Annons

mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Hur mycket ljusstyrka förlorar jag med mellanringar på 1.8:an? Måste jag blända ner objektivet eller räcker det att kompensera med längre slutartid? Jag vill fortfarande behålla 1.8:ans korta skärpedjup och då vill jag ju inte blända ner.

Tror att skärpedjupet blir kortare med mindre bländare om man har mellanringar, du måste nog blända ner en del för att få ett skärpedjup som är så pass långt så att det blir tillräcligt långt skärpedjup.

Oj där ibörjan låter det helt fel men bl. 1.8 utan mellanringar ger nog längre skärpedjup än 4.5 med mellanringar.

Andreas.

Det beror på hur mycket utdrag. Med 50 mm utdrag förlorar du två bländarsteg, med 25 mm ett steg. Ditt problem kommer absolut inte att vara för mycket skärpedjup vid höga förstoringsgrader, snarare tvärtom. Så nära som du kommer så blir skärpedjupet extremt litet så du lär tvingas blända ner om du har mycket utdrag och ditt motiv inte är helt platt.

Självklart är det ju så. Det borde jag ha kommit fram till själv genom att tänka lite. Vet ju med mig av erfarenhet att en milimeters förflyttning ger oskärpa. Tack för svaren, hur som helst.

Ska rigga mitt fotobord och testa lite. Passar perfekt nu när jag har förstoringsapparat med färghuvud och fått en gammal cibachrometrumma till RA4-framkallningen :)

ANNONS
Götaplatsens Foto