Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat - ny FF standard?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
I så fall är förstås prisjämförelsen inte så värst relevant, utom möjligen för zoomen.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Målgrupp

Vilken målgrupp är GFX 50R tänkt för? Yrkesfotografer, välbeställda hipsters eller random fotografer som vill ta klivet upp till mellanformat istället för dagens ganska dyra spegelfria FF lösningar i det övre segmentet?

Jag har själv plåtat lite med XPro2 men hade svårt för konceptet med mätsökarflirten. Vill ha sökaren i mitten och ett ordentligt grepp. Kanske är en vanesak men när jag lämnade tillbaka Xpro:n så saknade jag den inte i vart fall.

Tankar? Kommer 50R hitta en bredare publik än 50S? Priset talar ju onekligen för det, men konceptet som helhet?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad säger ni om den här kommentaren från Diglloyd?

"Here in 2018, medium format is alive and well and seems to be becoming the new full frame. Give it a year or two, and I expect prices to drop substantially and medium format cameras become the de-facto high-end formerly occupied by 35m DSLRs."

https://diglloyd.com/blog/2018/20180927_2040-FujifilmGFX100S.html
Det handlar inte bara om pris. För att det ska hända krävs nog att sensortillverkarna i så fall ser till att utveckla även dessa MF-sensorer så att de kommer att ligga i utvecklingens framkant tekniskt. Så har det ju inte varit fram tills nu i alla fall. Det är ju småbildsformatet som utvecklats snabbast de senaste åren.

Jag har för mig att Magnus på FS kommenterade detta genom att påpeka att en kamera som Nikons då nya 850 ju skåpade ut Fujis dåvarande MF-erbjudande på i stort sett alla punkter. Varför ska man köpa en Fuji MF då?

När GFX 50S var ny så hade Scandinavian en portfolio med bilder tagna med denna och den gav i alla fall inte mig någon "Nirvana"-känsla. Det borde väl varit målsättningen att imponera på mig med den portfolion trots allt. Bildstorleken var ju inte A3 men ungefär i den häraden och det kanske är väl litet för att en sådan kamera ska visa sig från sin bästa sida i förhållande till vad jag är van vid med min Sony A7r.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inget emot att det finns olika kameror med olika format. Tvärt om! Utmärkt att det finns olika kamerasystem att välja på för olika situationer och olika krav/behov.

Det sagt så tippar jag på att kameror med APS-C även fortsättningsvis kommer förbli flest sålda, därefter kanske FF eller m43 (lite osäker på vem som blir tvåa respektive trea), och sist MF (även om jag tror på en viss volymökning där pga. flera lite mer moderna och konkurrenskraftiga kameror, jämfört med tidigare).

OBS: nu talar jag om marknadsandel i antal sålda systemkameror (inte varuvärde/pris, eller objektiv).
Det borde vara så som du säger men det har varit väldigt mycket fokus på småbild de senaste åren och APS-C har släpat rent tekniskt när det gäller sensorerna. Det är länge sedan det kom några nya sensorer för APS-C från Sony i alla fall och många är ju beroende av dem i det fallet. Vi får väl se om Sony eller kanske Panasonic rent av kan berika marknaden med lite nya sensorer som ger tillgång till motsvarande teknik som vi idag ser i småbildssensorerna och i sensorer mindre än APS-C. Förr kom ofta nyheterna först i APS-C segmentet genom att man traditionellt haft kortare produktcykler där, men det verkar ha ändrats en del de senaste åren.

Är det någon som vet om det finns någon sanning i att en del kameratillverkare på allvar börjat visa intresse för andra sensorleverantörer än Sony? Jag skulle inte bli ett dugg förvånad över om en del av dessa som har sin kärnverksamhet i APS-C segmentet tröttnat på att Sony bara verkar fokusera på småbild. Även en del av Sonys APS-C-användare tycker nog att de hamnat lite i bakvattnet numera.
 

alfin

Aktiv medlem
Vilken målgrupp är GFX 50R tänkt för? Yrkesfotografer, välbeställda hipsters eller random fotografer som vill ta klivet upp till mellanformat istället för dagens ganska dyra spegelfria FF lösningar i det övre segmentet?

Jag har själv plåtat lite med XPro2 men hade svårt för konceptet med mätsökarflirten. Vill ha sökaren i mitten och ett ordentligt grepp. Kanske är en vanesak men när jag lämnade tillbaka Xpro:n så saknade jag den inte i vart fall.

Tankar? Kommer 50R hitta en bredare publik än 50S? Priset talar ju onekligen för det, men konceptet som helhet?
Jag tillhör dem som har Fuji APS-C enbart pga X-Pro2. Någon annan av modellerna intresserar mig inte, då finns det andra kameror att välja mellan. Däremot skulle jag gärna ha en mellanformatare från Fuji eftersom jag tycker bilderna ger ett mervärde jämfört med FF. Då jag dessutom gillar "RF" konceptet och GFX 50R ligger i överkomlig prisklass, skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan.

Det där med mellanformatare för välbeställda hipsters och tandläkare som köper Leica är nog bara fördomar. Jag tror det är mest fotoentusiaster som köper dyra kameror. Vill man ha statusprylar finns det mycket bättre saker som folk förstår sig på, typ klockor och bilar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tillhör dem som har Fuji APS-C enbart pga X-Pro2. Någon annan av modellerna intresserar mig inte, då finns det andra kameror att välja mellan. Däremot skulle jag gärna ha en mellanformatare från Fuji eftersom jag tycker bilderna ger ett mervärde jämfört med FF. Då jag dessutom gillar "RF" konceptet och GFX 50R ligger i överkomlig prisklass, skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan.
Gillar du den allmänna utformningen av X-Pro2 kan du nog komma att gilla GFX 50R, visst är den senare större, men skillnaden är inte så drastisk som man kan tro. Och i och med att Fujifilm trevligt nog valt att skapa en 50/3,5, "mellanformatspannkaka" kan man ju få ett riktigt hanterbart kamerapaket trots en rätt rejäl sensor :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
………... Vill man ha statusprylar finns det mycket bättre saker som folk förstår sig på, typ klockor och bilar.
När någon ställt en Ferrari eller en hot rod eller en topprenoverad gammal gangster Cittra på lilla Hamngatan i Vaxholm en lördag så ser alla i vår håla den. … eller när någon dånar iväg med en båt med dubbla V8:eek:r i från sjömacken eller kanske någon gammal classic racingbåt brölar bort med en öronbedövande gammal tvåtakts V6 Mercury XR2 racingmotor på full gas. Då märks det (och en sån gammal rishög till motor kostar inte ens lika mycket som en småbildskamera).

Vem bryr sig om vilken kamera man har i bokhyllan (ja det är väl där de flesta står det mesta av tiden eller hur). Det ger verkligt dåligt med skryt för de pengarna!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, har Magnus på FS sagt så, så ska man ju inte köpa MF... ;)
Nu är ju inte han ensam om att resonera så, läs gärna vad Dpreview skrev när de sammanfattade sitt test av GFX 50S:
https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-gfx-50s/9

Notera att sedan den kommentaren skrevs har i till exempel Nikon D850 och Sony A7r III tillkommit (med högre upplösningar än D810 och A7R II) som så att säga jämnar ut spelplanen ytterligare lite.

Men Dpreview uttrycker saken rätt bra, det finns en potentiell fördel, men den blir i praktiken inte så stor som den skulle kunnat vara. Dels av skäl som du själv varit inne på (ljusstyrka hos objektiv), men också att man inte riktigt fått ut den fulla potentialen hos själva sensorn.
 

Bengf

Aktiv medlem

Jodå mycket fina bilder. Fuji är bra, rent allmänt så är det nog ganska många som inte upplever några jätteskillnader precis som med APS-C och FF. Nu är jag personligen mycket långt från någon expert på att avgöra allt detta med olika färgtoner, skuggor, kontraster och sådant, har alltid varit imponerad av dom som kan avgöra rätta färger beroende på solens läge, skuggor och dyligt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu är ju inte han ensam om att resonera så, läs gärna vad Dpreview skrev när de sammanfattade sitt test av GFX 50S:
https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-gfx-50s/9

Notera att sedan den kommentaren skrevs har i till exempel Nikon D850 och Sony A7r III tillkommit (med högre upplösningar än D810 och A7R II) som så att säga jämnar ut spelplanen ytterligare lite.

