Annons

Mellanlagringsenhet - vad finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Hur snabbt går det?
Testade på en Galaxy S3; att kopiera 17 GB data (1900 bildfiler av olika slag) från kamerans minneskort till telefonens (ett rätt slött micro sdxc) tog ca 70 minuter, på den tiden gick mobilens batteri från 95% till 70%. Helt ok tycker jag - både 15 och 70 minuter är tillräckligt lång tid för att förhindra kontinuerligt fotande på samma minneskort, och tillräckligt kort tid för att man ska hinna ta backup av ett 16GB-kort under middagen.

Hur som helst så är väl den främsta anledningen till att använda mobilen eller surfplattan på resan, förutom att det är prylar man ändå har med sig, att de ger så stor flexibilitet. Utöver att tömma minneskort eller ta backup till andra lagringsmedia så kan man ju t.ex. tagga, klassa och processa råfiler, fixa enklare bildredigering, maila bilder, uppdatera sin blog, facebooksida, hemsida etc, skicka bilder till sin molnlagring eller NAS hemma i garderoben osv. Har man en vädertålig mobil med utbytbart batteri kan det också bli någorlunda fältmässigt.

I min värld blir nog glappet från att mobilen/surfplattan är fullt dugliga till att jag ändå skulle vilja ha med en dator rätt litet, men det går säkert att hitta situationer och användningsområden då en dedikerad mellanlagringsenhet är motiverad.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Man får även tänka på hur utvecklingen går. Ubuntu går att köra på mobiler och bytar till att bli "en vanlig" dator när extern skärm och tangentbord kopplas in. Windows 8 fungerar på ett liknande sätt.

Android har ännu inget riktigt desktop UI, men å andra sidan finns det enheter med Android som är stora som ett USB - minne och pluggas in i valfri TV. Vilket ger ett portabelt system för att jobba på t ex hotellrummet :)
 

PMD

Aktiv medlem
Detn fungerar att koppla ett tangentbord och en mus till en Androidenhet, men det är förstås samma gränssnitt som vanligt, så man får arbeta lite annorlunda jämfört med när man använder en dator. Jag kör med bluetooth-tangentbord och -mus.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jepp, det jag syftade på här är att glappet blir väldigt litet mellan mobil och dator. Snart är vi där du går runt med din "desktop" i fickan. Bara du hittar en skärm att koppla in den i.

Men med sådana där glasögon kan du snart få en 40" skärm i ett paket som nästan platsar i skjortfickan. Vi är inte riktigt där än, men ge det en 2-3 år så :)
 

PMD

Aktiv medlem
Kuriosa, kanske lite vid sidan om ämnet:
Min telefon, en Nokia N900 som är 4 år snart, kör Linux och fönstersystemet X så jag kan få upp stora X-fönster på en annan dators skärm i vilka jag kör program på min telefon.

Jag behöver bara ett par glasögon som kör X för att förverkliga din ide ovan. :)
 

Snapphane

Aktiv medlem
Tror nog du kan hitta ett par sådana glasögon idag, om det inte passar direkt så finns det säkert en adapter. Blir mer en fråga om pris ;-)
 
ANNONS