Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Manfrotto kolfiberstativ?
- Trådstartare JonAnder
- Start datum
Ja, Scandinavian har fyra olika kolfiber från Manfrotto, utom enbentaren då; 440, 441, 443 och 444. Vad skiljer dem åt?mipert skrev:
En skillnad ser jag direkt, tre bensektioner på det ena och fyra på det andra stativet.
074B har jag också, jag valde det när jag skulle köpa ett allmänstativ som jag tar med mig på olika fotograferingar. 055 är för klent tycker jag.
mipert
Aktiv medlem
Calle S skrev:
...Vad skiljer dem åt?
http://www.manfrotto.com/product/itemlist.php3?manufid=1§ionid=81
Det synkar med kamerans brusredusering på långa tider.mipert skrev:
Och vad är ett ”digitalkamerastativ”?
Ehh......Nä...
Ska man ha tre-eller fyrasektionsstativ?
barret
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Det synkar med kamerans brusredusering på långa tider.
Ehh......Nä...
Ska man ha tre-eller fyrasektionsstativ?
Fyra blir kortare nerpackat, men aningen rangligare utfällt.
I senaste numret av Outdoor Photography(feb.) finns en av Manfrotto gjord annons utformad som en artikel. Ganska informativt om deras stativ.
..och inte riktigt lika högt heller.barret skrev:
Fyra blir kortare nerpackat, men aningen rangligare utfällt.
Då lutar det åt en trea.
Wolfgang
Aktiv medlem
Det har jag också funderat på.mipert skrev:
Och vad är ett ”digitalkamerastativ”?
Men jag har sett ett sådant från Manfrotto på Kodak Image i Malmö.
Det är ett 190 med liten kula och skruvfattning.
Alltså totalt en lättare typ. Troligen beroende på att digitala kameror inte väger så mycket som analoga.
Bara en gissning från min sida.
sagan
Avslutat medlemskap
Calle S skrev:
...nu ser jag att 443 är fyra sektioner istället för tre...
Det stämmer inte..fel bild där.
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=81&itemid=1214
443 har 3 sektioner, det är 444 som har 4 sektioner, därav namnen kan man gissa.
Calle S skrev:
Ja, Scandinavian har fyra olika kolfiber från Manfrotto, utom enbentaren då; 440, 441, 443 och 444. Vad skiljer dem åt?
440 och 441 är tidigare modeller, 3 resp 4 sektioner..sen kom 443 och 444 som gjordes för att säljas till ett lägre pris...inte så stor skillnad vad jag fattat...det står om det i länken jag la in.
Senast ändrad:
dsandlund
Aktiv medlem
Har använt 440 och 055B en hel del. Brukar föredra 055.
440 ger ett klart mindre gediget intryck. Har du en kula + bladare på toppen så är kombinationen _extremt_ övertung och därmed väldigt osäker. Du släpper inte gärna kameran, speciellt inte om du vinklat den så den hamnar i obalans -- _definitivt_ inte om du står utomhus (pga vind).
055 är väldigt gediget och stabilt. Det står kvar. Varför inte välja 055? Det är bara vikten som talar till 055
rnas nackdel.
Om vi diskuterar vandring med utrustningen, så om du lägger ihop vikten på kamerautrustning + 055 och jämför med kamerautrustning + 440 så är skillnaden i procent inte så stor som det kan verka när man läser Manfrottos specifikationer på dessa stativ. På det kommer en kännbar skillnad i pris.
Tolka mig inte fel, 440 känns inte billigt. Du måste bara se till att hänga någonting (typ kameraväska, ryggsäck) i kroken för att tynga ner 440-stativet. När du gör det så blir det minst lika stabilt som ett 055 (fast glöm inte att om det blåser, så kommer vinden rycka tag i ryggsäcken..!).
440 ger ett klart mindre gediget intryck. Har du en kula + bladare på toppen så är kombinationen _extremt_ övertung och därmed väldigt osäker. Du släpper inte gärna kameran, speciellt inte om du vinklat den så den hamnar i obalans -- _definitivt_ inte om du står utomhus (pga vind).