Men Dpreview uttrycker saken rätt bra, det finns en potentiell fördel, men den blir i praktiken inte så stor som den skulle kunnat vara. Dels av skäl som du själv varit inne på (ljusstyrka hos objektiv), men också att man inte riktigt fått ut den fulla potentialen hos själva sensorn.
Sant. Fast det är ju något som Fuji lyckas med i sina råfiler och tillhörande profiler. Färger, tonövergångar och kontrast som man inte hittar i någon annan sensor. Inte heller är det något man svänger ihop i efterbehandlingen utan att spendera onödigt mycket tid på varje bild.

Såå...gillar man Fujis filer rent generellt så är ju mellanformatsensorn rena porren. Pardon my french :)
 

alfin

Aktiv medlem
Nu är ju inte han ensam om att resonera så, läs gärna vad Dpreview skrev när de sammanfattade sitt test av GFX 50S:
https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-gfx-50s/9

Notera att sedan den kommentaren skrevs har i till exempel Nikon D850 och Sony A7r III tillkommit (med högre upplösningar än D810 och A7R II) som så att säga jämnar ut spelplanen ytterligare lite.

Men Dpreview uttrycker saken rätt bra, det finns en potentiell fördel, men den blir i praktiken inte så stor som den skulle kunnat vara. Dels av skäl som du själv varit inne på (ljusstyrka hos objektiv), men också att man inte riktigt fått ut den fulla potentialen hos själva sensorn.
Jag väljer att fokusera på deras slutkläm ;)

"But ultimately, for successfully debuting a new system with an all-around lovely camera and the best image quality we've seen to date, the Fujifilm GFX 50S takes home the gold."

Men visst förstår jag också att man får göra avkall på AF och riktigt kort skärpedjup jämfört med någon av de nyare FF-kamerorna, men plåtar man ingen sport eller andra snabba skeenden tror jag det räcker till för människor och landskap som jag gillar att fota. De där riktigt korta skärpedjupen man ibland ser från Noctilux 0,95 och andra ljusstarka objektiv är ändå inte lika tilltalande som mjuk, fin bokeh där man ser vad bakgrunden föreställer.
 

afe

Aktiv medlem
Det borde vara så som du säger men det har varit väldigt mycket fokus på småbild de senaste åren och APS-C har släpat rent tekniskt när det gäller sensorerna. Det är länge sedan det kom några nya sensorer för APS-C från Sony i alla fall och många är ju beroende av dem i det fallet. Vi får väl se om Sony eller kanske Panasonic rent av kan berika marknaden med lite nya sensorer som ger tillgång till motsvarande teknik som vi idag ser i småbildssensorerna och i sensorer mindre än APS-C. Förr kom ofta nyheterna först i APS-C segmentet genom att man traditionellt haft kortare produktcykler där, men det verkar ha ändrats en del de senaste åren.
Du verkar ha missat att Fuji X-T3 fått en helt ny sensor. Vem som tillverkat sensorn är såvitt jag vet inte klarlagt, men det skulle kunna vara t.ex. Samsung.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag väljer att fokusera på deras slutkläm ;)

"But ultimately, for successfully debuting a new system with an all-around lovely camera and the best image quality we've seen to date, the Fujifilm GFX 50S takes home the gold."

Men visst förstår jag också att man får göra avkall på AF och riktigt kort skärpedjup jämfört med någon av de nyare FF-kamerorna, men plåtar man ingen sport eller andra snabba skeenden tror jag det räcker till för människor och landskap som jag gillar att fota. De där riktigt korta skärpedjupen man ibland ser från Noctilux 0,95 och andra ljusstarka objektiv är ändå inte lika tilltalande som mjuk, fin bokeh där man ser vad bakgrunden föreställer.
Men man bör nog läsa hela deras resonemang, där de konstaterar att skillnaden i bildkvalitet faktiskt är överraskande liten (en liten skillnad som idag blivit ännu mindre med nya kameror som D850 och A7R III) och för många sammanhang faktiskt med bred marginal uppvägs av andra faktorer :)

Men, nog om det. Min poäng var mest att påpeka att Magnus långt ifrån var ensam i sitt resonemang som nämndes tidigare.

