Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Linneanorden

Ny medlem
Hej allihop, jag letar efter ett objektiv åt min Canon, dessvärre är jag en totalamatör
och vet inte vad det är jag ska titta efter.

Jag är studerande och för att min budget ska hålla får objektivet högst kosta 4000:-.
Fast det blir nog länge jag får spara till det, dyra hobby....

Kan ni ge mig tips om vad jag ska tänka på?
Vilken brännvidd/bländare/närgräns ska den ha?
(o.s.v.)

Tack på förhand! //Linnea

Hej igen,

Du kanske har läst sidan jag länkade till, men jag tänkte försöka ge lite mer allmän information om makrobjektiv. Du skrev inte vilken Canonmodell du har , men jag antar att det är någon med s k APS-C-sensor (14,8x22,2 mm). Du får rätta mig om jag har fel.

Nästan alla makroobjektiv idag klarar, vid närgränsen, att avbilda i skala 1:1. Det innebär att ett motiv som är 14,8x22,2 mm stort kommer att täcka hela bilden. Olika objektiv kan ha olika närgräns, men max skala 1:1 gäller för nästan alla.

Till din kamera finns objektiv med brännvidd från 50 mm till 180 mm. De med längre brännvidd brukar ha en längre närgräns. Man behöver inte gå lika nära motivet. Det kan vara en fördel t ex om man fotar skygga smådjur som insekter. Nackdelen med långa brännvidder är att de blir större, tyngre och dyrare. Och de blir svårare att fota makro på frihand med.

När det gäller ljusstyrkan (största bländare), så har de flesta 2,8. 180 mm objektiven brukar ha 3,5 och åtminstone ett objektiv har 2,0. Vissa objektiv förlängs inte när de fokuseras, de har s k innerfokus, medan andra blir några cm längre vid närgränsen. En del föredrar den förra typen då minsta avståndet mellan motiv och objektivfront (arbetssavståndet) ofta blir något mindre.

Du skriver inte vilken typ av motiv du i första hand har tänkt att fota, men jag skulle rekommender objektiv med brännvidd mellan 60 och 100 mm. 60 och 70 mm brukar t ex vara lagom brännvidd även för porträtt.

Om jag skulle försöka mig på att rekommendera några specifika objektiv, så blir det följande:
Canon 60/2,8
Sigma 70/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8

Jag vet inte de exakta priserna på objektiven. Kanske kostar ett eller t o m alla över 4000, men jag tror inte det finns så många billigare., om du inte köper begagnat.

Olle

PS Du är ju helt ny här på Fotosidan så du kan ju inte gärna veta att det finns massor av trådar om makroobjektiv. Om du använder forumets sökfunktion kan du säkert hitta en del matnyttigt. DS

Oj, det stämmer. Jag har en Canon eos 500D.
Jag försökte hänga med det du skrev men jag är total nybörjare med att ha systemkamera
så det är helt nytt för mig.

I första hand tänker jag fota små detaljer. Porträtt har jag också haft i tanke, men framför allt
kommer jag ta kort på detaljer, t.ex blommornas ståndare m.m.

Tack så jätte mycket för hjälpen, verkligen!
Jag förstod ungefär hälften men det är inget man ska klandra dig för, som sagt så har jag
inte "läst på" nåt om kameror innan.

//Linnea

Återkom gärna med vad det var som du inte förstod. Då kanske jag, eller någon annan, kan förklara bättre. Om det är blommor och porträtt du tänker att i första hand använda objektivet till, tror jag att Canon EF-S 60/2,8 är ett objektiv som skulle passa dig.

Olle

Oj, det stämmer. Jag har en Canon eos 500D.
Jag försökte hänga med det du skrev men jag är total nybörjare med att ha systemkamera
så det är helt nytt för mig.

I första hand tänker jag fota små detaljer. Porträtt har jag också haft i tanke, men framför allt
kommer jag ta kort på detaljer, t.ex blommornas ståndare m.m.

Tack så jätte mycket för hjälpen, verkligen!
Jag förstod ungefär hälften men det är inget man ska klandra dig för, som sagt så har jag
inte "läst på" nåt om kameror innan.

//Linnea

För blommor och porträtt låter Canon EF 60mm Macro som ett väldigt bra val (kan tillägga att jag själv äger det objektivet, hur bra som helst är det). Det kostar som lägsta pris i Sverige ca 4130:- kronor, hos Fotokungen. (direktlänk: http://www.fotokungen.com/canon-efs-6028-macro-usm-p-333.aspx)

Jag "kapar" denna tråd med en fråga om makro och skärpedjup. Skärpedjupet är som regel kort vid makrofotografi och påverkas naturligtvis av bländarvalet. Min fråga är om skärpedjupet eller snarare skärpeomfånget även påverkas av av makroobjektivets brännvidd?

Vilket objektiv (Canon) är så fall att rekommendera om man är ute efter maximalt skärpedjup?

Tackar på förhand för synpunkter.

ANNONS
Götaplatsens Foto