Annons

Mellanringar på ett 50-150mm/2.8 som fuskmacro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Funkar det? Har aldrig använt mellanringar ö h t då jag har två macroobjektiv redan. Men funderar på att sälja det ena o skaffa en ljusstark telezoom istället. Blir kanske inte lika bra som ett riktigt macro förstår jag men hur bra blir det? Förkortas bara närgränsen eller hur funkar det?

Sigmas nya 50-150mm har 1 meter som närgräns o det är lite för långt tycker jag. Vill fylla ut bildvinkeln helt. Är väl det som kallas 1:1 eller?

Läs om 1:1 i den här artikeln! Motivet blir lika stort på sensorn som i verkligheten.

Mellanringar på zoom blir lite bökigare eftersom du tappar fokus som fort du zoomar. Dvs om du inte är nöjd med utsnittet och zoomar in en aning blir allting suddigt igen... Om du inte har något emot detta kan det säkert fungera bra. Men ett äkta makro är nästan alltid bättre.

/Pontus

Pongu skrev:

Mellanringar på zoom blir lite bökigare eftersom du tappar fokus som fort du zoomar. Dvs om du inte är nöjd med utsnittet och zoomar in en aning blir allting suddigt igen... Om du inte har något emot detta kan det säkert fungera bra. Men ett äkta makro är nästan alltid bättre.

/Pontus

Men en 1.4 eller 2.0 telekonverter då? Funkar ju m AF vad jag vet. Och jag kommer ju närmare med 200mm än med 150mm. Ljusstyrkan blir ju sämre förstås men det är ju mer tänkt som ett resealternativ till ett separat macro objektiv.

Uttryck skrev:
Men en 1.4 eller 2.0 telekonverter då? Funkar ju m AF vad jag vet. Och jag kommer ju närmare med 200mm än med 150mm. Ljusstyrkan blir ju sämre förstås men det är ju mer tänkt som ett resealternativ till ett separat macro objektiv.
Jag tror att kvaliten med mellanringar är lika bra som ett macroobjektiv under förutsättning att objektivet i sig är bra. Fördelen med mellanringar är just att kvaliten bibehålls. Däremot så är det ju betydligt bökigare med mellanringar, men då kan kanske just ett bra zoomobjektiv passa för uppgiften. Zoomen ger ju en viss flexibilitet. Det krävs ganska så rejaäla mellanringar för en 50-150, är lite osäker på hur det påverkar vignettering. konvertern tar tyvärr bort en del kvalitet och det tycker jag blir särskilt märkbart vid just macrofotografering. Jag har själv en 105 mm som ibland använts ihop med min 1,7x. Den komben har jag beslutat mig för att använda endast i undantagsfall, tycker det blir bättre att eftercroppa.

Mellanringar är OK.

Skillnaden mellan makroobjektiv och att använda mellanringar är först och främst att man inte kan fokusera på långt avstånd med mellanringar på.

Makroobjektivet tecknar bättre och rakare men det har oftast inte någon större betydelse.

50-150mm kommer säkert att fungera jättebra med mellanringar.

På 50mm och mellanringar får man större förstoring, skala 1:1 är inga problem. På längre brännvidd kommer man längre ifrån vilket är bra när man plåtar fjärilar och liknande. Det är också lättare att ljussätta när man kommer en bit ifrån objektet med frontlinsen.

Är man väldigt intresserad av makrotagningar så är väl ett makroobjektiv att föredra. Annars är mellanringar en bra kompromiss tycker jag.

Uttryck skrev:
Konverter borde funka fint! Närgränsen är densamma, men du får längre brännvidd, vilket gör att förstoringsgraden ökar.

Helst ska man använda konverter endast på riktigt skarpa objektiv eftersom de alltid försämrar skärpan något, men när det gäller makro spelar det mindre roll eftersom man ändå oftast bländar ner, vilket minskar kvalitetsförlusten.

