Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar + 70-200/4L - hur funkar detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett kit med Kenko mellanringar och jag undrar nu hur detta funkar ihop med ett 70-200/4L.

Jag vet att jag inte kommer att få någon monsterförstoring med det objektivet, men kommer det att funka? Jag vill ha lite bättre närgräns.

Kommer jag att kunna fokusera på längre avstånd också eller är det bara närfoto som gäller med ringarna på?

Dina optiska prestanda bibehålls med mellanringar. Du förlorar bara ljus.

Du kan ej fokusera på "oändligt" med mellanringar.

Man kan väl åxå tillägga att ju länge bränvidd desto mer mellanringar måste man ha för att nå önskad förstoringsgrad.
Man får mer "effekt" av mellanringarna på korta bränvidder.
För teleobjektiv brukar närbildslinser ge mer verkan, fast de försämrar ju bildkvaliteten lite.

Jag fotograferar med denna kombination och tycker det funkar bra!

Du får inget vidare omfång på fokusavståndet men det går alldeles utmärkt att fokusera med zoom-ringen eftersom brännvidden ändrar fokusavståndet i ännu högre utsträckning.

Ps
Bilden "Håriga Ben" i mitt galleri är tagen med denna kombination.

Oj! Verkar ju bli ganska bra förstoring med de grejerna. Hade du flera mellanringar på för den bilden?

Kan inte fokusera på oändligt... men kan man fokusera på typ 5-50 meters håll då?

Har man smalaste ringen på så kanske man kan fokusera på någon meters håll, lite beroende på brännvidden.

Har man alla ringarna på (som jag ofta använder) så har man fokusomfång i storleksordningen 15 cm till 15,5 cm vid 70mm bränvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto