Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro drive för/nackdelar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
De här små gulliga micro drive hårddiskarna i compact flash skal...

Är de bra?
Blir det några tidsfördröjningar när de ska varva upp?
Drar de så mycket batteri att det märks?
Vad händer om man tappar dem i golvet?
Vilken modell ska man ha? Sony har en 5gb som verkar rätt ok.

Ska microdriven dubbla i t.ex. en MP3 spelare (som var tanken när jag köpte min, en IBM 1Gb från 2002) där hårddisken ska snurra hela tiden så märks en avsevärd skilnad i batteritid. I kameran funkar den dock bra även om det antagligen är lite skilnad mot solid-state prylar.

En liten fundering. Ska man lägga elle "ägg" i samma korg eller är det bättre att ha flera minneskort och inte råka ut för att minnet går sönder och alla 5 gig inte går att använda?

Jörgen

Personligen tycker jag det är bättre med några fler kort än enbart ett stort. Inte bara för att minimera risken att något går fel med korten utan även för möjligheten att fortsätta fotografera med ett nytt kort medan man tankar ur det andra kortet.

Obs, man bör ju dock se till att de kort man har är stora nog så man inte behöver tömma dem stup i ett. Jag kör med två 1GB kort vilket jag tycker fungerar ypperligt.

Okaj.. så när ni tankat över äggen till er bärbara disk... ligger de inte i samma korg då?

CF-kort tåler grymt mycket och sitter det i kameran så lär det inte utsättas för några större påfrestningar..

Själv kör jag med tre kort, så jag inte har alla äggen i samma korg ;)

3x4GB ;p

Förr var en micro drive billigare per megayte men nu är de klart dyrare så jag ser ingen anledning till att köra dem istf. compact flash. CF "känns" och "borde vara" mer stöttåliga än MD.

Johan

Det är inte helt enkelt att motivera köp av microdrivar nu. Man ska nog ha lite speciella skäl. CF är idag rätt billiga och helt okänsliga mot stötar. Några CF i lagom storlek och man lägger heller inte alla ägg i en korg..
Glöm inte att man kan byta kort närsomhelst i en fotosession, dvs när man tycker det är dags att sprida riskerna lite. På resor byter jag kort varje dag, om de inte blivit fulla.

ANNONS
Götaplatsens Foto