** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Manfrotto 055CXPRO4 eller 190CXPRO3?

Produkter
(logga in för att koppla)

tooomas

Medlem
Hej!

Jag har tänkt köpa ett stativ och har lite funderingar.

Jag tittade först på Manfrotto 190XPRO och 055XPRO. Jag är 171 cm lång och 055:an blev således lite för hög för mig. Samtidigt känns 190:an lite för låg. Jag såg då att 055:an finns med 4-delade ben (dock endast i kolfiber). Det stativet är även ca 7 cm lägre än aluminium-varianten. Detta stativet borde alltså passa mig bättre längdmässigt. Sen kan man ju, om nödvändigt, välja att inte fälla ut nedersta sektionen och på så viss få ner längden lite. Dock så tror jag att det blir ungefär lika långt som 190:an då? 055:an bör ju dock vara stabilare då den är betydligt tjockare än 190:an.

Vet inte om jag uttrycker mig otydligt, gör jag det så får ni säga till. Priset är inte så jätteviktigt. Min tjej är i USA nu och jag tänkte i så fall beställa från B&H Photo, så det blir lite billigare. Stativ är förmodligen en engångskostnad och något som jag kan ha kvar länge, så kan tänka mig att betala lite extra.

Vad hade ni valt? Ha i åtanke att min längd är den största avgörandefaktorn, jag är alltså 171 cm lång och vill inte behöva huka mig ner eller stå på tå för att använda stativet.

Mvh Tomas
 
Förstår inte frågan fullt ut. Ska Du bara använda stativet inomhus?
Ute är det väl sällan man kan dra alla benen i bott? Då får man ju anpassa till marken. Då spelar det väl inte så stor roll om det är två eller tre ben som låses inte fullt utfälda?
Jag har MANFROTTO STATIV CARBON 055CXPRO4 och det fungerar hyfsat tills man drar upp mittpelaren. Där efter blir det inte helt stabilt vid långa brännvidder och långa slutartider. Sätter man på 600 mm på kameran så är det mer bärhjälp än stabilitet.
 
Förstår inte frågan fullt ut. Ska Du bara använda stativet inomhus?
Ute är det väl sällan man kan dra alla benen i bott? Då får man ju anpassa till marken. Då spelar det väl inte så stor roll om det är två eller tre ben som låses inte fullt utfälda?
Jag har MANFROTTO STATIV CARBON 055CXPRO4 och det fungerar hyfsat tills man drar upp mittpelaren. Där efter blir det inte helt stabilt vid långa brännvidder och långa slutartider. Sätter man på 600 mm på kameran så är det mer bärhjälp än stabilitet.
Det ska användas både ute och inne, mest ute antar jag. De få gånger jag har använt stativ har det alltid varit plant underlag och jag har behövt fälla ut alla ben till max. Det är då jag tänker mig att det kan bli lite för högt. Väljer man att inte fälla ut sista sektionen så kanske man måste höja mittenpelaren istället och därmed förlora lite stabilitet.
Tänker också att stativet blir lite mer ostabilt om benen är uppdelade i fler sektioner. Så då kanske 190:an är att föredra som bara har 3 sektioner. Men då måste man ju istället höja mittpelaren och då blir det väl mindre stabilt.

Hur lång är du om jag får fråga? Jag testade 055XPROB (alltså aluminium versionen) och den var lite för hög, CXPRO4 är ju som sagt ca 7 cm lägre så det kanske passar bra då.
 
Det ska användas både ute och inne, mest ute antar jag. De få gånger jag har använt stativ har det alltid varit plant underlag och jag har behövt fälla ut alla ben till max. Det är då jag tänker mig att det kan bli lite för högt. Väljer man att inte fälla ut sista sektionen så kanske man måste höja mittenpelaren istället och därmed förlora lite stabilitet.
Tänker också att stativet blir lite mer ostabilt om benen är uppdelade i fler sektioner. Så då kanske 190:an är att föredra som bara har 3 sektioner. Men då måste man ju istället höja mittpelaren och då blir det väl mindre stabilt.

Hur lång är du om jag får fråga? Jag testade 055XPROB (alltså aluminium versionen) och den var lite för hög, CXPRO4 är ju som sagt ca 7 cm lägre så det kanske passar bra då.
Jag är 179 cm.

Att dra ut benen till rätt längd är väl inte svårt. Det handlar om översta knäpplåset.
 
Jag skulle välja CX Pro3 alla dagar i veckan. Ett lås mindre per ben till att börja med. Om stativet känns för långt så dra inte ut benen helt då och spara den längden tills du behöver den i en trappa etc. Jag har ett sådant och drar sällan ut det helt ens om jag skall plåta rakt fram på plant underlag. (gillar att komma ner lite).
Men jag förbannar mitt stativ många gånger då det inte räcker till och man vill ha 1 meter ben till ibland.
Det finns många många lägen då man behöver olika långa ben, i trappor t.ex.

Så köp hellre ett stativ med lite för långa ben än lagom!
 
Där sa ni ju faktiskt nått som jag inte har tänkt på. Men blir det inte svårt att få alla ben lika långa om man låser dom innan "bottenläget"?
Men i så fall vill jag nog ha 055CXPRO3 för att få ett lite mer rejält stativ. 190CXPRO3 känns lite för lågt och mindre stabilt. Men samtidigt är 055CXPRO3 10cm längre ihopfälld jämfört med 055CXPRO4, vilket talar emot lite grann.
 
Stativet har vattenpass. Hur skulle man annars få det plant utomhus?
Sant. Tycker bara det är skönt att kunna dra ut benen till bottenläget.

055CXPRO4 är kortare ihopfällt (stor fördel) samt lite lägre maxhöjd (bra för mig som är lite kortare).

055CXPRO3 är längre ihopfällt (nackdel) och högre maxhöjd (dåligt för mig som är kort) men har en bensektion mindre och är förmodligen stabilare.

190CXPRO3 känns för kort så denna går nog bort.

Svårt att bestämma sig...
 
Välj det stabilaste stativet. (Av dina alternativ är det nog uppenbart vilket som är stabilast. :)

Det är jätteirriterande att ha ett stativ som inte är tillräckligt stabilt. Det är också dyrare att först köpa ett otillräckligt stabilt stativ och sen köpa ett stabilt. Billigare att köpa det stabila direkt.
 
Sant. Tycker bara det är skönt att kunna dra ut benen till bottenläget.

055CXPRO4 är kortare ihopfällt (stor fördel) samt lite lägre maxhöjd (bra för mig som är lite kortare).

055CXPRO3 är längre ihopfällt (nackdel) och högre maxhöjd (dåligt för mig som är kort) men har en bensektion mindre och är förmodligen stabilare.

190CXPRO3 känns för kort så denna går nog bort.

Svårt att bestämma sig...
Det är alltid en kompromiss. Man ska orka ta med det också! :) Ett stativ som står hemma är inte till mycket glädje. 055CXPRO4 är smidigt utanpå ryggsäcken.
 
Det är alltid en kompromiss. Man ska orka ta med det också! :) Ett stativ som står hemma är inte till mycket glädje. 055CXPRO4 är smidigt utanpå ryggsäcken.
Ja precis, känner att PRO4 är lite smidigare att ta med sig. Det man förlorar är väl stabiliteten men jag vet inte hur mycket som påverkas? Det är ju trots allt kolfiber som ska vara ganska vibrationsfritt så som jag har förstått det.

Om man skulle ta PRO3, är det inte jobbigt att passa in så att alla ben blir lika långa om man nu väljer att låsa sektionerna innan bottenläget?
 
Jag har ett tredelat Manfrottostativ ur 055-serien av kolfilber. (Gissa vilket! :)

Eftersom jag har en kulled på stativet så är det inte speciellt kritiskt att få stativet helt i våg när man ställer upp det på ojämn mark. Jag har aldrig tyckt att det är speciellt svårt att fälla ut benen olika mycket för att få stativet någotsånär i våg, och sen använda kulleden för att finjustera.

Att notera är också att det fyrdelade stativet är lite tyngre än det tredelade. (Men det fyrdelade är förstås lite kortare ihopfällt.)
 
Sant. Tycker bara det är skönt att kunna dra ut benen till bottenläget.

055CXPRO4 är kortare ihopfällt (stor fördel) samt lite lägre maxhöjd (bra för mig som är lite kortare).

055CXPRO3 är längre ihopfällt (nackdel) och högre maxhöjd (dåligt för mig som är kort) men har en bensektion mindre och är förmodligen stabilare.

190CXPRO3 känns för kort så denna går nog bort.

