Annons

Mellanformat - Funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Nu när begagnatpriserna på mf verkar det helt klart bli mer och mer intressant. Men nu är det så att jag inte kan särskilt mycket om mf och skulle gärna vilja lära mig lite mer. Skulle någon kunna berätta lite bra saker att veta eller hänvisa till olika sidor?

Sen undrar jag vad man behöver till en fungerande kamera, "jag läser saker som "magasin, winders (som en motor?)" osv... kan någon reda ut alla begrepp runt mf?

Vad är det för skillnad på 110-film och 220-film, snälla hjälp :)

Tack för alla svar jag får.

ThomasT skrev:
hänvisa till olika sidor?
Här finns en bra startpunkt om du inte redan hittat den.
ThomasT skrev:
Sen undrar jag vad man behöver till en fungerande kamera, "jag läser saker som "magasin, winders (som en motor?)" osv... kan någon reda ut alla begrepp runt mf?
Det beror på vad för kamera du köper. En bladare till exempel behöver minimum hus, magasin och sökare för att fungera. Ja, sökare klarar man sig strängt taget utan om man skall hårddra det. Men en mätsökarkamera som Mamiya 6 har allt inbyggt och har inga utbytbara magasin.
ThomasT skrev:
Vad är det för skillnad på 110-film och 220-film, snälla hjälp
Den ena är en kassettfilm för Instamatickameror med mikroformat, det andra är en rullfilm för mellanformat.

Skämt åsido, jag antar att du menar 120 och 220? 220 är dubbelt så lång och saknar pappersbacking som finns på 120. Det gör att man behöver magasin som är byggda för att ta 120 för att kunna använda det. I 6x6-formatet ger en 120 12 bilder och en 220 24 bilder. Med 6x4,5 blir det istället 16/32. 6x7 tror jag ger 10/20.

Hmmm, fundering:

Om jag har runt 10-12 tusen att lägga på en KOMPLETT mellanformatare med ett objektiv (80mm helst med lägsta bländare 2,8 men 4 går ann).

Vad har ni för tips på kameror? Hade tänkt att köpa den begagnat möjligtvis från tyskland. formaten som intresserar mig är 6x6 / 6x7 / möjligtvis 6x4,5.

Följdfråga:

Vad finns det för ställen i Stockholm som framkallar 120-film? (Alla dessa format använder just 120-film om jag förstått korrekt?)

Senast ändrad:
För de pengarna får du en rätt skaplig kamera, exempelvis en Hasselblad 500-serien, en Pentax 67, en Mamiya 645 pro. Det beror som sagt vad du har för behov.

Hasselblads 500 C/M verkar onekligen intressant, vad ska man puna ut för en sådan tycker ni? Är Planar 80/2.8 något att hänga i julgranen?

Någon som vet var man kan hitta bilder från just denna kombinationen? Är lite osäker på kvaliteten.

Hur är det med exponeringsmätare, om jag förstått det rätt så ska den inte ha någon i kameran. Har jag rätt? Vad rekommenderas för mätare?

Bronican är också VÄLDIGT intressant i mitt tycke, hur är kvaliteten på dess objektiv? Hur mycket ska man betala för ett S2-hus (är det6x6?)?
Hur mycket kostar dess objektiv? Har den exponeringsmätare?

Och igen... Bilder

Jag vill veta allt om dessa kameror!!!

Vill gärna se bilder från S2:an.

http://www.h2.dion.ne.jp/~kiefer/cameralens/hassel.html 500 c/m
http://medfmt.8k.com/bronica.html Här hittar du bilder på alla Bronica. Jag skulle personligen inte satsa på den gamla S2, utan i stället köpa den nyare SQ Ai.
Till bladaren måste du ha en lös mätare, det är riktigt. Till Hasselblads fördel vill jag framhålla att det finns en mycket stor begagnat marknad på objektiv och tillbehör,
En bra 500 med planar 80 får du för 10 000:-, ibland t.o.m. billigare. Det är ett utmärkt objektiv.

Senast ändrad:
Tänk bara på att du förmodligen inte kommer så långt med bara en normal (80mm) utan att du kanske skulle försöka styra ditt första objektivval mot den typ av bilder du brukar ta.

Vad gäller ljusmätare är det samma sak där, ljusmätaren styrs även den av de typer av bilder du väntar dig ta. Om du bara känner för att testa så skulle du ju kunna till nöds ljusmäta med en småbildskamera, men det är en nödlösning.

Objektiv väljer du efter vad du har för krav.
Jag fick med ett 50mm/2.8, ett 75mm/4 och ett 200mm/4

Det täcker upp en hel del.
Just nu är jag på jakt efter en 2x teleconverter och ett par mellanringar.

mvh:Adam

Om du söker på Fotosidans annonser så hittar du flera objekt om du söker på Hasselblad, Mamiya, Pentax eller Bronica.

Jag vill inte vara dryg Tomas, men jag undrar varifrån du fått idén att du skall ha en mellanformatskamera. I regel har man väl när man börjar fundera på sådan utrustning någon som helst aning om vad det handlar om och vilka behov den kan fylla som man har svår att klara med den utrustning man har. Det är litet grann av"jag tänker börja köra rally, hur många hjul har en bil?" över dina frågor.
Mellanformatsfotografering är i mycket skilt från småbildsdito. Att fråga var du kan se bilder tagna med mellanformatskamera på nätet är totalt meningslöst. Bilderna du ser här skiljer sig inte från småbildsfotografering i så stor utsträckning eftersom det är relativt små digitaliserade bilder i båda fallen. I "verkligheten" papperskopior eller diabilder är skillnaden ganska stor.
Men du kan ju titta i mitt album " En passant", nästan - kanske alla - bilder där är tagna med mellanformat.
Us

Saken är det att kameran ska användas till studio och "modell"bilder. För att sedan förstoras upp till runt A3-storlek utan för stor kvalitetsförlust.

Hur stor kvalitet kan man förväntas få över en 135:a, dramatisk eller knappt synlig?

Förstoringsgrad? Tja, jag har gjort en förstoring från Hasselbladsnegativ (Plus-X) på 120x240 cm.
Tri-X upp till meterförstoring är inga bekymmer.
Tänk dig att negativytan från 6x6 (effektiv yta = 56x56 mm) är drygt 3,5 ggr större totalt än småbildsnegativet.
Us

Sonnaren skrev:
Tänk dig att negativytan från 6x6 (effektiv yta = 56x56 mm) är drygt 3,5 ggr större totalt än småbildsnegativet.
Det är korrekt, fast inte relevant här. Det är den linjära förstoringen som är viktig. Om man vill göra en bild som är 400 mm blir förstoringen:

Småbild: 400/36 = 11,43 gånger
Mellanformat: 400/56 = 7,14 gånger

Man kan alltså förstora 1,6 gånger mer med mellanformat för samma skärpeintryck och kornighet.

Jo, detta är jag medveten om men utnyttjar man negativformatet optimalt så har du ju ett höjdformat på småbildsfilmen som är 24 mm mot 56 mm (även där) för mellanformatet.
I vilket fall har hag inga som helst svårigheter att se skillnaden vid stora förstoringar. Och jag använder båda formaten (Hasselblad och Nikon)och har inga sålunda inga formatpreferenser (XYZ är bäst för det har jag...;-)) ) som annars tyvärr är så vanligt här på sidan. Tro mig, skillnaden är avsevärd.
Us

Även jag använder båda formaten (Hasselblad och Canon) så jag är väl medveten om skillnaderna. Avsikten med mitt inlägg var bara att framhålla att det är den linjära förstoringen som är viktig, inte filmarean.

Om du ska använda för studiobruk bör du kolla upp blixtsynktid... Bronica har jag inte hört annat än dåligt om. Blir dyrt om du ska ha en kamera som synkar på mer än 1/125 kan jag tro...

Men upplösningen är trevlig, jag tycker att det är kul att använda mellanformat lite emellanåt.. För A3 duger ju småbild alldeles utmärkt om du kör med en 100asa-film eller lägre, varför krångla till det =) + som någon sa att en enda tråkig 80mm optik kommer du lessna på efter en dag...

Hasselblad

Det verkar vara underbara tider för köpare till Hasselblads prylar numera. Aldrig har väl priserna varit så låga. Troligtvis pga att många proffs går över till digitalt(?).

Hasselblads 2000-modeller kan man få till bra pris. Du kan till dessa använda den vanliga CF (C)-optiken med inbyggd slutare eller de ljus-starkare F-optiken (som ger ljusare sökarbild).

Här är ett test på mellanformats optik:
http://www.hevanet.com/cperez/MF_testing.html

ANNONS
Götaplatsens Foto