Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Megapixel

Produkter
(logga in för att koppla)

Britt-Inger

Aktiv medlem
Hur många megapixel behövs egentligen för att kunna skriva ut fina A4 foton ?
Jag har en gammal Canon PowerShot S 45:a på en 4 megapixel och 3 optisk zoom och 8 digital zoom, den är 4 år.
Jag är ute efter en optisk långzoom. Men vet inte direkt vad jag ska välja. Något förslag ?

Jag har beställt en Canon Pixma iP6700D fotoskrivare som kommer i morgon.

3 till 4Mp räcker för en A4 utskrift. Med en 3MP kamera är det väl på gränsen men med 4 blir bilderna finfina. Dock har du inte mycket marginal om du vill beskära. Med en 4 mp kamera och A4 utskrifter så får du en ppi på drygt 200 och det räcker långt. Jämfört med en ppi på 300 så kan du förmodligen se en lägre upplösning om du har näsan mot bilden men jag tvivlar på att du ser någon skillnad på normalt betraktningsavstånd

Senast ändrad:
Tack

Tack för det snabba svaret, Nu kan jag välja lite bättre. Det är så mycket med hur många megapixlar en kamera har nu så man kan ju bli knasig. Trodde själv att man inte behövde så många för att få fina bilder, men jag var inte säker.
Men vad har många pixlar för påverkan på fotona förutom storleken på utskrifterna ? Blir dom skarpare ?

Ja nu har jag lärt mig en del om megapixel på moderskeppet hemsida. Det var till stor hjälp. Tack !

Jag har planer på en Canon Powershot S5 IS den verkar räcka för mina behov.

ANNONS
Götaplatsens Foto