Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto kolfiberstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonAnder

Aktiv medlem
Har planer att byta stativ och undrar om det är stor skillnad i stabilitet mellan Manfrottos 443 och 055PRO. Även andra synpunkter och skillnader mellan dessa alt. välkomnas. (Fotar mest natur.)
mvh/ Jonas
 
Kan inte svar direkt på din fråga. Troligen blir den lika stabil om du tynger ner med att hänga fotoväska/rygga under den. 441 som jag har är mycket stabil då.

Kolla pris hos Hegethorns. Dom är oftast mycket billigare än de andra vad gäller Manfrotto.
 
443 är klart stabilare då den är vibrationsokänslig till skillnad mot 055.

443 tycker jag är ett klart mycket bättre stativ.

Jag kan tillägga att jag använt båda.
 
Senast ändrad:
Jag är ju inbiten stativhatare, men ibland måste man ju ge med sig...Jag har ett 074B som funkar bra i studio, men väger bly. Har därför kollat lite på Manfrottos och Gitzos kolfiberstativ.
Vad är det för skillnad på Manfrotto 441 och 443?
 
En skillnad ser jag direkt, tre bensektioner på det ena och fyra på det andra stativet.

074B har jag också, jag valde det när jag skulle köpa ett allmänstativ som jag tar med mig på olika fotograferingar. 055 är för klent tycker jag.
 
mipert skrev:
En skillnad ser jag direkt, tre bensektioner på det ena och fyra på det andra stativet.

074B har jag också, jag valde det när jag skulle köpa ett allmänstativ som jag tar med mig på olika fotograferingar. 055 är för klent tycker jag.
Ja, Scandinavian har fyra olika kolfiber från Manfrotto, utom enbentaren då; 440, 441, 443 och 444. Vad skiljer dem åt?
 
Calle S skrev:
Det synkar med kamerans brusredusering på långa tider.
Ehh......Nä...

Ska man ha tre-eller fyrasektionsstativ?

Fyra blir kortare nerpackat, men aningen rangligare utfällt.

I senaste numret av Outdoor Photography(feb.) finns en av Manfrotto gjord annons utformad som en artikel. Ganska informativt om deras stativ.
 
mipert skrev:
Och vad är ett ”digitalkamerastativ”?
Det har jag också funderat på.
Men jag har sett ett sådant från Manfrotto på Kodak Image i Malmö.
Det är ett 190 med liten kula och skruvfattning.
Alltså totalt en lättare typ. Troligen beroende på att digitala kameror inte väger så mycket som analoga.
Bara en gissning från min sida.
 
Calle S skrev:
...nu ser jag att 443 är fyra sektioner istället för tre...

Det stämmer inte..fel bild där.

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=81&itemid=1214

443 har 3 sektioner, det är 444 som har 4 sektioner, därav namnen kan man gissa.

Calle S skrev:
Ja, Scandinavian har fyra olika kolfiber från Manfrotto, utom enbentaren då; 440, 441, 443 och 444. Vad skiljer dem åt?

440 och 441 är tidigare modeller, 3 resp 4 sektioner..sen kom 443 och 444 som gjordes för att säljas till ett lägre pris...inte så stor skillnad vad jag fattat...det står om det i länken jag la in.
 
Senast ändrad:
Jag blev inte så imponerad av Manfrottos kolfiberstativ, köp hellre ett Gitzo 3-delat aluminium i 12xx-serien när du ändå lägger ut så mycket.

/Staffan
 
Har använt 440 och 055B en hel del. Brukar föredra 055.

440 ger ett klart mindre gediget intryck. Har du en kula + bladare på toppen så är kombinationen _extremt_ övertung och därmed väldigt osäker. Du släpper inte gärna kameran, speciellt inte om du vinklat den så den hamnar i obalans -- _definitivt_ inte om du står utomhus (pga vind).

055 är väldigt gediget och stabilt. Det står kvar. Varför inte välja 055? Det är bara vikten som talar till 055:eek:rnas nackdel.

Om vi diskuterar vandring med utrustningen, så om du lägger ihop vikten på kamerautrustning + 055 och jämför med kamerautrustning + 440 så är skillnaden i procent inte så stor som det kan verka när man läser Manfrottos specifikationer på dessa stativ. På det kommer en kännbar skillnad i pris.

Tolka mig inte fel, 440 känns inte billigt. Du måste bara se till att hänga någonting (typ kameraväska, ryggsäck) i kroken för att tynga ner 440-stativet. När du gör det så blir det minst lika stabilt som ett 055 (fast glöm inte att om det blåser, så kommer vinden rycka tag i ryggsäcken..!).
 
Tack för alla råd och synpunkter!!!
Är ofta och fotar vid kusten och där blåser det ju som bekant en hel del, så stativet får ju inte bli för lätt. Att hänga kameraväskan i stativet kan då få icke önskvärda effekter om det blåser mycket.
mvh// Jonas
 
Titta även lite på Gitzo 1227 (3 sektioner) och 1228 (4 sektioner) innan du bestämmer dig. Gitzos runda ben och lås som kniper om jämnt runt hela benet ger en stadigare konstruktion än Manfrottos. En fördel med Gitzos lås är dessutom att man kan ta isär dem ute i fält utan verktyg för rengöring, något man inte kan med Manfrotto. Jag är för övrigt rätt säker på att Gitzostativen är något högre utan mittpelare än motsvande Manfrotto. Jag titta runt ganska mycket innan jag köpte mitt 1227 från http:/www.robertwhite.co.uk förra året, lite dyrare än motsvarande Manfrotto men det tycker jag definitivt det är värt.

Angående att tynga ner ett lätt stativ så är bland det bästa man kan göra att ta med en ögla grovt gummisnöre av den typ som säljs i friluftsbutiker. Fäst öglan vid stativhuvudet och använd ena foten för att trycka ner stativet. Alternativt kan man anpassa längden på öglan så kameraväskan kan halvt hänga i stativet, halvt vila på marken. Då slipper man ha väskan gungandes under stativet.
 
Staffan skrev:
Jag blev inte så imponerad av Manfrottos kolfiberstativ, köp hellre ett Gitzo 3-delat aluminium i 12xx-serien när du ändå lägger ut så mycket.
Vad var det med Manfrotto du inte gillade? Jag har sneglat på Gitzo också, har deras enbensstativ.
 
Jag är nog beredd att hålla med Staffan Ö om Manfrottos kolfiberstativ. Har man dom båda märkena bredvid varandra och jämför så märks skillnaderna direkt.

Gitzos stativ ger ett mycket mer gediget och genomarbetat intryck än Manfrottos modeller. De senare kan kännas ganska "plastiga" i direkt jämförelse. Utan att kasta någon skugga på Manfrotto, men Gitzo ligger en bit före i kvalitet och stabilitet på just kolfiberstativ.

Nu är det ju även så att Gitzo har haft sina modeller på marknaden under ett flertal år och har antagligen ett välgrundat gott rykte hos konsumenterna. Manfrotto har, enligt mitt tycke, en bit kvar till Gitzos kvatitet på kolfiber-sidan. Men dom jobbar säkert på det.....

Tycker Daniel....som vill äga ett Gitzo 1327.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto