Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

thewalrus

Aktiv medlem
Är intresserad av att prova makrofotografering utan att lägga ner flera tusen kronor på ett makroobjektiv. Är mellanringar ett bra alternativ? Har dålig koll på hur det fungerar.. Har en minolta d5d och objektiven:
Minolta 50/1.7
Tamron 17-35/2.8-4
Minolta 75-300/4,5-5,6

Skulle det fungera bra till något av objektiven och vad behöver jag isf?

Du är på rätt väg i och med att Du har ett 50/1,7. Mellanringar kan Du hitta på eBay, Tradera, eller Blocket för en struntsumma, oftast en bit under en tusenlapp. Se bara till att de är avsedda för Minoltas A-mount och att de har elektriska kontakter. Det finns nötter därute som försöker kränga av Minolta MC/MD mellanringar till inte ont anande.

Några tillverkare att söka på - Jessops, Kenko, Soligor, Tokina, jag tror att det fanna Boots också, men är inte säker. Skaffa ett så nytt set Du kan, tre ringar - 12-22-31 mm - tillsamans 65 mm, helst med åtta kontakter. Du kommer ner i avbildningsskala under 1:1 ( 65 / 50 ), dvs. bilden på sensorn blir aningen större än objektets verkliga storlek.

Så om man köper ett 50mm så får jag skala 1:1 med mitt 50/1.7? Är som sagt okunnig i området. Hur gör man när skalan blir större än 1:1? Går det över huvud taget?

Edit: En till fråga jag kom på (som kanske är lite dum?); Eftersom kameran har APS-C format, behöver jag inte 75mm mellanring till 50/1.7 för att få skalan 1:1?

Senast ändrad:
Så om man köper ett 50mm så får jag skala 1:1 med mitt 50/1.7? Är som sagt okunnig i området. Hur gör man när skalan blir större än 1:1? Går det över huvud taget?
Det går utmärkt. Skala 1:1 betyder bara att motivutsnittet är lika stort som kamerans sensor (d.v.s. knappt 16x24 mm i ditt fall) och däröver blir motivutsnittet bara ännu lite mindre. Det är alltså inga problem utan bara en ytterligare möjlighet. Med alla ringarna i en sådan här sats, totalt ca 65 mm och med objektivet inställt på närgränsen (vilket brukar ge ytterligare en 7-8 mm) så hamnar du på ungefär skala 1,45:1, d.v.s. ett motivutsnitt på ca 11x16 mm.

Edit: En till fråga jag kom på (som kanske är lite dum?); Eftersom kameran har APS-C format, behöver jag inte 75mm mellanring till 50/1.7 för att få skalan 1:1?
Nej, det räcker med 50 mm.

Intressant tråd!

Hur blir kvaliteten med ett 50/1.7 (eller ett 50/1.4) + mellanringar jämfört med ett 50mm-macro? Efter att ha studerat hur ett macro-objektiv fokuserar har jag insett att de verkar betydligt mer komplext uppbyggda än vanliga fasta objektiv.

Jag har tänkt samma sak då jag tittat efter vettiga macroobjektiv som tyvärr verkar vara dyra och är därför frestad att försöka använda mitt 50/1.4 för ändamålet.

Mellanringar kan Du hitta på eBay, Tradera, eller Blocket för en struntsumma, oftast en bit under en tusenlapp.
Just nu verkar det vara dåligt utbud. Hittar inte något på begagnatsidorna. Cyberphoto säljer ganska billiga mellanringssatser. Kenko för 1320:- och Soligor för 1099:-.

Någon kvalitetsskillnad på dessa? Kollade recensioner på fotosidan där de som hade dessa verkar vara nöjd. Soligor lite plastigare kanske?

Funkar all automatik med dessa?

Vad menar Du med "all automatik"? Vilken automatik vill Du ha tillgäng till?

Makro är en manuell verksamhet, det som behövs är elektrisk koppling till objektivet, resten är overkill. Ljusmätningen fungerar, men resten får Du fixa.

Senast ändrad:
Ett normalobjektiv med mellanringar brukar ge skaplig bildkvalitet upp till skala 1:10. Om man vill ha större avbildningsskala kan man få skapligt resultat om man vänder objektivet bakfram. Finns s.k. omvändningsringar till vissa kameror. Omvändningsringen monteras på mellanringen och objektivet monteras i sin filtergänga i omvändningsringen. Är ofta krångligt eftersom man oftast måste köra med arbetsbländare.

Ett annat knep kan vara att montera ett vidvinkelobjektiv bakfram på sitt normalobjektiv. De monteras alltså filtergänga mot filtergänga och kan ge avbildningsskala större än 1:1. Sådana dubbla omvändningsringar finns troligen inte att köpa utan man får själv fixa detta t ex genom att t ex limma ihop några slaktade filter.

Ett makroobjektiv för avbildningsskala upp till 1:1 eller mera brukar fungera ypperligt från oändligheten till 1:1. Orsaken till detta är att dessa objektiv har s.k. flytande linselement. Innebär att de ingående linserna justeras inbördes så att bildkvalitén blir optimal vid alla avstånd.
/Harald

Intressant tråd!

Hur blir kvaliteten med ett 50/1.7 (eller ett 50/1.4) + mellanringar jämfört med ett 50mm-macro? Efter att ha studerat hur ett macro-objektiv fokuserar har jag insett att de verkar betydligt mer komplext uppbyggda än vanliga fasta objektiv.

Jag har tänkt samma sak då jag tittat efter vettiga macroobjektiv som tyvärr verkar vara dyra och är därför frestad att försöka använda mitt 50/1.4 för ändamålet.

Rätt fast ändå fel - ;D

Det finns omvändningringar och kopplingsringar, dvs. dels de som monteras direkt i bajonetten för omvändning av ett objektv, dels de som används för montering gånga mot gänga.

Peter Ganzel på pbase och dyxum har anvisat en metod för att kunna använda Minolta AF objektiv ( utan bländarring ) vända bak-å-fram mhja ett modifierat bakre linslock.

Båda typerna av ringar finns, i begränsad omfattning, att köpa hos kaffebrus och photax. Specialdimesioner finns på lager hos SRB Griturn i UK, eller så tillverkar de en.

Kan man få till närgränsen på ett Tokina AF100mm f/2.8 AT-X Macro (som normalt blir 1:2) med mellanringar eller är det bara lönt med kortare brännvidder?

Med en ca 50 mm lång mellanring kan du fokusera mellan 1:2 - 1:1. Om objektivet har innerfokusering brukar det räcka med något kortare mellanring, p g a att objektivets brännvidd brukar minska vid närgränsen på såna objektiv.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto