Hur fokuserar ni med era manuella linser?

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej. jag har precis köpt en ny helmanuell lins; Laowa 105 T3,5.
När skärpan sitter är den fantastisk. Men jag märker att jag inte sätter fokus rätt, säkert 70%.
I min Canon 6D, har jag fokuseringspunkter, som faktiskt blinkar (och låter om man har ställt in den funktionen) när fokus är rätt.
Men jag har märkt att trots att den har ljudit så är oftast fokus lite längre bort från subjektet.

Jag har kollat på möjligheten att justera hur fokus skall sättas för just denna lins, men jag tror inte att det är något som är möjligt, för i kameran finns endast custom settings för autofokus, vilket denna alltså inte erbjuder.

Hur gör ni andra som fotar med manuella linser? Jag har själv börjat gå över till "live-view" där jag zoomar in så långt det går och sätter fokus precis där jag vill. Men detta gör ju så klart att linsen blir mer eller mindre användbar vid t.exhandhållet porträtt.
däremot stilleben på stativ går bra.

Berätta gärna hur ni använder era liknande linser? Jag under nämligen om jag verkligen ska behålla denna. Tack på förhand
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kanske inget svar på din fråga, men jag brukar nöja mig med indikatorn i huset som talar om när det är fokus. Nu fotar jag (nästan) enbart landskap och med det sagt bländar jag (inte sällan) ner till f/8 (eller mindre). Då gör det inte så mycket om fokus inte ligger exakt, men jag brukar ta en bild och sedan förstora upp den på skärmen och kontrollera om jag upplever att den är tillräckligt skarp, eller inte.

Det kanske skall läggas till att jag inte använder någon glugg av Laowa, om det har någon betydelse i sammanhanget.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har din 6D fokus peaking via skärmen på baksidan?

Med fokus peaking brukar det vara lätt att sätta fokus.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har två Samyang 14/2,8 och 135/2 på Nikonhus. Jag trodde att jag skulle uppleva problem med fokus med Samyang 135, men det har gått över förväntan. Jag fotograferar till 90% på f/2, använder sällan AF indikeringen i sökaren, en punkt som anger fokus, utan jag går mest på vad jag ser i sökaren. Jag gungar oftast in fokus, så har jag fått satt nästan fokus så tar jag dem sista justering med att flytta huset och så tar jag oftast 5-10 bilder på varje motiv. Jag har nog inte missat ett objekt på detta sätt.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag har använt manuella objektiv under många år på DSLR (Nikon). Som nämnts tidigare är det en fördel att byta mattskiva (vilket är pilligt och kräver en ren omgivning). Skivan är dessutom mycket ömtålig för repor. Jag rekommendera en "extra matt" istället för split-screen. Min erfarenhet är att splitscreen inte blir särskilt exakt.
Jag skulle satsat på något i stil med denna (jag har använt motsvarande för Nikon):


Stor sökare (läs "fullformat") underlättar också.

Får man smak för manuella objektiv är elektronisk sökare klart överlägset. Jag kör mycket Zeiss och Voigtländer på min Sony.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aha!

Jag har egentligen aldrig funderat på det, bara trott att det handlat om ”pixel peeping” innan bilden tas. Men nu har jag lärt mig något nytt :)
 

joakim d

Aktiv medlem
Det var länge sedan jag hade en Canon DSLR men jag kommer ihåg att det för vissa objektiv gav fokusindikatorn mer korrekt utslag beroende på om man fokuserade från oändligheten eller från närgränsen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket det var (tror oändligheten) men det kan ju vara värt att testa.