Svårt att bestämma sig...

Det är också lite beroende på vad du ska fota. Kommer du att använda stativet fullt utdraget ofta, eller kommer du oftare att krypa ner och tex köra makro? Personligen satsade jag på 055'an efter att haft ett mindre stativ innan. Jag tror inte man kan få ett för stort/högt/stabilt stativ men däremot ett för litet/ostabilt stativ. Det finns tex lägen där du står i nerförsbacke men ska fota och då funkar inte ett mindre stativ så bra. Att justera längden på benen är busenkelt i båda de alternativ du funderar på, men om du håller på och byter plats ofta och packar ihop resp fäller ut stativet ofta så tröttnar du snart på de extra bensektionerna. 055 blev till slut för kort för mig så jag köpte ett ännu större. Så länge jag kan fälla ut benen helt och gärna kunna använda det i lagom sitthöjd utan att behöva dra ut en enda bensektion så är jag rätt nöjd. Att bära ett tyngre stativ går snabbt att vänja sig vid, men du bör nog fundera på vilka typer av situationer/motiv du ska använda det till och inte bara räkna vikt eller bensektioner. Mvh Mikael
 
Jag har ett tredelat Manfrottostativ ur 055-serien av kolfilber. (Gissa vilket! :)

Eftersom jag har en kulled på stativet så är det inte speciellt kritiskt att få stativet helt i våg när man ställer upp det på ojämn mark. Jag har aldrig tyckt att det är speciellt svårt att fälla ut benen olika mycket för att få stativet någotsånär i våg, och sen använda kulleden för att finjustera.

Att notera är också att det fyrdelade stativet är lite tyngre än det tredelade. (Men det fyrdelade är förstås lite kortare ihopfällt.)
Att ha stativet i våg handlar väl (om man inte filmar) främs om att man bevakar en horizont och att det då är smidigt att kunna vrida kameran och låsa först när man ska fota, men allt handlar ju om arbetssätt.
 
Att ha stativet i våg handlar väl (om man inte filmar) främs om att man bevakar en horizont och att det då är smidigt att kunna vrida kameran och låsa först när man ska fota, men allt handlar ju om arbetssätt.

Om man tycker att det är svårt att få stativet i våg genom att dra ut benen olika mycket, och ogillar att använda en kulled för att finjustera, så kan man använda ett nivelleringshuvud.
 
Jag röstar på tre-delade 055 om du inte tycker den är för lång hopfälld.
Tycker att du tänker lite fel när du säger att hög maxhöjd är något negativt. Som flera redan påpekat så behöver du ju inte dra ut benen helt. Du lär dig snabbt hur långt du ska dra ut nedersta sektionen. Den dagen du behöver lite extra längd så kommer du uppskatta att det finns. Behöver du ha stativet i våg kommer du nog behöva finjustera benägen i vilket fall, åtminstone utomhus.
Jag har både 055 och 190 men i enklare utförande. 190 är ganska litet och klent, använder det bara till macro och knappt det ens.
 
Jag tänker nog använda stativet mest fullt utdraget vid landskapsfoto t ex men även vid makro så då spelar det inte så stor roll. Tänker bara mest att det blir jobbigt att justera så att alla ben får lika längd men det kanske inte spelar så stor roll om man kör med ett kulledshuvud, vilket jag tänker göra?

Sen att CXPRO3 är 10 cm längre ihopfällt talar också emot, men det kanske inte är så farligt.
 
Jag kör med Manfrottos 055 kolfiber/3-delad variant och är väldigt nöjd med det. Jag håller med alla andra som ifrågasätter varför du oroar dig över att inte ha benen i maxläge. För mig ser varje fotosituation olika ut och jag placerar kameran på olika höjd varje gång, dvs att för mig skulle jag behöva låsa benen i mittlägen oavsett vilket stativ jag kört med. Det är faktiskt väldigt sällan som jag har stativet i "bekväm ögonhöjd" om man säger så.
Däremot har jag vid flera tillfällen kört med stativet i absolut Max höjdläge (inkl mittpelaren) för att få till en bra kameravinkel och då verkligen uppskattat att jag inte valde ett kortare stativ.
Mitt stativ går precis ned i min stora resväska om jag skruvar av kulleden, med den 4-delade versionen hade kulleden kunnat sitta kvar. Kanske vara värt att ha i åtanke.
 
ANNONS