Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanringar eller macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

storspov

Aktiv medlem
Är i valet och kvalet om jag ska köpa ett macro objektiv typ tamron SP 90/2:8 el. sigma 50/2:8, eller om jag ska köpa mellanringar plus ett canon 50/1:8. Sista alternativet blir betydligt billigare (iallafall om man jämför med Tamron). Någon som kan ge mig råd? Vad är bäst att satsa på i förhållande till pengarna? Vilket alt. håller bäst kvalitet och är mest användbart/flexibelt. Kommer att fota mycket natur men även mer och mer porträtt.

Mvh Simon

Makroobjektiv brukar om jag inte är helt felunderrättad ha en rakt fokusplan. Mitt Canon 50/1,8 har ett som böjer.

Ett ytterligare alternativ är att använda ett tilt-shiftobjektiv som gör att skärpeplanet kan sträckas ut, genom att frontlinsen lutas i förhållande till filmplanet. Naturligtvis beror det på vad som ska fotograferas.

JAg har 50mm + mellanringar, det funkar inte så bra till insekter då arbetsavståndet blir väldigt kort, men till blommor och annat funkar det bra. Kan varmt rekomendera dig att skaffa en macrosläde som underlättar skärpeinställningen avsevärt. Att fokusera manuellt med Canons 50/1.8 är ingen höjdare pga den klena fokusringen.

Mvh/ Paulo

En ren kostnadsfråga så som jag ser det.
Ett renodlat macroobjektiv är betydligt smidigare enligt mig. Resultatet torde oxå vara bättre med tanke på att gluggen är gjord för att användas i närområdet.

Ha även i åtanke att en längre brännvid ger ett större arbetsavstånd vid samma utsnitt. Detta kan ha stor betydelse för tex insektsfotografering.

/Gustaf som hade satsat det lilla extra och kört på macrogluggen..

Har du råd skulle jag tveklöst säga Tamronen. Det ger lite mer arbetsavstånd och är smidigare. Med mellanringar kan man inte heller fokusera mot oändligheten utan att ta bort mellanringarna, vilket kan vara lite osmidigt.

Sigmas 50mm macro skulle bli andra valet. Fortfarande smidigt och dessutom mycket skarpt (tom skarpare än tamronen, som ju ändå är mycket skarp). Nackdelen är att arbetsavståndet blir lika kort som med 50/1.8 och mellanringar.
50/1.8:an är ju dock drygt ett steg ljusstarkare och kan ju därför även fylla andra användningsområden.

Tack för svar. I och med att jag kör digitalt (canon d10) borde väl arbetsavståndet bli hyffsat ändå (brännvidsförlägningen) med ett 50 objektiv. Tamronet blir väl i längsta laget (med brännvidsförlägning 144) för porträttfoto. Vad tror ni?
Helst skulle jag nog vilja köpa ett beg tamron men dom växer ju inte på träd...

mvh simon

Köp en Tamron 90mm macro.
först är den mycket skarpt, sedan går den väldigt bra som teleobjektiv till porträtt också.

En 50mm macro har alldeles för lite arbetsavstånd ifrån det du ska plåta men är mycket bra för reproarbete.

Mellanring...nix, det finns väldigt få objektiv som inte tappar i skärpan med det. Just Canons 50mm vet jar inte, men ett krökt skärpeplan har Du i alla fall. Jag har provat många objektiv med mellanring med resultatet att dom flesta har väldig dålig kantskärpa när dom används utanför det området dom är konstruerat för.
Ofta behöver man inte kantskärpan, men när det är dags och man har inte det, då står man där.
Ibland går dom inte alls att använda som t. ex Nikons 85mm. Det blir helt suddigt med mellanring.

storspov skrev:
Tack för svar. I och med att jag kör digitalt (canon d10) borde väl arbetsavståndet bli hyffsat ändå (brännvidsförlägningen) med ett 50 objektiv. Tamronet blir väl i längsta laget (med brännvidsförlägning 144) för porträttfoto. Vad tror ni?
Helst skulle jag nog vilja köpa ett beg tamron men dom växer ju inte på träd...

mvh simon

"Brännvidsförängningen" förändrar varken närgränsen eller macro förhållandet.

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Du syftar säkert på det faktum att ett objektiv som ger 1:1 ger samma förstoringsgrad oavsett format. Och det är ju naturligtvis korrekt även om jag kan tycka att det är lite teoretiserande.

I praktiken får man ju längre arbetsavstånd om sensorn blir mindre, eftersom man inte behöver ha lika hög förstoringsgrad för att fylla rutan med ett objekt. Så på en digitalare kan man mycket väl använda kortare makrobrännvidder på grund av det.

Det är mycket behändigare med ett makro objektiv än mellanringar.

För den budgetmedvetne kan det vara en idé att titta på Cosina 100 f3,5 som kostar mindre än hälften mot Tamron och är helt OK optiskt. (Känns litet plastig det medges men det håller faktiskt rätt bra ändå..)

FILM) (Daniel Ahlin skrev:

Nu är jag lite förvirrad. Jag vet att det teoretiskt sätt inte blir en brännvidsförlägning men hur blir det praktiken? Är det inte som Jim säger att arbetsavståndet blir längre om man kör med canon d10? Om arbetsavståndet blir längre skulle ett 50 objektiv bli 80 och därmed fungera kanska bra eller?

Någon mer som har erfarenhet av Cosinas makro som Åke nämnde?

storspov skrev:
Om arbetsavståndet blir längre skulle ett 50 objektiv bli 80 och därmed fungera kanska bra eller?
Ja, du får samma arbetsavstånd som med ett 80 mm-objektiv, med en given "sensorutfyllnad". Och som en bonus kan du om du går närmare fylla sensorn med mindre objekt än om du hade haft småbild.

Avbildningsskala är egentligen bara ett relevant jämförelsemått inom ett och samma format. Tänk på dem som fotograferar tajta ansiktsporträtt med 8x10-tums storformat. De jobbar nära 1:1-området, men det är ju inte ens makro för det.

Någon som provat makro med Tamron 28-75/2.8 som ju har en hyfsad närgräns vid 75 mm?
Fungerar det bra att använda tillsammans med mellanringar (på 75 mm)?
Hur bra/dåligt är det jämfört med Tamron 90-makron, eller EF 50 + mellanringar?

/Johan

Någonstans i forumet finns det en länk till en jämförelse mellan massa olika makroobjektiv. Jag har för mig att det som referens fanns med en bild från en 28-75 med mellanring och att resultatet tydligt indikerade att det objektivet inte trivdes med utdrag. Någon har säkert länken.

ANNONS
Götaplatsens Foto