Live-View är ju ett säkert kort men kan i mitt tycke vara lite omständigt ibland.
 

miklar

Aktiv medlem
Jag använder ofta liveview till min 6DII. Är perfekt vid landskap eller macro. Jag zoomar in 5x på det område där jag vill att skärpan ska vara och gör finljustering
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag använder ofta liveview till min 6DII. Är perfekt vid landskap eller macro. Jag zoomar in 5x på det område där jag vill att skärpan ska vara och gör finljustering
Jag förutsatte att vi diskuterade handhållet här men med stativ är ju live-view helt överlägset
 

Johan_G

Aktiv medlem
Det första jag gör innan jag använder MF-objektiv är att kontrollera så att sökarens dioptri-inställning är som den ska.
Enklast tycker jag är att sätta kameran på ett stativ, använda ett AF-objektiv jag vet brukar vara spot on, fokusera på en tumstock eller liknande som står i ~45 graders vinkel mot objektivet och fokusera, kontrollera i sökaren så den är korrekt.

Fotograferandet då, vid handhållet och lite bråttom.
Jag brukar alltid fokusera något förbi det jag vill ha i fokus för att sedan vrida tillbaka något till det ser skarpt ut igen.

Handhållet och mindre bråttom.
Fokusera enligt ovan, kontrollera fokus genom fokusförstorning om kameran har stöd för det.

Fokus peaking är bra, men kan störa ganska mycket i situationer med mycket kontraster (hela sökaren/skärmen kan se röd ut trots att nivån står på låg)
Så ha gärna peakingen på en snabbknapp eller lättåtkomligt i menyn så du kan stänga den av vid behov.

Vid stativ, då använder jag normalt skärmen och fokusförstorning upp för att kontrollera så skärpan sitter rätt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För exakt fokus så rekommenderar jag inte focus peaking. Bättre med LV i hög förstoring om det funkar för en.
För 6D så hjälper en monopod. Numera har jag EVF som hjälper till mer LV gällande stabiliseringen. Men monopod med EVF funkar ännu bättre.
Har man inte EVF så kan man skaffa en sökare för LV-displayen.

/Stefan
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Mina erfarenheter .....

Det krävs EVF för att man ska kunna ställa in skärpan manuellt på ett praktiskt sätt, tillräckligt bra.
Eller, förstås, en snittbild/mattskiva, "som förr".

Tillsammans med en superduktig ingenjör, ett stativ, en tegelvägg, en Sony A77-2, ett långt måttband, ett manuellt Samyang 85, f 1,2, och en halv arbetsdag, gjorde "jag" (egentligen experten) experiment.
Vi fann att man satte skärpan bättre, mer exakt, med hjälp av uppförstoringsfunktionen, än med kontrastvisningen (focus peaking).
Hur allmängiltiga våra resultat är, vet jag inte.

På fri hand däremot, uppfattar jag focus peaking som smidigare.
Finns möjligheten beträffande ljus och bildkomposition, så väljer jag bländaröppning/skärpdjup med marginal.
Annars tar jag flera bilder, med en aning avståndsförskjutning.

Till de allra kortaste skärpdjupen, vid t.ex. porträtt, tror jag att man har mycket stor nytta av ögonigenkännande AF.
Jag hade många år av fotografernde bakom mig, men jag hade aldrig ägt ett så ljusstarkt objektiv förut. Och till det en upplösning på bilden som vida överträffar analog film ....
Jag trodde det var fel på objektivet, så svårt hade jag för att sätta skärpan rätt.
Därför gjordes testet, som kom fram till att "felet" låg hos mig.
Med det vill jag säga att det inte alltid är så lätt med de där allra kortaste skärpedjupen.
 

esbtse

Aktiv medlem
Har APS-C Nikon D300 och fokuserar i sökare utan att ha bytt mattskiva utan problem. Zommar in i bland för att kontrollera skärpa. Dock har jag mer problem med Fuji X-T1 som jag inte lyckas fokusera skarp med hittills. Köptes begagnad med normal Zoom. Har even en Fuji X-Pro 1 med normal som jag kan fokusera utan problem, även den inköptes begagnad. Få se hur Nikon D850 är att manuell fokusera när jag köper in den. Fotograferar mest skog i dåligt ljus. Snabbaste optiken är F1.4:1 annars ligger de inom F1.8-3.5:1(vidvinkel). De flesta är F2.8:1. Har manuella Zeiss optik samt Nikon Manuell och AF optik och Fuji AF optik.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det första jag gör innan jag använder MF-objektiv är att kontrollera så att sökarens dioptri-inställning är som den ska.
Enklast tycker jag är att sätta kameran på ett stativ, använda ett AF-objektiv jag vet brukar vara spot on, fokusera på en tumstock eller liknande som står i ~45 graders vinkel mot objektivet och fokusera, kontrollera i sökaren så den är korrekt.

