Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mellanringen fast på Hbl hus...
- Trådstartare MaxZ
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Du har nog råkat ut för en klassisk hasselbladlåsning. Åt vilket håll pekar den lilla skruven i nederkant i mellanringen? Den ska vara parallell med ringen.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Vilken ände pekar mot den röda pricken?
Pekar den åt fel håll kan man vrida den moturs för att få loss ringen.
Pekar den åt fel håll kan man vrida den moturs för att få loss ringen.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Då är det som det ska vara.
Det borde gå att ta av mellanringen. Hur försiktig är du när du försöker lossa den från kameran?
Det borde gå att ta av mellanringen. Hur försiktig är du när du försöker lossa den från kameran?
meio
Ny medlem
Prova med att sätta tillbaka objektivet i mellanringen. Tag sedan av mellanringen, från kamerahuset, när objektivet sitter fast i den.Sedan kan du ta av mellanringen från objektivet.Jag tror att det är på detta sättet man skall göra.
Om det inte går att utlösa slutaren kan man behöva öppna magasinet och bara lyfta ut insatsen någon centimeter och sedan sätta in den igen. Händer när man "torrfotograferar" utan film och gör många avtryck efter varandra.
Om det inte går att utlösa slutaren kan man behöva öppna magasinet och bara lyfta ut insatsen någon centimeter och sedan sätta in den igen. Händer när man "torrfotograferar" utan film och gör många avtryck efter varandra.
meio
Ny medlem
Har kollat upp detta lite noggrannare. Jag hade fel i mitt förra inlägg om hur du skall få bort mellanringen från huset.
Titta på www.david-odess.com och F.A.Q. Där beskrivs hur man skall göra.
Titta på www.david-odess.com och F.A.Q. Där beskrivs hur man skall göra.
MaxZ
Aktiv medlem
Tack för tipsen och länken!
Eftersom jag inte lyckades själv, gick jag till Kameradoktorn och fick hjälp av Mats, som pillade med en skruvmejsel inuti huset. Då gick det att få mellanringen loss. Det som orsakat problemet var egentligen att mellanringen var trasig (pb med fjädern), den måste jag skicka till Hasselblad (eller Pro-Service i Landvetter).
Eftersom jag inte lyckades själv, gick jag till Kameradoktorn och fick hjälp av Mats, som pillade med en skruvmejsel inuti huset. Då gick det att få mellanringen loss. Det som orsakat problemet var egentligen att mellanringen var trasig (pb med fjädern), den måste jag skicka till Hasselblad (eller Pro-Service i Landvetter).