/Pontus

paul innergård skrev:
Jag tror att kvaliten med mellanringar är lika bra som ett macroobjektiv under förutsättning att objektivet i sig är bra. Fördelen med mellanringar är just att kvaliten bibehålls. Däremot så är det ju betydligt bökigare med mellanringar, men då kan kanske just ett bra zoomobjektiv passa för uppgiften. Zoomen ger ju en viss flexibilitet.
Bara man är medveten om att man tappar skärpan så fort man zoomar fungerar mellanringar lika bra på en zoom som på ett objektiv med fast brännvidd.

En liten korrektion angående mellanringar bara. Det sägs ofta att mellanringar inte ger någon kvalitetsförlust eftersom de inte innehåller några optiska element (glas). Men eftersom objektivet är optimerat för ett visst avstånd till filmen/sensorn och man ändrar detta, blir det faktiskt en liten men ibland märkbar försämring.

/Pontus

Min konverter Kenko 1,4x Pro funger utmärkt med mitt macro. Det man bör tänka på och vilket en del förmodligen missar är att diffraktionen kan öka.
Vid nedbländning till små bländare så tappar man upplösning med alla objektiv även makron. En extender har samma effekt som nedbländning.

Innan jag skaffade macro så använde jag mellanring till mina skarpa fast teleobjektiv. Inga som helst problem med skärpa, kontrast och upplösning. T.ex så var EF 2,8/200mm lämplig för att jaga flygande trollsländor, autofokusen var verkligen snabb.

Ok, tack så mkt för alla svar. Men kan ni förklara lite närmare detta m mellanringar.

Om jag t ex har telezoomen ute på längsta 150mm för att använda som macro + m mellanringar. Funkar AF-en alls då? Eller är det bara om jag zoomar som det inte funkar m AF-en eller vad? Hajjar inte riktigt men jag kanske är lite trög idag.

Hur många mellanringar behöver jag ha för att få 1:1 på ett 50-150mm då (i teleläget 150mm) då? Närgränsen bör väl komma ned till ca 40 cm antar jag?

På ett 50mm objektiv så ger 50mm mellanringar en avbildningsskala 1:1 vid avståndet inställt på oändligt.

Vid utzooming så krävs det fler (längre) ringar för att få samma förstorande effekt.

En mellanringssats brukar bestå av tre ringar 12+ 20+36mm (sammanlagt 68mm)

AF fungerar utmärkt. Men oftast vill man ställa skärpan mauellt vid makrotagning.

Köp du 50-150 zoomen och ett set ringar. Sen kan du avgöra om du behöver makrogluggen också.
Med ett makroobjektiv så kan man ju också använda ringar och/eller konverter när man vill kommma riktig riktigt nära.

(kolla t.ex ett "porträtt av en luktgräsfjäril" i mitt album)

Uttryck skrev:
Ok, tack så mkt för alla svar. Men kan ni förklara lite närmare detta m mellanringar.

Om jag t ex har telezoomen ute på längsta 150mm för att använda som macro + m mellanringar. Funkar AF-en alls då? Eller är det bara om jag zoomar som det inte funkar m AF-en eller vad? Hajjar inte riktigt men jag kanske är lite trög idag.

Hur många mellanringar behöver jag ha för att få 1:1 på ett 50-150mm då (i teleläget 150mm) då? Närgränsen bör väl komma ned till ca 40 cm antar jag?
När du fotar med en zoom kan du låsa skärpan vid ex 50 mm och sen zooma till 95 mm, skärpan bibehålls trots zoomning. Vissa objektivs egenskaper att behålla låst skärpa genom zoomområdet är sämre och då brukar man säga att de lider av fokusskift. Det Pontus menar är att med en mellanring monterad så måste du fokusera om varje gång du korrigerar utsnittet med hjälp av zoomen. varför vet jag inte, men det stämmer säkert. Hoppas det var begripligt. Vad gäller af med mellanring så gäller det att köpa mellanring som bibehåller de automatiska funktionerna som af, ljusmätning.

OCh vad menas med "ett set mellanringar" då?

KOllar jag t ex på Cyberphotos hemsida så finns:

- Kenko AF Mellanringsats 12/20/36mm
- Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm

Men ingen av ovanstående funkar på EF-S objektiv (som jag också har några av) så då måste jag kanske ist gå på:

- Canon EF-25 II
+
- Canon EF-12 II Mellanring

Men hur mkt kortare närgräns får jag med 12+25 ringar då? Eller t ex m bara EF-25?

