Annons

Mellanformat och storformat...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag är lite (eller snarare väldigt) ny i denna hobby. Kallas det hobby förresten?

Vad är en mellanformats- resp. storformatskamera. Blir det större bilder eller vadå?
:confused:

Mvh Anders

Jepp.

Mellanformat tas med en filmrulle, ca 6cm bred.
(typ Hasselblad)

Storformat tas med bladfilm, 9x12 el. 12x16 el. 18x24cm.
(typ Sinar el. Linhof)

/Jacob vP

Senast ändrad:
Hej, "format" syftar på vilken film man använder, det vanligaste är småbild (135-film, sådan i en metallkasett) och APS, som man bara trycker i kameran.

Mellanformat är rullar som man kör igenom kameran, negativen blir 6 cm breda, och storformat är film som man laddar kameran med en och en, inte så vanligt och ganska omständigt!

Förtydligar:

Man använder olika storlek på negativen. En småbilds negativ är ju 24x36 mm medan ett storformatsnegativ kan vara 24x30 CM!
Sen förstorar du bilden till den storleken du vill.
Ett småbildsnegativ som du förstorar till flera meter blir grynig och oskarp. Ett stort negativ blir betydligt bättre. Det är skillnaden.

Mellanformat

Till mellanformat räknas 6x4,5, 6x6, 6x7, 6x8 och 6x9 cm. Till storformat är formaten 9x12cm, 4x5", 13x18, 5x7", 18x24cm, 8x10" vanligast. Centimeterformaten uppkom i Europa, medan tumformaten var vanligast i USA, men nu även populära här. Det finns andra format också som 10x15cm och panoramaformat m.m.

Film for mellanformat finns som rullfilm, 127-film, 120 och 220-film. Av 127-filmen (46mm bred) finns dock bara ett par filmer kvar på marknaden. 120-film är vanligast. 220-film är samma som 120-film fast dubbelt så lång.

Film for storformat finns idag bara som bladfilm.

Förr i världen fanns det dock rullfilm för storformat som t.ex. var 9cm bred. Breda rullfilmer finns nu enbart för specialkameror som flygkameror t.ex.

Om jag fotar med 120 film i en 9x12 kamera, vad räknas det då som?
Det är ju fortfarande en storformatskamera men en mellanformatsfilm!!!

Förmodligen en rent filosofisk fråga men kul om någon vill svara på det.

Jag skulle kalla det ett mellanformat.
Storformat för mej är från 9x12 cm och uppåt.

Att man kan göra perspektiv ändringar och påverka skärpeplanet går ju även att göra med en del mellanformats kameror, som tex Fuji, Hasselblad Flexbody och Arcbody.

/Jacob vP

Tack för ditt svar Jacob.

Om vi krånglar till det lite ytterligare.

Jag fotograferar med en Linhof Technikardan S23 vilken ju är en mindre variant av Linhof Technikardan S45.

Enligt ditt resomemang med filmformat så är det ju helt klart en mellanformat, men kan man kalla det att fotografera med en storformtskamera?

Vad jag menar är att det är ju en avsevärd skillnad på hur en Hbl och en optisk bänkkamera är uppbyggd.

Tror jag vet vad du svarar...

ANNONS
Götaplatsens Foto