Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Metro Photo Challenge = enbart digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Jag tänkte kanske vara med i Metro Photo Challenge, men fick veta av deras representant att analoga kameror inte var välkomna. Detta oavsett om de fick ett digitalt material av mig eller inte. Jag tycker det är tråkigt och Metro kan dra åt helvete.

Så, nu var det sagt. Start bashing.

timeUnit skrev:
Jag tänkte kanske vara med i Metro Photo Challenge, men fick veta av deras representant att analoga kameror inte var välkomna. Detta oavsett om de fick ett digitalt material av mig eller inte. Jag tycker det är tråkigt och Metro kan dra åt helvete.

Så, nu var det sagt. Start bashing.

LOL!!!

Men metro tävling är väl inget att satsa på ;)

Satsa på bättre tävlingar. Men jag håller med dig att det är konstigt att man ej får scanna analoga bilder då det i slutändan ändå blir en digital bild.

/ Jim

Helknasigt om man inte får deltaga med analoga bilder.
Tror faktiskt att den du pratade med har missuppfattat reglerna...

"Tävlingsbilderna ska vara digitala" är det jag kan hitta, och en analog bild som skannas in är väl inget annat än en digital bild, eller?

........... Jag tycker det är tråkigt och Metro kan dra åt helvete.

Så, nu var det sagt. Start bashing. [/B][/QUOTE]

Jup! Och Metro förbehåller sig rätt till använding av alt innsendt material. På så sett bygger man upp sitt bildearkiv på andras bekostnad.
På tid med en bojkott av den sortens tävlingar??
Undrar Erik J....som aldrig har köpt en Metro ......

FILM) (ulltand skrev:
Helknasigt om man inte får deltaga med analoga bilder.
Tror faktiskt att den du pratade med har missuppfattat reglerna...

"Tävlingsbilderna ska vara digitala" är det jag kan hitta, och en analog bild som skannas in är väl inget annat än en digital bild, eller?

Jag har mailats med en av deras representanter.

Hon skriver:
"Hej,
nej bilden måste dessvärre vara tagen med en digitalkamera."

Varpå jag i min ilska svarade:
"Fan vad dåligt." :)

Jag som hade tänkt ta lite schyssta nattbilder med min Cambo... Jag kanske ska inverstera i ett ett PhaseOne P45 till den? ;-)

timeUnit skrev:
..Hon skriver:
"Hej,
nej bilden måste dessvärre vara tagen med en digitalkamera."

Ja..och du tror hon har koll på det? Det står ju på hennes papper endast digitalkamera. Det innebär att det går bra med en 495 kronors digitalkamera från rusta, men inte en imaconscanning från en flextight på en sisådär 100MB. Det förstår du väl?

Det är ju helt logiskt, med tanke på att man ger upp rättigheterna till bilden mot ett så fint förstapris.....

Jeppe skrev:
Ja..och du tror hon har koll på det? Det står ju på hennes papper endast digitalkamera. Det innebär att det går bra med en 495 kronors digitalkamera från rusta, men inte en imaconscanning från en flextight på en sisådär 100MB. Det förstår du väl?

Det är ju helt logiskt, med tanke på att man ger upp rättigheterna till bilden mot ett så fint förstapris.....

Klart hon har koll! Hon jobbar ju där! Sitter säkert inne med det där PhaseOne P45 jag suktar efter.

Kamera&Bild är en av Metros partners i den här tävlingen, och vi har tryckt hårt på att bilderna INTE får användas i andra sammanhang än vid tävlingen.

Därför står det mycket riktigt så här i reglerna (som finns att läsa på tävlingens webbplats):

"De prisbelönade bilderna från Metro Photo Challenge får endast publiceras i samband med text kring Metro Photo Challenge-tävlingen. Prisbelönade bilder får ej användas i annonsering."

Så var det med den saken. Tävlingen är inte ett sätt att dra in gratis bilder för användning i andra sammanhang.

Vad beträffar frågan om användning av analog kamera så är det nog fråga om ett missförstånd. I reglerna står det bara att "bilderna ska vara digitala". Ämnet har inte varit uppe till diskussion i något sammanhang där jag suttit med, men min tolkning är att det naturligtvis är okey att delta med bilder inskannade från negativ.

Jag ska se om jag kan bringa klarhet i det här och återkomma.

Göran, chefredaktör Kamera&Bild

gors skrev:

Jag ska se om jag kan bringa klarhet i det här och återkomma.

Göran, chefredaktör Kamera&Bild

Bra.

Min kontakt har inte missförstått mig. Jag frågade uttryckligen om det är OK att plåta med analog kamera om man levererar digitalt material till Metro. På den frågan svarar hon att bilderna måste vara tagna med digitalkamera.

Kanske dags för en diskussion internt?

timeUnit skrev:
Bra.

Min kontakt har inte missförstått mig. Jag frågade uttryckligen om det är OK att plåta med analog kamera om man levererar digitalt material till Metro. På den frågan svarar hon att bilderna måste vara tagna med digitalkamera.

Kanske dags för en diskussion internt?

Pågår.

Helt okej med inskannade bilder

Så här är det:

I tidigare upplagor av tävlingen så har det faktiskt varit en regel att man fotograferar antingen med digitalkamera eller med kameramobil. Det har varit två skilda klasser. När klasserna bildades tänkte ingen på inskannade negativ.

Metros representant svarade helt korrekt till dig. För det har varit så att det inte funnits någon klass utöver "digitalkamera" och "kameramobil".

Nu har vi diskuterat detta och ingen av arrangörerna kan se något skäl att stänga ute deltagare som gör digitala bilder genom att skanna in negativ eller dior. Alla tävlar i samma klass, skannade bilder, mobilbilder och digitalkamerabilder.

Så skicka in bilderna du bara. Skulle det uppstå några vidare problem så hänvisa bara till mig och den här tråden.

Hälsningar

Göran Segeholm, chefredaktör Kamera&Bild

gors skrev:
"De prisbelönade bilderna från Metro Photo Challenge får endast publiceras i samband med text kring Metro Photo Challenge-tävlingen. Prisbelönade bilder får ej användas i annonsering."

Hur är det med dom bilder som inte blir prisbelönta då ?

ANNONS
Götaplatsens Foto