Annons

Manipulerade bilder!?

Produkter
(logga in för att koppla)

gurra_gk

Avslutat medlemskap
Har fundert på detta länge...

Om man fotar i RAW-format och fixar till vitbalansen, kontrasten, färger m.m i daton. Räknas det som man manipulerar bilden då?! Det är ju som en slags framkallning i datorn.

Vad har ni för åsikter?!

ärligt talat så vet ja inte rikigt själv vad jag ska tycka...

Jag skulle nog inte kalla det att manipulera även om målet väl borde vara att få det så bra som möjligt redan i kameran. Precis som du säger så är det ju något som entusiastiska hobbyfotografer och proffs alltid har gjort, det går bara lite enklare nu...

/Micke

Nej det är ingen manipulering! Det är allmänt känt att raw bilder är en aning platta och livlösa direkt ur kameran detta för att du själv ska styra över slutresultatet genom att kanske öka lite kontrast eller sänka lite mättnad.

Egentligen tycker jag den här diskussionen är totalt meningslös, spelar det någon roll om bilden är manipulerad eller inte om slutresultat är schyst? För mig gör det absolut inte det.

Och det här att det är som någon oskriven regel att ju mindre bildretusch desto duktigare fotograf, jag blir bara så trött på det! Fokusering borde ligga på slutresultat och inte på tilvägagångssättet! (syftar på alla kommentararer om bilder som stolt meddelar att bilden är direkt ur kameran, ingen bildbehandling gjord efteråt!! tänker då ofta att kanske skulle du dragit din bild genom photoshop en runda så hade den blivit ännu bättre, menmen.)

Det är klart att detta inte är att manipulera bilden !!

Detta är precis som du själv säger en digital framkallningsprocess likvärdig med den analoga.

Det du styr över vid RAW konverteringen är ju faktiskt i mångt och mycket det som kameran själv gör om du fotar JPG, bara att du har mer kontroll över processen.

Eftersom JPG bilderna är "manipulerade" i kameran så skulle annars per definition samtliga digitala bilder vara manipulerade..

Det finns säkert någon diapuritansk extremist som anser det, men jag tror att 99% av fotografer är överens om att det inte är manipulation.

/Pontus

Alla avbildningar är manipulationer av verkligheten, t o m de där grottmålningarna från stenåldern i Frankrike och på andra ställen. Allting är manipulerat, mer eller mindre medvetet, eftersom vi alla uppfattar verkligheten på olika sätt. Så fort ljus passerar genom en lins, manipuleras det. Sedan fortsätter vi fotografer att manipulera våra bilder när vi har fått in dem i våra datorer, framkallar film, förstorar negativ osv. Dessutom är ju verkligheten tredimensionell, så alla avbildningar med bara två dimensioner är manipulerade.

ANNONS
Götaplatsens Foto