055 är väldigt gediget och stabilt. Det står kvar. Varför inte välja 055? Det är bara vikten som talar till 055
Om vi diskuterar vandring med utrustningen, så om du lägger ihop vikten på kamerautrustning + 055 och jämför med kamerautrustning + 440 så är skillnaden i procent inte så stor som det kan verka när man läser Manfrottos specifikationer på dessa stativ. På det kommer en kännbar skillnad i pris.
Tolka mig inte fel, 440 känns inte billigt. Du måste bara se till att hänga någonting (typ kameraväska, ryggsäck) i kroken för att tynga ner 440-stativet. När du gör det så blir det minst lika stabilt som ett 055 (fast glöm inte att om det blåser, så kommer vinden rycka tag i ryggsäcken..!).
martinl
Aktiv medlem
Titta även lite på Gitzo 1227 (3 sektioner) och 1228 (4 sektioner) innan du bestämmer dig. Gitzos runda ben och lås som kniper om jämnt runt hela benet ger en stadigare konstruktion än Manfrottos. En fördel med Gitzos lås är dessutom att man kan ta isär dem ute i fält utan verktyg för rengöring, något man inte kan med Manfrotto. Jag är för övrigt rätt säker på att Gitzostativen är något högre utan mittpelare än motsvande Manfrotto. Jag titta runt ganska mycket innan jag köpte mitt 1227 från http:/www.robertwhite.co.uk förra året, lite dyrare än motsvarande Manfrotto men det tycker jag definitivt det är värt.
Angående att tynga ner ett lätt stativ så är bland det bästa man kan göra att ta med en ögla grovt gummisnöre av den typ som säljs i friluftsbutiker. Fäst öglan vid stativhuvudet och använd ena foten för att trycka ner stativet. Alternativt kan man anpassa längden på öglan så kameraväskan kan halvt hänga i stativet, halvt vila på marken. Då slipper man ha väskan gungandes under stativet.
Angående att tynga ner ett lätt stativ så är bland det bästa man kan göra att ta med en ögla grovt gummisnöre av den typ som säljs i friluftsbutiker. Fäst öglan vid stativhuvudet och använd ena foten för att trycka ner stativet. Alternativt kan man anpassa längden på öglan så kameraväskan kan halvt hänga i stativet, halvt vila på marken. Då slipper man ha väskan gungandes under stativet.
Vad var det med Manfrotto du inte gillade? Jag har sneglat på Gitzo också, har deras enbensstativ.Staffan skrev:
Jag blev inte så imponerad av Manfrottos kolfiberstativ, köp hellre ett Gitzo 3-delat aluminium i 12xx-serien när du ändå lägger ut så mycket.
Birdman
Aktiv medlem
Jag är nog beredd att hålla med Staffan Ö om Manfrottos kolfiberstativ. Har man dom båda märkena bredvid varandra och jämför så märks skillnaderna direkt.
Gitzos stativ ger ett mycket mer gediget och genomarbetat intryck än Manfrottos modeller. De senare kan kännas ganska "plastiga" i direkt jämförelse. Utan att kasta någon skugga på Manfrotto, men Gitzo ligger en bit före i kvalitet och stabilitet på just kolfiberstativ.
Nu är det ju även så att Gitzo har haft sina modeller på marknaden under ett flertal år och har antagligen ett välgrundat gott rykte hos konsumenterna. Manfrotto har, enligt mitt tycke, en bit kvar till Gitzos kvatitet på kolfiber-sidan. Men dom jobbar säkert på det.....
Tycker Daniel....som vill äga ett Gitzo 1327.
Gitzos stativ ger ett mycket mer gediget och genomarbetat intryck än Manfrottos modeller. De senare kan kännas ganska "plastiga" i direkt jämförelse. Utan att kasta någon skugga på Manfrotto, men Gitzo ligger en bit före i kvalitet och stabilitet på just kolfiberstativ.
Nu är det ju även så att Gitzo har haft sina modeller på marknaden under ett flertal år och har antagligen ett välgrundat gott rykte hos konsumenterna. Manfrotto har, enligt mitt tycke, en bit kvar till Gitzos kvatitet på kolfiber-sidan. Men dom jobbar säkert på det.....
Tycker Daniel....som vill äga ett Gitzo 1327.