Fotograferandet då, vid handhållet och lite bråttom.
Jag brukar alltid fokusera något förbi det jag vill ha i fokus för att sedan vrida tillbaka något till det ser skarpt ut igen.

Handhållet och mindre bråttom.
Fokusera enligt ovan, kontrollera fokus genom fokusförstorning om kameran har stöd för det.

Fokus peaking är bra, men kan störa ganska mycket i situationer med mycket kontraster (hela sökaren/skärmen kan se röd ut trots att nivån står på låg)
Så ha gärna peakingen på en snabbknapp eller lättåtkomligt i menyn så du kan stänga den av vid behov.

Vid stativ, då använder jag normalt skärmen och fokusförstorning upp för att kontrollera så skärpan sitter rätt.
Jag vet ju inte hur all peaking funkar men min har två lägen. I det vanliga översiktsläget "full bild" så kan det absolut bli så att hela sökaren blir färgad av peakingfärgen som i mitt fall kan vara röd, gul,eller möjligen vit.

Däremot om man kommer in i förstoringsläget som aktiveras när man vrider på fokusringen, så blir det mycket lättare. Då blir inte "hela sökaren röd" längre. Beroende på system så kan man behöva konfigurera "förstoringsläget" innan det blir tillgängligt och går att använda.

En del system har även s.k. direkt manuell fokus även med AF-objektiv. I det fallet fokuserar kameran och kopplar sedan ur. Vrider man sen på fokusringen så kommer man direkt in i peakingläge med förstoring. Manuell fokusering kan idag ske på ett antal olika sätt - beroende på system.

Problemet med dagens DSLR-kameror är att sökarna inte är gjorda för manuell fokusering och det är med få undantag inte objektiven heller. Precisionen i AF-objektiv som optimerats för snabb AF är helt enkel för dålig.

Jag har faktiskt själv bytt mattskiva på en Sony A330 om jag inte minns fel och det var ett litet helvete. Det man ofta inta har en aning om är att även mattskivan måste synkas med fokus i övriga strålgångar. En går ju mot sensorn, en annan till AF-sensorn för den används väl även för fokusindikering av en del system även vid manuell fokusering. Synkar inte fokus mot mattskivan så kommer man bli lurad. Att fokus i mattskivan upplevs ok betyder ju inte att den är ok mot huvudsensorn.

En del föreslår att man ska använda "live view" istället och det är ju ett bra tips främst av ett skäl och det är ju att "live view" går mot huvudsensorn och alltid "visar rätt" men för mig har det tipset alltid upplevts som halvt meningslöst för så fort man kommit ut i ljuset så ser åtminstone inte jag ett dugg. "Live view" är enligt min mening inte en godtagbar lösning då den har stora begränsningar i besvärligt ljus. Enligt min mening är den i bästa fall en nödlösning och knappt det. Det skulle förvåna mig, om en majoritet av DSLR-användarna som ofta hävdar att de föredrar optiska sökare framför elektroniska alla dagar i veckan, verkligen skulle vara tillfreds med den lösningen på problemet. En DSLR med AF-objektiv mäter ju alltid med helt öppet objektiv och max ljus.

Sedan finns det ju manuella objektiv som de Samyang jag har själv till Sony, även för exv. Canon och där går det väl nästan bara att köra live view, för annars blir det ju bra mörkt i den optiska sökaren när man bländar ner. Det mörkret gör ju även en mattskiva med snittbild och mikroraster rätt oanvändbar och meningslös.
 
Senast ändrad:

Lastolite HaloCompact