Annons

Markeringsverktyg i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Jag undrar om det finns nån markeringsverktyg i Lightroom?

I Lightroom finns ju att man t ex kan höja på viss färg, t ex göra himlen blåare, och där skulle det vara bra om man t ex kunde markera himlen bara och bara göra den blåare.

För som det är nu när jag gör himmeln blåare så blir allt annat som är blått i bilden också blåare.

Eller kan man på annat sätt ändra bara på viss område på en bild i Lightroom?

Du har justeringspenseln där du kan välja olika justeringsåtgärder, men något verktyg för att markera i stil med det som finns i Photoshop finns inte mig veterligen. Men genom att välja färgmättnad som funktion för justeringspenseln går det ju att påverka just det man vill, så det blir i realiteten ganska lika funktion som att markera och därmed maska av.

Jag vet inte riktigt hur du menar med "justeringspenseln", men är det det där verktyget man målar på viss område med? I så fall är det verktyget jag brukar undvika i det här fallet eftersom det är lätt att kladda ner på allt annat med den samtidigt.

Jag brukar använda mig av det inringade verktyget (se länk)
http://www.ladda-upp.com/bilder/24860/lightroom

under "saturration" och går ut med den ut på bilden och drar den upp och ner för att ändra på viss färg. Men då ändras som sagt allt annat också som är samma färg som där jag ska ändra.

Vilken version av Lightroom har du?

I version 2.0 tillkom två verktyg som låter dig göra förändringar av vissa avgränsade områden i bilden.

Graduated Filter och Adjustment Brush.

Personligen tycker jag de är ganska svåra att få bra resultat med, men rätt använda är det säkert riktigt kraftfulla.

Ett tips när man jobbar med adjustment brush kan ju vara att zooma in hårt och använda "Auto mask" för att undvika att kladda till det.

Vilken version av Lightroom har du?

I version 2.0 tillkom två verktyg som låter dig göra förändringar av vissa avgränsade områden i bilden.

Graduated Filter och Adjustment Brush.

Personligen tycker jag de är ganska svåra att få bra resultat med, men rätt använda är det säkert riktigt kraftfulla.

Ett tips när man jobbar med adjustment brush kan ju vara att zooma in hårt och använda "Auto mask" för att undvika att kladda till det.

Fungerar inte tillfredsställande nog tycker jag och är för lätt att kladdas på med färger på ställen som inte ska kladdas på. Vill jag endast öka blåa i himmel så är det omöjligt att inte samtidigt också kladda ner vita moln med tex Adjustment Brush. Graduated Filter är ännu omöjligare med.

Bästa hade vart om det fans markeringsverktyg i LR för lite grovt markera bort områden som inte skall påverkas när man bland annat använder verktyg som nedan.

Bilagor

• lightroom.gif
    lightroom.gif
    10.2 KB · Visningar: 318
Fungerar inte tillfredsställande nog tycker jag och är för lätt att kladdas på med färger på ställen som inte ska kladdas på.

Som jag sa, verktygen är svåra att använda. Jag lyckas sällan

Partiell redigering är helt enkelt inte Lightrooms starka sida.

Det är viktigt att man använder verktyget på rätt sätt (att man noterar den inre cirkeln i verktyget, och ser till att hålla det som ska automaskas mellan den inre och yttre).

hoppas att det kommer fler användbara verktyg med senare versioner av LR.

Framför allt hoppas jag de gör sig av med den förbannade loggan mitt i programmet som ändå inte gör någon nytta. Annat än att bara vara i vägen och ta upp onödigt med plats. Användarna vet redan att det är Lightroom (dessutom som även redan syns i högts upp i fönstret) och behöver således inte upplysas om på detta makabra sätt.

Där den "förbannade loggan" ligger så är det tänkt att du ska kunna lägga in din egen logotype för att det ska kunna se lite proffsigt ut om du visar exempelvis en kund bilder via Lightroom.

Jag förstår inte vad för logga ni pratar om :) I mitt Lightroom ligger det bilder i mitten. Däremot finns en logga uppe till vänster, som jag har bytt ut till min egen.

lightroom.jpg

Senast ändrad:
Det är den stora Lightroom loggan uppe till vänster. Om man kan byta ut den till något eget så kan det kanske vara bra. Personligen ser jag helst att hela den övre raden byggs om och att loggan tas bort.

Jag vill ha knapparna Library, Develop och det synligt samtidigt som jag stör mig på att hela övre raden tar upp för mycket plats pga. Loggan. Jag tycker övre raden är alldeles för fet och som säkert beror just på loggan, kanske blir den mindre med en mindre egen logga?

