Annons

Mellanringen fast på Hbl hus...

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxZ

Aktiv medlem
Jag lyckas inte ta ut mellanringen från mitt Hasselblad hus... Nån som har ett bra tips?

Objektivet sitter inte kvar, det är bara mellanringen som är där. Det går dessutom inte att trycka av, knappen går sas inte att trycka in...

Tacksam för hjälp, jag börjar bli tokig :)

/Max.

Spännt huset? Måste erkänna att jag inte vet vad det betyder... Hur gör man det?

Senast ändrad:
Jag menar bara att veva upp huset (med veven på högersidan). Det var allt. Annars är det svårt att få av objektiv och dyl.

Tack. Jo, det har jag gjort. Och nu går det som sagt inte ens att trycka av... Av nån anledning vill inte mellanringen rotera så att jag kan få bort den.

Du har nog råkat ut för en klassisk hasselbladlåsning. Åt vilket håll pekar den lilla skruven i nederkant i mellanringen? Den ska vara parallell med ringen.

Aha, äntligen! Hade hittils bara hört talas om det, dock inte upplevt! :)

Jo, skruven är nästan parallel med ringen och pekar mot den röda pricken. Måste jag vrida på den på nåt sätt?

Det finns en krokig ände och en rak ände. Det är den raka som pekar mot pricken. Vilken är den som skall peka mot pricken?

Då är det som det ska vara.

Det borde gå att ta av mellanringen. Hur försiktig är du när du försöker lossa den från kameran?

Nja, ganska så, jag vill inte att den skall falla i bitar... Men nog skulle jag kunna ta i hårdare... Vet dock inte riktigt hur hårt jag vågar behandla den...

Prova med att sätta tillbaka objektivet i mellanringen. Tag sedan av mellanringen, från kamerahuset, när objektivet sitter fast i den.Sedan kan du ta av mellanringen från objektivet.Jag tror att det är på detta sättet man skall göra.
Om det inte går att utlösa slutaren kan man behöva öppna magasinet och bara lyfta ut insatsen någon centimeter och sedan sätta in den igen. Händer när man "torrfotograferar" utan film och gör många avtryck efter varandra.

Har kollat upp detta lite noggrannare. Jag hade fel i mitt förra inlägg om hur du skall få bort mellanringen från huset.
Titta på www.david-odess.com och F.A.Q. Där beskrivs hur man skall göra.

Tack för tipsen och länken!

Eftersom jag inte lyckades själv, gick jag till Kameradoktorn och fick hjälp av Mats, som pillade med en skruvmejsel inuti huset. Då gick det att få mellanringen loss. Det som orsakat problemet var egentligen att mellanringen var trasig (pb med fjädern), den måste jag skicka till Hasselblad (eller Pro-Service i Landvetter).

ANNONS
Götaplatsens Foto