Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 055... Pro B eller MF4?

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett Manfrotto 055-stativ, men tvekar mellan modellerna PRO B och MF4. Jag skulle gärna höra lite utlåtanden från personer som använt dessa och vilka skillnader finns, förutom materialet och priset...

Tack på förhand.

Lars Johnsson skrev:
Vad ska du använda det till ? Och vilka kameror och objektiv ?

Jag har en Sony A100 och det största objektivet är på 300 mm. Men jag vill gärna att det ska hålla även till framtida investeringar, som kanske väger något mer...

Framför allt är det till utomhusfotografering; landskap och arkitektur.

Jag kör Pro-B. Har inte provat det andra. Jag köpte mitt i ett kit från Scandinavian photo och där kostar det 2099:- har jag för mig med kulled 322 RC. Det har fungerat mycket bra för mig med både canon o nikon, och objektiv på 300mm.

Kulleden är ett snabbgrepp och är väldigt smidigt att använda. Det enda negativa är att om det är riktigt tunga grejer på så låser den inte exakt, utan tippar ner nån millimeter efter att man släppt greppet. Men det är något man kan leva med.

Stativet i sig är stabilt och bra, och väger tillräckligt för att inte blåsa omkull =)
Det är väl hyfsat smidigt att få upp benen på, inte världssnabbast kanske, men är det arkitektur kanske du inte behöver vinna några hastighetstävlingar?

Jag är supernöjd och fotar både natur och byggnader med det.

Tack Manuel för ditt svar!

bune skrev:
Det är väl hyfsat smidigt att få upp benen på, inte världssnabbast kanske, men är det arkitektur kanske du inte behöver vinna några hastighetstävlingar?

Precis. Har jag bråttom är det nog sannolikt att jag tar bilden handhållet i vilket fall.

En sak som jag förvånades över var att det bara skiljer ett halvt kilo i vikt, jag trodde att PRO B skulle vara betydligt tyngre än MF4. Fast ett halv kilo kanske gör större skillnad än man tror när man är ute på fjället med en packning på 15 kilo (förutom kameraväskan). :)

Jag hade Manfrotto 055 ProB med kulled 488RC0. När jag köpte lite längre och större objektiv så var det för klent och dåligt. Med mitt 300mm objektiv eller längre så räckte det inte till.
Det beror ju helt på vad man vill betala. Och om man vill ha ordentliga snabb-plattor att fästa objektiv och kameror med.

Sen kan jag inte förstå en kommentar som "har jag bråttom så tar jag sannolikt bilden handhållen"

Man använder ju stativ för att man inte kan ta bilden handhållen :) långa slutar-tider, mörker, tunga objektiv osv.

Lars Johnsson skrev:
Jag hade Manfrotto 055 ProB med kulled 488RC0. När jag köpte lite längre och större objektiv så var det för klent och dåligt. Med mitt 300mm objektiv eller längre så räckte det inte till.
Det beror ju helt på vad man vill betala. Och om man vill ha ordentliga snabb-plattor att fästa objektiv och kameror med.

Ja, det var faktiskt det kulledshuvud som jag hade tänkt kombinera med stativet (oavsett vilken av modellerna jag väljer). Nog för att jag skulle vilja ha ett Really Right Stuff BH-55, men min budget tillåter nog inte det än... Jag får, som glad amatör, nöja mig med att avancera utrustningsmässigt lite i taget, steg för steg. :)

Lars Johnsson skrev:
Sen kan jag inte förstå en kommentar som "har jag bråttom så tar jag sannolikt bilden handhållen"
Man använder ju stativ för att man inte kan ta bilden handhållen :) långa slutar-tider, mörker, tunga objektiv osv.

Nja, det håller jag inte riktigt med om. I vissa lägen måste man ha stativ, som de exempel du nämner. Men jag gillar att använda stativ även när det kanske inte är nödvändigt, för jag tycker att jag, rent psykologiskt, lättare arbetar mer medvetet med kompositionen med stativ. Just eftersom det tar mer tid. Ett annat exempel är när jag tar bilder där det rör sig folk, som jag kanske inte vill ha med på bilden... Då sätter jag upp stativet, komponerar bilden med dessa personer i bild. Sen väntar jag tills de gått iväg innan jag trycker av. Om jag kör handhållet blir det lättare att jag helt enkelt väntar tills de går, sen komponerar bilden och då kanske nya människor har kommit ivägen innan jag tryckt av.
Samma sak om jag vill ta en macrobild på en blomma, men kanske vill vänta tills en insekt har satt sig där. Då komponerar jag bilden i förväg och sen bara väntar... :)

Men då behöver du ju verkligen använda stativet. Man kan ju inte stå med kameran i exakt samma läge framför blomman utan att röra sig en mm och vänta i 5 minuter på att en insekt ska sätta sig där :)

Feisol är ganska bra om man inte vill betala för ett dyrt Gitzo stativ. Man beställer stativen online från tillverkaren. Du kan få stativ,center kolumn, huvud, snabbplatta, väska för ungefär 250-280 US dollar inkluderat frakten hem till dig.
http://www.feisol.com/english/feisolen.htm

klart bättre än de grejor som det skrivits om i tråden innan.

Jag hade lite svårt att hitta några tekniska data om deras olika stativ, förutom att de är gjorda i kolfiber och hur mycket de kostar. Däremot en instruktion om hur man skruvar på kulledshuvudet, vilket jag kanske kunde vara utan :)
Däremot gott om bilder och visst var de snygga och priset bra. Men jag vill nog veta lite mer.

Dessutom måste jag köpa från Sverige, av skäl som jag väljer att inte gå in på.

Det du skrev tidigare om att du tyckte Manfrotto 055 PRO B var för klent och dåligt vid 300 mm; var det just med det kulledshuvudet eller i största allmänhet? Vad tror du om stativet med ett bättre kulledshuvud?

Som sagt. jag har kört 300mm på mitt Pro-B och det är absolut inga problem vad gäller stativet. Ett klent kulledshuvud däremot kan ju ställa till besvär oavsett hur bra stativet är.

Klart att man blir lite hemmablind men jag har aldrig haft några problem med mitt 055.

bune skrev:
Som sagt. jag har kört 300mm på mitt Pro-B och det är absolut inga problem vad gäller stativet. Ett klent kulledshuvud däremot kan ju ställa till besvär oavsett hur bra stativet är.

Klart att man blir lite hemmablind men jag har aldrig haft några problem med mitt 055.

Jepp, tackar Manuel. Jag har skrivit upp din bedömning på min mentala plus-lista ;-)
Visst använde du 322RC till stativet? Kollade upp det och tyckte det såg bra ut, med den info jag hittade. Synd att jag inte kan traska in i en affär och känna på grejerna...

Ja det är 322RC jag kör. Har funkat lysande om man bortser från det lilla glapp som är. Eller det är väl inte ett glapp egentligen men gluggen dippar ju nån millimeter efter att man låst greppet. Det är bara något jag märkt från ca 200mm-optik o uppåt. Annars håller det klockrent. Du har ju även en inställning på greppet för att justera motståndet, så ju tyngre utrustning desto hårdare motstånd. Allt för att inte kameran ska åka fram o skadas när du trycker in greppet för att ändra riktning på kameran.

Har ni inga vettiga fotobutiker i Peru?? Trist.

ANNONS
Götaplatsens Foto