Annons

Mellanformat, 15000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Hej!

Om jag ska lägga ut högst 15000:- (15010:- går också bra) på en mellanformatare med ett skarpt objektiv, vad ska jag välja? Beg är inga problem. Ljusmätare är en självklarhet, men inte af, det kvittar.

/Jerry

Jerklaren skrev:
Hej!Om jag ska lägga ut högst 15000:- (15010:- går också bra) på en mellanformatare med ett skarpt objektiv, vad ska jag välja? Beg är inga problem. Ljusmätare är en självklarhet, men inte af, det kvittar.
Pentax 67, kanske? Eller en Mamiya 6 med normal.

Pröva köpa begagnat. Om du gillar 6x6 borde 15 tkr räcka till en beg Hasselblad med planar 80/2.8 i fint skick.

Jag trodde ni pratade beg. från början, därför frågade jag om priset. :)

Ja, hasselblad vore fint att ha.

Hur är seagull, skräp?

kolla med yfo. jag vet att de hade en bladare med två objektiv och magasin för nånstans runt 11000 plus moms, begagnat.

www.yfo.se

/Joakim

Sumpen skrev:
Kolla på www.cyberphoto.se (cyberbörsen), där är en Hblad 500CM upplagd idag med två objektiv för 13.000 kr.

/E
Men kameran skulle väl ha inbyggd mätare. Det har inte bladaren såvida man inte köper en prisma, t.ex PME 3. De ligger runt 3.000:- beggade, oftast högre.

Hittar man en bladare för 12.000 med två gluggar är det knappast CF optik, utan den gamla varianten. De är ok optiskt sett, men Hasselblad kommer inom en snar framtid inte kunna serva dem längre har jag hört.

En Pentax 67 med prismasökare och normaloptik ser man ibland från 12.000 och uppåt.
På fotosidan är det en snubbe som annonserar ut sin Mamiya 6 för en vettig peng. Kolla annonserna.

Hasselbladare

Hasselblad är bra att köpa begagnat.
Jag har själv en 500c, 80/2,8 C och ett A12 mag.

Kamerahus: 500c eller 500cm.
cm är en uppgradering av c. Rent tekniskt är det ingen större skillnad. Ingen alls vad gäller funktioner förutom att man kan byta mattskivor själv på cm(mattskivor måste bytas av reperatör på c) Utifrån din budget bör du nog köpa en cm då dessa inte är lika gamla som c och därmed i bättre skick helt enkelt. Cm slutade tillverkas på nittiotalet. Leta efter nyare modeller.

Objektiv: Två alternativ finns. De första objektiven som tillverkades av carl zeiss till hasselblad har betäckningen c. Efter några år uppgraderades konstuktionen och objektiven fick betäckningen c t*. T* innebär att objektivet har antireflexbehandling på flera linser. De gamla c-objektiven hade bara detta på en lins. T* objektiven är bättre än c-objektiven och då i synnerhet i motljus. Dagens objektiv är optiskt mycket lika c t* objektiven.

Magasin: Det finns magasin för andra format än 6*6(6*4,5 och 4*4) samt magasin för andra filmlängder än 120 men dessa är inte aktuella som förstaköp. Standardmagasinen heter 12 eller A12. A står för automatic och med det menas att filmladdningen har förenklats. Automatiseringen är ingen större motivering till köp men däremot så är A12 magasinens större tillförlitlighet det. A12 har helt enkelt en mycket bättre konstruktion som borgar för bättre filmplanhållning mm.
Ett begagnat A12 ska inte kosta mer än runt 2000kr. Om magasinets filmhållare inte har samma serienummer som magasinets huvuddel ska magasinet ha lägre begagnatvärde. Kolla detta innan köp.

Prisma: Finns ett ljusmätarprisma som brukar kallas CDS-prisma och brukar kosta ca: 1500 kr beg. Jag tycker att det är bäst att jobba med handhållen ljusmätare. I så fall är prismat NC-2 utan ljusmätare ett bra köp. Ljusschaktet kan vara riktigt bra ibland och bör därför inte uteslutas.

Ett 500cm hus, 80/2,8 C T*, och A12 kan du få för under 15000kr i begagnataffär. Privat kan man få detta för under 10000. Begagnade objektiv till Hasselblad kostar mer än begagnade till
t ex Pentax. Vill du ha macroobjektiv, LÅNGA(600) telen och shiftobjektiv är Pentax 67 ett bättre val. Hasselblad har dessa objektiv också men de är EXTREMT dyra. Tillbehör till Hasselblad är också ofta dyrare än till 67.

Min åsikt är att Hasselblad är bra om man vill jobba mycket med porträtt i studio, macro och landskap. 67 är bra om man bl a vill jobba med långa telen, macro och inte bryr sig om att 67:an inte har utbytbara magasin.
Den skillnaden som var avgörande för mig var att tillgången på billiga begagnade projektorer och förstoringsapparater till 6*7 formatet var mycket sämre än till 6*6.

Procam i växjö har bra priser på begagnade Hasselbladare.

Hoppas detta var till lite hjälp.

mvh/Henrik

Senast ändrad:
Det var till mycket hjälp! Studiofoto är dock ingenting jag kommer ägna mig åt. Däremot mest natur, arkitektur och macro. Kanske Pentax är bäst då(?)

Spegeluppfällning

Pentax 67 har en mkt stor spegel som när den går upp orsakar mycket vibrationer i kamerahuset. Man måste alltid använda kamerans spegeluppfällning inom tiderna 1 sek till 1/60. Den tidigaste varianten av 67:an har dock inte spegeluppfällning. Akta dej för den om du inte bara vill jobba handhållet!
De flesta begagnade har dock spegeluppfällning.

Kolla denna sidan: www.photo.net/pentax/67

mvh/Henrik

Det är sant att Pentax 67 inte har utbytbart magasin men Mamiya RB ___ RZ har det. Det är t.o.m vridbart för liggande/stående bilder. Det är trots detta inte en kamera jag rekommenderar om man tänkt ta den ur studion. Tekniskt och kvalitetsmässigt är den helt OK men den är mycket stor. Och jag menar MYCKET stor. Bladaren är mycket behändig i jämförelse.... Men en beg. RB 67 och ett par gluggar bör få plats inom 15 papp.
Us

Tänkte bara klargöra en sak här. Jag ska inte köpa en kamera just för tillfället, det är för att lite senare veta vad som gäller jag frågar. Men, tack för alla erbjudanden!

*Rensar bland mailen* :)

Vaddå senare??

Inte nu....vad menar du? När så många har svarat får du vara så vänlig att genast kuta ut och köpa dig minst en mellanformatskamera!
Glöm inte att du ska ha en rulle film också!
;-))
Us

645?

Har du funderat på 645-formatet(6X4,5)? Vill du ha en smidig mellanformatare att fota natur med så är det nog ett bra alternativ. Pentax 645 (gamla modellen utan autofikus) ligger bra i pris. Det finns även ett makroobjektiv som går ner till 1:1 till denna modellen. fördelen med denna kamera lär vara smidigheten, strömsnål, robust, ingen skakig spegel, hög kvalité. Nackdelen (den enda jag kan komma på) är att den inte har utbytbart bakstycke. men hur ofta kommer du att byta film mitt i rullen då det bara är 15 (tror jag) exponeringar per film? Mamiya 645 kan väl också vara ett alternativ men jag skulle hellre satsat på Pentaxen (jag ska när jag får pengar)

645 är lite litet egentligen (jag har t.o.m haft tankar kring storformatare). Men, jag är öppen för det mesta. Trots allt ligger priset på dem lite bättre till. Pentax verkar förresten bra, bättre än Mamiya efter vad jag har hört.
Att man inte kan byta bakstycke innebär även att man inte kan byta från 120/220 film om man skulle vilja. Det är iofs inte aktuellt i mitt fall att fota med något annat (om jag inte skaffar en storformatare vill säga).

Sonnaren> Tystnad! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto