Annons

Mappar med backup-filer från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

kj0rling

Aktiv medlem
Jag har installerat Lightroom på min dator och tycker det funkar kanon! Men jag stör mig på en sak.

Lightroom envisas med att skapa en massa backupmappar i mina bilder och på min externa hårdisk. Det är flera tusen små filer eller liknande. Jag har inne i Lightroom ställt in att den aldrig ska göra backupkopior, men dessa mappar kommer tillbaka.

Går detta att komma runt eller behöver man leva med det?
 
Heter mappen backup? Det ska inte bli en massa småfiler, borde inte bli en enda om du har ställt in LR att aldrig göra backuper.
LR skapar däremot en mapp med previews, och i den mappen bildas snabbt ett stoort antal filer och undermappar. Den mappen får du nog lära dig att leva med. Kolla under inställningarna så att inte dina previews sparas längre än nödvändigt.
 
zuukit skrev:
Heter mappen backup? Det ska inte bli en massa småfiler, borde inte bli en enda om du har ställt in LR att aldrig göra backuper.
LR skapar däremot en mapp med previews, och i den mappen bildas snabbt ett stoort antal filer och undermappar. Den mappen får du nog lära dig att leva med. Kolla under inställningarna så att inte dina previews sparas längre än nödvändigt.

En heter "Lightroom Database", det är ingen mapp utan en LRDB-fil, med en LR-loogga på. Den andra är en mapp som heter "Lightroom Previews.lrdata" det är en mapp med en massa undermapar som heter massa olika bokstäver och i varje sån finns det ca 100 mappar till.
 
lrdb-filen är ju själva databasen, där ligger all info lagrad, var rädd om den =)

Mappen är alla previews som jag sa tidigare, mängder med olika previews på dina bilder så att LR ska fungera snabbt *host* och smidigt.
I LR kan du alltså ställa in hur länge preview-filer ska sparas.
 
zuukit skrev:
lrdb-filen är ju själva databasen, där ligger all info lagrad, var rädd om den =)

Mappen är alla previews som jag sa tidigare, mängder med olika previews på dina bilder så att LR ska fungera snabbt *host* och smidigt.
I LR kan du alltså ställa in hur länge preview-filer ska sparas.

OK, tack för dina svar!
 
Kan nån vänlig själ förklara hur detta funkar:
När jag importerar raw-filer från min Eos5D till Lightroom 1.1 så konverterar jag dem direkt till dng, slänger på en kontrasthöjande kurva, lägger på lite standard metadata, döper dem OCH tar backup på raw-filerna på en extern HD när jag är kopplad till den. MEN när jag inte är det så kryssar jag bort den funktionen. Men sen när jag är kopplad till den igen och vill ta automatisk backup på raw-filerna (inte själva katalog-filen) så hittar jag inte hur man gör. Kan nån förklara hur detta funkar? Visst är det väl tänkt att LR ska hålla dina raw-filer säkerhetskopierade?
 
Hej

Som jag förstått det är enda gången LR gör en kopiering som du beskriver är vid förstakontakten med filen, tex då du läser ner från ett CF kort, då kan du välja att backuppa samtidigt som du kopierar, dvs få två målfiler på olika ställen av ett original.

Därefter är den funktionen inte en del av LR längre. Den förhåller sig enbart till databasen sen, de fysiska filerna är ditt problem sen.

Ett likande senario är ju om du via nyckelord eller whatever kommit fram till ett urval, vad jag kan först kan du i detta läget inte heller be den fixa fram de RAW filer urvalet härstammar från o kopiera dessa till en vald mapp eller CD/DVD

Jag kan ju ha bommat nått, men så ser min världsbild ut vid skrivande stund i vart fall.

Roine
 
Tack Roine.
Tycker det verkar dumt av Adobe att göra så. De vill väl att man använder LR till alla sina gamla bildfiler, inte bara de nya så att säga. Kan man inte lura Lr på nåt enkelt sätt? Man kan ju göra det jobbiga sättet och tanka över alla gamla bilder på ett minneskort x antal ggr.. men det tog som emot att börja med.
 
Hej

Inte säker jag förstår ditt problem
.

Man kan väl själv göra en koåpia av sina originalfiler, de gamla, en gång så är de ju säkerhetskopierade.

Sen läser du in samtliga bilder i LR, både gamla o nya. I LR värld görs nu en avbild av varje bild, en förhandsgranskabild i låg upplösniing.

Nu kan du ta bort hårddisken med backup:en, LR kan tex göra WEB sidor, skriva kontaktkartor från dessa förhandsgranskabilder. Men skall du redigera så måste du ta fram originalfilen.
Allt detta lagras i den databas som omnämns ovan.

Roine
 
Jo visst kan man (och det gör jag) göra egna säkerhetskopior, men det man vill ha är ju ett bildhanteringssystem som sköter det åt dig. Och LR är ju nära det, men då man inte kan få LR att göra det på gamla bilder så... För om du är och joxar bland dina gamla bildfiler (raderar, redigerar) så vill man ju att den mappen uppdateras automatiskt på backup-disken.

Och visst grejen med lågupplösta avbilder är ju en fin finess, det håller jag med om.
 
Hej

Är nog fortfarande inte med....

Om jag raderar en bild på min dator vill jag ju inte att den också tas bort på backupen automatiskt!!

Ang redigeringen håller LR reda på vad som gjorts med bilden i databasen, dvs redigerignsstegen, den ändrar inte originalet. Sen så exporterar du resultatet, då blir det en kopia av bilden med de nya ändringarna. Den kopian blir inte backuppad automatiskt som jag skrev tidigare. Är det det du efterlyser?
För originalen har du ju redan backup på.

Roine
 
ANNONS