Brukar dölja hela raden ibland men då döljs även Library, Develop som jag ofta brukar växla mellan.

Adobe har mycket att jobba med i LR tror jag :)

Edit, din logga såg fin och proffsigt ut Walle.

Är det en version speciellt gjord för dig som du har? Har letat som besatt efter den loggan som du påstår skall finnas i mitten av bilden.

Från början ansåg jag Lightroom vara ett omöjligt och rent av konstigt program, men så fick jag för mig att jag skulle lära mig att använda det. Och sedan dess har jag alltmer insett dess styrka. Allt färre bilder tar jag över till Photoshop. Justeringspenseln ser i varje fall jag som ett användbart verktyg. Det verktyget och de övriga kan visserligen behöva en viss träning i handhavandet av, men sedan är det inga större problem. Men vill man inte så kan man som regel inte.

Jag tycker att du gör det hela svårare och värre än nödvändigt.

Är det en version speciellt gjord för dig som du har? Har letat som besatt efter den loggan som du påstår skall finnas i mitten av bilden.

Från början ansåg jag Lightroom vara ett omöjligt och rent av konstigt program, men så fick jag för mig att jag skulle lära mig att använda det. Och sedan dess har jag alltmer insett dess styrka. Allt färre bilder tar jag över till Photoshop. Justeringspenseln ser i varje fall jag som ett användbart verktyg. Det verktyget och de övriga kan visserligen behöva en viss träning i handhavandet av, men sedan är det inga större problem. Men vill man inte så kan man som regel inte.

Jag tycker att du gör det hela svårare och värre än nödvändigt.

Det är Lightroom-loggan uppe till vänster jag åsyftade. Naturligtviss med viss ironi och överdrift förståss med "mitt i programmet".

Ja Lightroom är ett kraftfullt program ja och jag använder ju det själv. Dock kan den bli bättre. Justeringspenseln är användbart utan tvekan men saknar trots det markeringsverktyg ändå. Ingen skulle ta skada av om det fanns. Möjligen du då med tanke på din post och framhävandet av din skicklighet i programet :)

Sedan är jag själv ganska säker på använda dessa verktig om man lägger mer tid på arbete och inte har brottom. Det hela hade gått smidigare dock med någon form av markeringsverktyg. :)

Brukar dölja hela raden ibland men då döljs även Library, Develop som jag ofta brukar växla mellan.

Adobe har mycket att jobba med i LR tror jag :)

Jag brukar också dölja övre raden och då växlar jag mellan Library och Develop med hjälp av tangenerna D och E (eller G). Mycket smidigt.

Helt klart kan Adobe förbättra LR, redan har det skett en hel del mellan 1.0 och den vi har idag. Säkert kommer det mer. Jag tycker det är få program jag använder som har så lite irritationsmoment som Lightroom (men visst finns dom).

Sedan är jag själv ganska säker på använda dessa verktig om man lägger mer tid på arbete och inte har brottom. Det hela hade gått smidigare dock med någon form av markeringsverktyg. :)

Fast adjustment brush har ju en "markeringsfunktion" om du bockar i automask. Kanske inte så bra men den underlättar i alla fall lite och gör det möjligt att justera en begränsad yta. Funkar inte i alla situationer men ibland.

Det är Lightroom-loggan uppe till vänster jag åsyftade. Naturligtviss med viss ironi och överdrift förståss med "mitt i programmet".

Ja Lightroom är ett kraftfullt program ja och jag använder ju det själv. Dock kan den bli bättre. Justeringspenseln är användbart utan tvekan men saknar trots det markeringsverktyg ändå. Ingen skulle ta skada av om det fanns. Möjligen du då med tanke på din post och framhävandet av din skicklighet i programet :)

Varför inte kontakta Adobe och föreslå att de lägger in ett markeringsverktyg. Att redan inte har gjort det kan ju bero på att de har Photoshop CS4 där mer avancerade arbeten kan göras. De kanske därför har dragit sig för att plocka in vad de anser vara för många av Photoshops funktioner i Lightroom som verkar vara ett program för att hantera och sortera stora mängder av bilder på kort tid och där krävande ingrepp inte behövs. Kanske är det just därför som det finns kopplingen till Photoshop.

Bere om ursäkt att jag råkade ta mig friheten framföra att jag råkat lära mig hantera ett program som just Lightroom, även om det fortfarande finns mycket kvar att lära. Borde väl istället ha gnällt och klagat. Ber även om ursäkt för att jag inte insåg att övre vänstra hörnet är detsamma som mitt i.

ANNONS
Götaplatsens Foto