Eftersom närgränsen är densamma vid 50mm och 150mm inställt på zoomen vill du ju köra på 150mm-läget för att få max förstoring. För 1:1 behövs då 150mm utdrag, t ex mellanringar eller bälg. Detta blir extremt bökigt att hantera och dessutom tappar du en hel massa ljus (mycket av ljuscirkeln som objektivet tecknar faller utanför sensorn). Dessutom blir det lätt en del bök med omfokusering, vilket Paul förtydligade ovan.
Jag skulle därför inte råda dig att använda mellanringar. Men pröva gärna i en affär och se vad du tycker! Mellanringar passar bättre på kortare brännvidder, där även ett litet utdrag (kort mellanring) ger en kraftig ökning av förstoringen. Dock använder jag ofta en 25mm mellanring för att förbättra närgränsen med långa telen, när jag fotograferar småfåglar. Men då är vi inte i närheten av 1:1.
Bäst i mitt tycke är ett riktigt makro. För telezoomar kan ofta försättslinser dock fungera bra. De är optimerade för lite längre brännvidder. Fördelen är att du inte tappar något ljus, autofokusen fungerar utan speciella ringar och du kan zooma helt som vanligt. De dyrare försättslinserna med dubbla linser är bättre, men du kan skaffa en billig för att pröva. Nikons försättslinser är bra och prisvärda. Är den lite för stor eller lite för lite finns det step-up och step-down-ringar!
/Pontus