Det som jag tycker är så kul med GFX 50S och nu senast med GFX 50R är att de öppnar upp mellanformat för en större målgrupp. Fler kan uppleva det du beskriver med fint skärpesläpp även på mindre bländarvärden, snygga tonövergångar, stor dynamik och den höga upplösning de (enklare än mindre sensorformat) kan bjuda på.

Mellanformat har de senaste åren fått liv igen efter drygt tio år av tråkig och negativ utveckling och blivit mer nåbart för fler. Det är oerhört positivt. Men sedan är jag som sagt skeptisk till att det på något speciellt märkbart sätt rubbar småbild som det på många sätt dominerande formatet för proffs och entusiaster.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
31 MP för APS-C

Det borde vara så som du säger men det har varit väldigt mycket fokus på småbild de senaste åren och APS-C har släpat rent tekniskt när det gäller sensorerna. Det är länge sedan det kom några nya sensorer för APS-C från Sony i alla fall och många är ju beroende av dem i det fallet. Vi får väl se om Sony eller kanske Panasonic rent av kan berika marknaden med lite nya sensorer som ger tillgång till motsvarande teknik som vi idag ser i småbildssensorerna och i sensorer mindre än APS-C. Förr kom ofta nyheterna först i APS-C segmentet genom att man traditionellt haft kortare produktcykler där, men det verkar ha ändrats en del de senaste åren.

Är det någon som vet om det finns någon sanning i att en del kameratillverkare på allvar börjat visa intresse för andra sensorleverantörer än Sony? Jag skulle inte bli ett dugg förvånad över om en del av dessa som har sin kärnverksamhet i APS-C segmentet tröttnat på att Sony bara verkar fokusera på småbild. Även en del av Sonys APS-C-användare tycker nog att de hamnat lite i bakvattnet numera.
https://www.eoshd.com/2018/09/sony-31mp-aps-c-sensor-with-global-shutter-might-be-coming-to-a6700/
 

martinot

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns någon sanning i att en del kameratillverkare på allvar börjat visa intresse för andra sensorleverantörer än Sony? Jag skulle inte bli ett dugg förvånad över om en del av dessa som har sin kärnverksamhet i APS-C segmentet tröttnat på att Sony bara verkar fokusera på småbild. Även en del av Sonys APS-C-användare tycker nog att de hamnat lite i bakvattnet numera.
Skillnaderna är inte speciellt stora för varje ny generation som kommer längre. Väldigt små inkrementella förbättringar som är så små att det sällan ens går att se (kanske det går att mäta med mätutrustning i bästa fall). Praktiskt sätt så små att de är i princip helt betydelselösa i verkligheten.

Enda anledningen till att jag vill uppgradera numera, är för att på mina spegellösa få antingen bättre AF-C eller bättre sökarupplevelse (eller en kombination av både). Bildkvaliteten är sedan länge rätt lika, och hänger allra allra mest på objektiven.

Det sagt så tycker jag att Sony Semiconductor fortfarande är bäst inte bara på FF; men även på APS-C, MF, m43 och mobilsensorer. Helt suveräna IMHO!

Gällande de som valt annorlunda tillverkare så är det just Panasonic (som normalt är en jättestor kund till Sony Semi. gällande m43-sensorer) som valt en annan leverantör av sensorerna till deras nya FF-kameror.

Sensorn i deras nya FF-kamera med L-fattning (som delas av Leica och Sigma), Lumix S1R, skall tydligen komma från *TPSCo (och märkligt nog inte Sony Semiconductor).

* TowerJazz Panasonic Semiconductor Co: http://www.towerjazz.com/jv.html
 
ANNONS