Annons

Mellanformat - Funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Hasselblad

matnyttige skrev:
Det verkar vara underbara tider för köpare till Hasselblads prylar numera. Aldrig har väl priserna varit så låga. Troligtvis pga att många proffs går över till digitalt(?).

Hasselblads 2000-modeller kan man få till bra pris. Du kan till dessa använda den vanliga CF (C)-optiken med inbyggd slutare eller de ljus-starkare F-optiken (som ger ljusare sökarbild).

Här är ett test på mellanformats optik:
http://www.hevanet.com/cperez/MF_testing.html
Och varför i allsindar skulle man byta kamera för att fotografera digitalt med Hasselblad?
Digitala bakstycken med upplösning som först senaste månaderna finns för motsvarande 135-formatet har funnits i flera år till Hasselblad.
Troligen handlar det om inbyte till H-modellen för många. Eller någon annan mellanformatskamera.
Och att flera studiofotografer lägger ner verksamheten eftersom ateljefotogafering inte är så populärt längre då många inte har råd till den sortens minnesbilder. Folk tar sina bilder av bröllop och examina eller vad det nu är själva. Även digitalt, det är ju inte besvärligt heller. Vem som helst klarar det.Det behöver inte vara märkvärdigare än så.
Us

Senast ändrad:
Re: Re: Hasselblad

Sonnaren skrev:
Och varför i allsindar skulle man byta kamera för att fotografera digitalt med Hasselblad?
-Nja. Jag sa ju inte att det blivit mycket begagnat Hasselblad bara för att de gått över till att fota digitalt med Hasselblad. Är inte säker på varför det finns så mycket begagnat "Hassy" (i framförallt yrkesfoto-butikerna) men jag tror knappast det beror på att de gått över till ett annat mellanformats märke. Tex en EOS 1Ds ger ju skapliga bilder säger de som vet.

mellanformat

Jag har i många år använt en bronica etrs för filmformat 6 x4.5,som du får ut från en vanlig 120 rulle.Objektiven är av hög klass och du kan blixtra på alla slutartider.Ska du modellfotografera bör du ha ett 150 mm objektiv,som motsvarar ungefär en 100:a på vanlig småbild.Det här gäller givetvis om du även väljer en Mamaya eller Hasselbladare.Nåt krångel på blixtsynkningen har jag aldrig hört talas om.Måste vara nåt fel då på den kameran.Ska du enbart ägna dej åt porträtt bör du nog titta mer på bildstorlek 6x6 eller 6x7.
Det finns litteratur och videos att köpa inom modellgebitet,som förklarar utförligt.

ThomasT skrev:
Saken är det att kameran ska användas till studio och "modell"bilder. För att sedan förstoras upp till runt A3-storlek utan för stor kvalitetsförlust.

Hur stor kvalitet kan man förväntas få över en 135:a, dramatisk eller knappt synlig?

Du bör i detta läget vara medveten om att ett 80mm mellanformatsobjektiv är cirka som ett 50mm nomalobjektiv för småformat. I en studio bör du väl ha ett 150mm för porträtt o dyl.

Re: Re: Re: Hasselblad

matnyttige skrev:
-Nja. Jag sa ju inte att det blivit mycket begagnat Hasselblad bara för att de gått över till att fota digitalt med Hasselblad. Är inte säker på varför det finns så mycket begagnat "Hassy" (i framförallt yrkesfoto-butikerna) men jag tror knappast det beror på att de gått över till ett annat mellanformats märke. Tex en EOS 1Ds ger ju skapliga bilder säger de som vet.
Jaja, den har en 24 x 36 sensor som har funnits länge som tillbehör till Hasselblad, det är knappast förklaringen. I synnerhet inte som Canons 1Ds kom väldigt nyss och priserna på begagnat mellanformat har sjunkit i sakta takt under de senaste två - tre åren samtidigt som begagnatlagren fylls på. Däremot är marknaden för den typen av kameror mättad, De flesta amatörer ryggar för mellanformatet och vill ha autofokus, exponeringsautomatik och annat sådant krafs. Och lämnar man in sina negativa färgrullar till fotoaffären skall man definitivt inte ha mellanformat, det blir bara onödigt dyrt.
Det är ungefär samma utbud på begagnat mellanformat som för något år sedan och priserna har gått ner cirka 10 %. Däremot är det så att de mindre fotohandlarna inte längre vågar ta in mellanformatare och man ser en ansamling hos yrkesfotohandlarna. Det är det många tämligen nyblivna amatörer som råkar notera detta och tror att det är beroende av digitalkameratillväxten. Canons eller Nikons digitalburkar har nog inte med saken att göra överhuvud taget, det är först relativt nyligen de har nått en sådan standard att de kan vara ett altenativ att ta till emellanåt vid jobb där leveranstid är en viktigare faktor än hög kvalitet..
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto