Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Manuell Exponering 580EX II (Zoom)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag är helt ny på det här med att jobba med externa blixtar och försöker nu få lite mer hum om det :) Har köpt 2 st 580EX II och som jag ska använda Skyports till för att utlösa.

Har jag förstått saken rätt att om jag ställer in Zoomen manuellt på 24 mm så är ljusbilden vidare och mjukare än om jag kör maz 105 mm. Eller är jag helt fel på det?

Eller om jag ställer frågan så här - när ska jag ställa in 24 mm (som är lägsta brännvidden) och när ska jag använda 105 mm (som är längsta på 580EX)?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Zoomen är mest meningsfull när du har blixten på kameran, i blixtskon. Då ser det objektiv du har på kameran en viss bildvinkel, och zoomen på blixten gör att den lyser ut ungefär samma bildvinkel. På det viset slösar du inte en massa ljus på sånt som kameran inte tar bilder av, när du använder teleobjektiv, samtidigt som du inte bara får mitten av bilden belyst när du använder vidvinkelobjektiv.
Därigenom blir blixtens ledtal högre när du zoomar till längre brännvidder.
Detta kan skötas helt automatiskt, när blixten sitter på kameran.

Detta har inte ett smack att göra med någon ev. mjukhet på ljuset, bara hur det sprids omkring.

När du har blixtarna vid sidan om kameran finns det ingen direkt relation mellan vilken brännvidd ditt objektiv har och vad blixten lyser ut. Då beror det på vilken vinkel blixten har mot motivet, hur långt ifrån den är, om och vad blixten reflekteras mot och hur du har tänkt dig att motivet ska belysas. Studsar man blixten mot ett paraply spelar det praktiskt taget ingen roll alls vilken zoom du har. Studsar du i ett tak belyser blixten en större eller mindre yta av taket, så där kan det i större grad påverka hur reflektionen i sin tur belyser motivet.

Ett tips

Om du ändå tänker ha blixtarna vid sidan om, köp små softboxar till dem. Kostar ca 500.-/st. Paraply är kanon men väldigt vindkänsligt såvida du inte har mycket stabila stativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto