Annons

Mattskiva till Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Kan någon säga mig om det finns utbytbara mattskivor till Nikons F80:a ?? Exempelvis med funktion för manuella objektiv där man ställer skärpan med hjälp av linjer.
Har provat manuell optik med befintlig mattskiva men har tydligen lite taskig syn eftersom det blev åtskilliga suddiga bilder med ett Nikkor MF 100/2.8

Tänkte att då kan man köpa manuell optik istället och spara en slant. Var köper man isåfall dessa ??

Tacksam för svar

Mvh Hans

hej Hans!

Några utbytbara mätskivor hitta jag inte på de ställen jag titta på..främst brochyrer. Men om det är ditt ögas optiskaegenskaper som falierar och du är nöjd med mätskivan i övrigt kan du ju diotrijustera kameran genom spaken under ögonmusslan, och om int det räcker finns det ögonkorrektions linser att köpa till..fast då får du ju ta reda på vilken styrka du behöver så du kan köpa rätt.

Pierre.

F80 har väl fast skiva med möjlighet att lägga på rutnät.

Skulle själv vilja ha en snittbildsskiva till min EOS 5 men de kostar ju en slant....

det verkar som om Jeppe har rätt, att det är en fast skiva, och att man kan använda sig av On-grid lines men de har inte direkt med skärpan att göra utan är mer användbart när man komponerar och så.

Men jag fann en rimligt bra funktion där man använder en elektronisk avståndsmätare i form av en liten punkt som visar sig i sökaren om skärpan är rätt. Den ska tydligen även funka till manuella objektiv. . .

. . men det är ändå inte samma sak som i vissa andra modeller där man är säker på skärpan då ett antal linjer på mattskivan sammanfaller. Det hade varit kanonbra.

ps. Dioptrijusteringen känner jag till, har dessutom glasögon, kanske det är en vanesak när det gäller manuell optik.

Tack för tipsen ialla fall.

mvh hans.

Jo den lilla grönapunkten som indikerar skärpan borde väl ge samma inställning som kameran hade valt med ett af-objektiv

Tveksam...

Du har säkert tänkt så långt, men om man sätter ett manuellt objektiv på F80n funkar väl inte exponeringsmätningen?

På min F60 funkar inte ljusmätaren med manuella objektiv.

o sen tror jag att det som kallas avståndsmätare egentligen funkar på samma sätt som autofokusen=kollar efter skarpa linjer i autofokus-punkten.

Några råd på vägen.

Lycka till!

Tack för tipset Pete, det stämmer tydligen som du säger att exponeringsmätaren inte funkar med manuellt objektiv. Nu är det bara att testa avståndsmätaren i praktiken.

Tack för alla inlägg.

mvh Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto