Annons

Hur fokuserar ni med era manuella linser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Jag har alltid fokuserat manuellt, så det är inget jag tänker på - utan det går automatiskt. Snittbild på mattskivan är ett hjälpmedel, ljus som signalerar i sökaren om motivet är skarpt. Har man en synfel är justering av diopter på okularet en möjlighet, om det finns.

Med stigande ålder har jag märkt att synen ändrats, så diopterinställningen blir mer och mer avvikande. Men fortfarande ser jag så bra att autofokus ännu inte blivit lockande.

Mvh Terje
 

Brix

Aktiv medlem
På DSLR så körde jag nästan aldrig med manuell fokus, men med spegellöst så har det ju blivit så mycket enklare och roligare så nu använder jag det betydligt oftare :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[…] Finns det någon som vet lite mer om hur själva kamerahuset uppfattar när saker och ting är i fokus? Alltså när kameran meddelar att man har satt skärpan rätt? […]
Den metod du använder där fokuspunkter tänds/blinkar i en 6D bygger på en fasdetekterande af-sensor i botten av spegelhuset. Principen för fasdetektering är egentligen ganska lik mattskiva med snittbild, men det sker elektroniskt.
Ljuset går att in genom objektivet, genom spegeln och vidare till en liten spegel där bakom och riktas slutligen ner till botten där sensorn sitter.
I af-läge läser sensorn av hur oskarpt det är och berättar för objektivet hur mycket den ska flytta fokus för att det ska bli bra. Alltså ett mycket snabbt förfarande. I mf- läge rapporterar sensorn istället när fokus är uppnådd (på de punkter som ligger i fokus samtidigt).

Den lilla ruta/prick du ser i sökaren ligger inte alltid exakt på samma ställe som motsvarande del av sensorn i botten. Och framförallt är rutan/pricken ofta mindre än den yta som sensorn ser
 
ANNONS