Vill ju helst få skala 1:1 på 100mm och 150mm helst. Fattar inte hur jag får det, har läst den artikeln som Pontus länkade till men hajjar fortfarande inte.

Spelar kanske inte så stor roll att man inte kan fokusera på oändligt när man har mellanringarna på då jag endast tänkte använda det som ett alt till att ta m ett macroobjektiv på resor.

OK.

För 150mm krävs det 150mm mellanringar om man ska ha skala 1:1.
För att få skala 1:1 krävs det lika långa mellanringar som objektivets brännvidd.

Avståndsinställningens inverkan på förstoringen är marginell.

EF-S mellanringarna är svindyra.
Man kan sätta den lilla EF-S mellanringen på objektivet. Men man behöver ändå ett set mellanringar om man ska förstora ordentligt. Alltså en EF-S ring och ett set med "vanliga ringar".

Förmodligen blir dina andra objektiv "överflödiga" för makro om du använder ett set vanliga mellanringar och zoomen 50-150mm.

På 150mm så är nog en extender ett bättre val
än mellanringar när man ska förstora.
Det finns också försättslinser med bra kvalitet som man kan sätta framför gluggen. Men alla prylar kostar pengar.

Kolla BjörnA och hans grejor i denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63211&perpage=15&pagenumber=6

Senast ändrad:
JanOlofHärnström skrev:
För 150mm krävs det 150mm mellanringar om man ska ha skala 1:1.
För att få skala 1:1 krävs det lika långa mellanringar som objektivets brännvidd.

Nja, då tappar jag nog vitsen lite med det hela. Tänkte att jag m kanske en mellanring skulle kunna få förbättrad närgräns på en telezoom 50-150mm, men måste jag ha 150mm mellanringar blir ju allt väldigt mkt längre (15 cm?) och det låter ju både bökigt o dyrt.

Har läst Olle Bjernulfs artikel ännu en gång o fattar fortfarande inte. Massa formler bara.

Hur mkt bättre närgräns får man på 150mm brännvidd (när den normala närgränsen är 100cm) med en Canon 25 mellanring?

Senast ändrad:
Eftersom närgränsen är densamma vid 50mm och 150mm inställt på zoomen vill du ju köra på 150mm-läget för att få max förstoring. För 1:1 behövs då 150mm utdrag, t ex mellanringar eller bälg. Detta blir extremt bökigt att hantera och dessutom tappar du en hel massa ljus (mycket av ljuscirkeln som objektivet tecknar faller utanför sensorn). Dessutom blir det lätt en del bök med omfokusering, vilket Paul förtydligade ovan.

Jag skulle därför inte råda dig att använda mellanringar. Men pröva gärna i en affär och se vad du tycker! Mellanringar passar bättre på kortare brännvidder, där även ett litet utdrag (kort mellanring) ger en kraftig ökning av förstoringen. Dock använder jag ofta en 25mm mellanring för att förbättra närgränsen med långa telen, när jag fotograferar småfåglar. Men då är vi inte i närheten av 1:1.

Bäst i mitt tycke är ett riktigt makro. För telezoomar kan ofta försättslinser dock fungera bra. De är optimerade för lite längre brännvidder. Fördelen är att du inte tappar något ljus, autofokusen fungerar utan speciella ringar och du kan zooma helt som vanligt. De dyrare försättslinserna med dubbla linser är bättre, men du kan skaffa en billig för att pröva. Nikons försättslinser är bra och prisvärda. Är den lite för stor eller lite för lite finns det step-up och step-down-ringar!

/Pontus

Nä, Pontus det blir ju för bökigt helt klart.

Kanske måste behålla 150mm macrot då även om jag köper mig ett 50-150mm/2.8 telezoom.

Men tänk om det objektivet hade 40 cm närgräns o IS t ex. Vilket perfekt objektiv det skulle vara! Rena drömmen!

ANNONS