Annons

Mer kontrast TriX

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag får mer kontrast i mina bilder tagna med TriX400.

Går det att exponera annorlunda än "normalt" eller ber jag labbet öka kontrasten vid kopiering och framkallning?

Tack på förhand.

Patrik

Är det verkligen mer kontrast du vill ha? Om du underexponerar något kanske du får mer skudda så att det inte ser kontrastlöst ut.

Jag brukar alltid ställa in manuellt iso-värde på 320 (på kameran). Då blir det en liten överexponering, vilket jag tycker ger ett bra resultat.

marcus

Störtsa påverkan på kontrasten gör framkallningen. Men det kan bli för mycket kontrast också, så mycket att du förlorar detaljer i det vita och svarta.

Det går också att påverka kontrasten vid kopieringen om man använder riktiga fotopapper med olika hårdhetsgrader eller variabel kontrast. Om negativet är underframkallat eller underexponerat räcker kanske inte ens det hårdaste pappret till.

Jag tycker att det är snyggt med kontrastrika svartvita bilder, men om det slår över och blir pappersvita ljusa partier utan detaljer är det inte snyggt.

Annars är ju sk pressning ett vanligt sätt att få hårda negativ (vad man nu vill ha det för). Det innebär att du underexponerar (t ex ställer in på 800 ASA) och ber labbet att kompensera detta med framkallningen. Det kallas att pressa filmen ett steg och ger hårda (kontrastrika) samt korniga negativ.

Vill du ha hårda kopior så är det bara att använda fotopapper med högre kontrast, antingen med fast högre kontrast, t ex så kallat hårt papper, eller multicontrastpapper som kopieras med ett "hårt" (blåaktigt) filter i förstoringsapparaten. Alternativt att bilderna görs i en svartvit printer med kontrasten uppställd.

Att pressa innebär trots allt att man förlorar detaljer i skuggorna. Den mest optimala lösningen är att hitta rätt rätt framkallningstid och rätt fotopapper, vilket kräver mycket testande.

Sen kan pressning ge ett snyggt korn, men det är en annan femma... :)

Just för Tri-X brukar man rekommendera pressning för att filmen ska bli mer kontrastrik och komma riktigt till sin rätt. En av mina vänner kör uteslutande på Tri-X Pan (TX) som han oftast plåtar som IE 1600, och sedan framkallar under längre tid (ca 13 min i outspädd D-76).

Som någon påpekade ökar kornstorleken, men det markerade kornet brukar väl anses som ett av Tri-x kännetecken.

Kolla in Corbijns bilder. han använder Tri-x och gör snygga hårda bilder med nån form av lith-teknik. Jag tror inte att han pressar,

jag vidhåller dock att pressning är en lite lat snabbväg till hög kontrast. Det är stor skillnad i hur resultatet bli mellan olika papper och om man justerar framkallningstiden.

Jag skulle ju ta och exponera så bra och exakt som jag kan i rullen, resten fixar man ju i mörkrummet eller så kan man ju be labbet.

Vissa säger ju att bilden inte är klar förrän man har förstorat den i mörkrummet, vilket jag kan delvis hålla med om.

ANNONS
Götaplatsens Foto