Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro 3/4 och Leica M-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Som komplement ska jag köpa en Micro 3/4-kamera, exv. Olympus Pen eller Panasonic GF. Tanken är att köpa ett fast objektiv till kameran men samtidigt kunna använda Leica M-linser, t.ex. Summicron 35mm. Har någon erfarenheter av detta? Är någon Micro 3/4 kamera bättre än de andra när det gäller manuell fokusering?
 
Som komplement ska jag köpa en Micro 3/4-kamera, exv. Olympus Pen eller Panasonic GF. Tanken är att köpa ett fast objektiv till kameran men samtidigt kunna använda Leica M-linser, t.ex. Summicron 35mm. Har någon erfarenheter av detta? Är någon Micro 3/4 kamera bättre än de andra när det gäller manuell fokusering?

Jag har en GF-1 och har mest provat fotografera med adapter och mina Nikkor-objektiv. Det var lite för klumpigt tyckte jag och köpte en Voigtländer 25/4. Mycket bättre! Jag kan ju inte svara för hur det fungerar på en Olympus men jag tycker det är en bra kombination med Leica-objektiv till M4/3.
Johan
 
Den lilla sensorn i 4/3 gör ju att man måste använda riktigt korta brännvidder för vidvinkliga objektiv.
Ett 35mm blir ju ett kort teleobjektiv. Är det vad du vill ha?
 
35 är den kortaste linsen jag har när det gäller Summicron men tanken är att komplettera det med en annan lins gjord för kameran, exv. 17 eller 20 mm.

Använder du extrasökaren när du fokuserar manuellt?
 
Jag har hört att det ska vara okej med sonys NEX-5. Det är förvisso större sensor i dem, men det borde väl inte vara någon nackdel? (din 35a fungerar då som normal (motsv. ca 52mm)).

Här finns bilder och kommentarer från en kille som testat en uppsjö m-objektiv av olika slag på just NEX:
http://www.flickr.com/photos/chiif/sets/72157624535096402/

Edit:
Här är en bild tagen av chiif på flickr (se länken ovan). Nex5 och Voigtländer 50/1.1 @ 1.1
http://farm5.static.flickr.com/4114/4812133178_3b07a362fe_o.jpg
 
Senast ändrad:
använder GF1

Har Nikons system som jag kompleterat med Panasonics GF1.
Jag använder Nokons optik till kameran och är särskilt förtjust i min 60/2,8 makrolins.
Kan var lite bökigt ibland men när man jobbat med det ett tag så vänjerman sig. Har både filmat och plåtat med mitt 300 mm / 4,0 och det funkar bra bara man har stativ.
Kan inte annat än att rekommendera GF 1:an däremot är jag lite fundersam på om jag skulle köpa en GF 2:a.
//leif
 
35 är den kortaste linsen jag har när det gäller Summicron men tanken är att komplettera det med en annan lins gjord för kameran, exv. 17 eller 20 mm.

Använder du extrasökaren när du fokuserar manuellt?

Vet inte om det var mej du frågade men jag svarar i alla fall.
Ibland, ibland inte. Hade inte extrasökaren till GF-1 från början men har köpt den senare. Tycker det är svårt fokusera, mina ögon är inte vad de var förr (om de nu någonsin varit det...).
Ska jag ha exakt fokus trycker jag på "tumratten" och får en förstoring. Den kan jag fokusera efter. Det är en långsam metod som jag försöker undvika. Bäst är att köra på tillräckligt liten bländare så att man får skarpa bilder ändå.
Och just därför är objektiv till Leica så bra. Det finns en tydlig skala för bländaren och för avstånd. Tycker det saknas på originalobjektiven (som ju förstås fokuserar automatiskt så problemet är mindre)

/Johan
 
Har någon annan erfarenheter av Micro 3/4-kameror och manuell fokusering?

Jag har en E-P1 som jag använder två manuella objektiv med M39 gänga på. (Jupter-8 & Jupiter-11)

Själv har jag inga problem att fokusera manuellt, men det krävs lite övning.
E-P1:an har även ett läge där man kan zomma in 7x eller 10x för att underlätta manuell fokusering.

/P
 
Hoppas på fler Voigtländerobjektiv till m4/3

Ville bara tillägga att jag hoppas att det kommer ut fler objektiv. Manuellt fokuserade och byggda för m4/3. Och alldeles särskilt vidvinklar. Kanske mitt fotograferande är extremt men det är vidvinklar som jag saknar. I rimlig prisklass får jag förstås tillägga. Finns ju 8 mm fisheye och 7-14 zoom.
Med en vidvinkel och stort skärpedjup blir fokuseringsproblemet litet och kameran blir också väldigt liten.


Vad tycker ni andra?

/Johan
 
Nu vet jag inte hur Panasonics nya 14/2.5 presterar, men om det är i närheten av den utmärkta 20/1.7 så har man ju en klockren kombination för vidare perspektiv (28 och 40mm). Leica M eller LTM (M39) känns mest som ett bra komplement på porträtt-tele och längre brännvidder. T.ex. 35-50mm blir trevliga porträttobjektiv. f/1.4 känns dock som ett "måste" iom den lilla sensorn, om man vill ha hyfsat kort skärpedjup.

En stor fördel med att sätta M/M39-objektiv på m4/3 är att adaptern är relativt tunn, jämfört med SLR-objektiv som behöver "tjockare" adaptrar. Däremot är det ju svårt att slå pris/prestanda på t.ex. Konica AR Hexanon 40/1.8 med adapter. Ett Voigtländer 35 eller 40/1.4 blir klart mindre tillsammans med adapter, men det är flera gånger dyrare.

Om Panasonic kan trolla fram en egen 40/1.4 med samma kvalitet som 20/1.7 så har de en klockren lineup för ett mycket kompakt och prisvärt treobjektivs-kit, så länge kamerahuset är billigt.

Voigtländers 12 och 15mm är väldigt fina på Leica M, men de är inte särskilt små jämfört med Panasonics pannkaksobjektiv. Tycker precis som föregående att det vore trevligt med t.ex. ett 12mm som är anpassat för m4/3-sensorn, om det blir riktigt kompakt.

Lite trist att Voigtländer valde just 25mm som första objektiv, då det ligger för nära 20mm för att kännas värt att investera i. Hade det varit 35-45mm hade de fyllt ovan nämnda "hål" i lineupen.
 
Priset ja! Voigtländer har väl en 40/1,4 som verkar fin. Kommer inte ihåg priset just nu. Men gissningsvis ca 300 dollar + plus frakt och moms till Sverige.

Finns det förresten någon i Sverige som säljer Voigtländer?


Skulle vara kul att se om de kan bygga en liten kompakt vidvinkel som verkligen är gjord för m4/3 snarare än en som man bara bytt bajonettfattningen på.

/Johan
 
Tyvärr har LP Foto enligt hörsägen slutat sälja Voigtländer. Så det är Robert White i UK som är "närmast", vad jag vet. De är tyvärr ganska dyra på frakten, brukar vara 18-20GBP. Men det går iaf snabbt med UPS, oftast. Eller så strular det osannolikt mycket...

Kom ihåg att priserna på hemsidan är utan brittisk moms. Tror den är ca 19%.
 
Det går fortfarande bra att handla Voigtländer från LP-Foto, dock har de inga objektiv i lager så allt är beställningsvara. (Det var svaret jag fick i onsdags.)

Däremot blir det i praktiken billigare att handla från Robert White, även med hänsyn tagen till Brittisk moms (för närvarande 17,5%, men från och med årsskiftet 20%).
 
M4/3 tips.

Det går fortfarande bra att handla Voigtländer från LP-Foto, dock har de inga objektiv i lager så allt är beställningsvara. (Det var svaret jag fick i onsdags.)

Däremot blir det i praktiken billigare att handla från Robert White, även med hänsyn tagen till Brittisk moms (för närvarande 17,5%, men från och med årsskiftet 20%).

Dels kan jag tipsa om Fotodiox pro adapter som jag använder till mina Leica M objektiv.Köpte från Amazon USA och man hamnar på ca 850kr, om man torskar på avgifterna.Annars 650:-.
Den håller hög kvalitet och är misstänkt lik Voigtländer.
Summicron 50 blir en fin porträttglugg. Tycker kanske framför allt att det är det som funkar bäst med E-P1. Fin kombination med Lumix 40/1.7.
Manuellt är det ju inte snabbjobbat, men det blir bra resultat.
 
Dels kan jag tipsa om Fotodiox pro adapter som jag använder till mina Leica M objektiv.Köpte från Amazon USA och man hamnar på ca 850kr, om man torskar på avgifterna.Annars 650:-.
Den håller hög kvalitet och är misstänkt lik Voigtländer.
Summicron 50 blir en fin porträttglugg. Tycker kanske framför allt att det är det som funkar bäst med E-P1. Fin kombination med Lumix 40/1.7.
Manuellt är det ju inte snabbjobbat, men det blir bra resultat.

...och, idag så har väl Wibergs på Karlavägen tagit över efter LP vad det gäller voigtländer, om man inte gillar att ta det från England.
 
ANNONS