kort arbetsavstånd så ska man fota insekter kan det bli att du kommer för nära insekten och skrämmer iväg dem

Renodlade macroobjektiv är dyra. Ett alternativ för några hundralappar är sk. macrolinser, du monterar på ditt objektiv. Nackdelen med ditt befintliga objektiv är att du inte har möjlighet till så stor bländare för att få fram behaglig bakgrundsoskärpa.
Ett annat budgetmacro är Nikons 50mm f/1,8 med mellanring. Du kommer pinsamt nära och får köra allt manuellt med billiga mellanringar. Här kommer du undan med ca 1500:-

Annars lägger jag ett mycket varmt ord för Tokina 100mm f/2,8 macro. Ett objektiv jag är otroligt nöjd med för prisklassen.

Renodlade macroobjektiv är dyra. Ett alternativ för några hundralappar är sk. macrolinser, du monterar på ditt objektiv. Nackdelen med ditt befintliga objektiv är att du inte har möjlighet till så stor bländare för att få fram behaglig bakgrundsoskärpa.
Ett annat budgetmacro är Nikons 50mm f/1,8 med mellanring. Du kommer pinsamt nära och får köra allt manuellt med billiga mellanringar. Här kommer du undan med ca 1500:-

Annars lägger jag ett mycket varmt ord för Tokina 100mm f/2,8 macro. Ett objektiv jag är otroligt nöjd med för prisklassen.
Med mellanringar blir för mycket skärpedjup aldrig ett problem, snarare tvärt om.

ANNONS