Annons

Microsoft för "professionella" fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Sant. Uppnår man det genom att stoppa in fler funktioner?

Nja...hade ju varit absolut optimalt om man redan vid installation kunde skala ner vad man ville ha installerat.

Men det är ju svårt att tillgodose allas önskemål.

Jag hade gärna struntat i funktioner som jag aldrig kommer att ha nytta av, men ändå fått förbättrad säkerhet.

jimh skrev:
På vilket sätt då? Vad behöver man som fotograf ha ut av ett operativsystem mer än att det kan starta upp maskinen, hantera hårdvaran och agera värd för den bildbehandlingsprogramvara man använder?

Ja säkerheten är ju en sak; då hela operativsystemet bygger på Windows Server så får du en annorlunda vinkel på säkerheten utifrån. Men även internt - stabiliteten är annorlunda jämte XP, trots att XP är bra, så mycket bättre än t.ex. Windows 98 (som var så mkt bättre än 95 osv).

Den proffessionella fotografen kanske inte får ut så mkt mer än detta, kanske lite bättre, snabbare, lätthanterligare filsystem. Extra stabilitet vid hårt minnesanvändande är också en stor fördel. Och det dynamiska minnet som man kan använda sig av (t.ex. kamerans minne som RAM i datorn).

Men gemene man som sitter där och kopplar in sin kamera, tankar över bilderna, vill göra dom mindre och maila dom till polarna får det nog lite bättre. De enkla funktionerna som ingår, där man riktat in sig på kommunikationen mer än kvalitén.

Du kommer säkert testa Vista själv. Du kommer antagligen också byta till det så småningom.

Men vill du bara ha en dator som bootar upp och gör sitt, så är nog XP lite för mycket även det..

Om man bortser från prestandakrav och liknande, vad skulle anledningarna till att inte byta vara, som fotograf? Lite snabbt att säga, finalversionen är ju inte här än.

Senast ändrad:
Kakelgasten skrev:
Men det är ju svårt att tillgodose allas önskemål.
Precis min poäng. Och jag ifrågasätter också om det ens är lämpligt att försöka. Jag gillar inte alls den utveckling operativsystemen tar med allt mer inbyggd funktionalitet. Poängen med en dator är ju att man kan anpassa den efter sina egna behov, annars kan man ju köpa en Xbox. Problemet är ju att Windows och Xbox utvecklas åt samma håll.

jimh skrev:
Precis min poäng. Och jag ifrågasätter också om det ens är lämpligt att försöka. Jag gillar inte alls den utveckling operativsystemen tar med allt mer inbyggd funktionalitet. Poängen med en dator är ju att man kan anpassa den efter sina egna behov, annars kan man ju köpa en Xbox. Problemet är ju att Windows och Xbox utvecklas åt samma håll.

Därav Vistas modulitet.

elohim skrev:
Den proffessionella fotografen kanske inte får ut så mkt mer än detta, kanske lite bättre, snabbare, lätthanterligare filsystem. Extra stabilitet vid hårt minnesanvändande är också en stor fördel. Och det dynamiska minnet som man kan använda sig av (t.ex. kamerans minne som RAM i datorn).

Men gemene man som sitter där och kopplar in sin kamera, tankar över bilderna, vill göra dom mindre och maila dom till polarna får det nog lite bättre. De enkla funktionerna som ingår, där man riktat in sig på kommunikationen mer än kvalitén.
Nu har jag förvisso sällan upplevt att nya operativsystemversioner gett bättre prestanda för det viktiga arbetet, snarare tvärtom.

Visst förenklar det för gemene man. Men samtidigt så är det inte alla som använder sin dator för att hantera bilder. Varför skall då de som använder den till annat behöva ha massa nedtyngande programvara och tingeltangel på sin dator? Och vad tillför det att installera allt detta tingeltangel som en del av operativsystemet istället för en separat programsvit, utöver marknadsandelar till Microsoft?
elohim skrev:
Du kommer säkert testa Vista själv. Du kommer antagligen också byta till det så småningom.
Jag hyser inget tvivel om att jag kommer att tvingas byta eftersom jag vill kunna fortsätta köra Photoshop. Så småningom kommer jag ju att ha hårdvara som inte fungerar med XP och dessutom kommer Microsoft att sluta släppa säkerhetsuppdateringar.
elohim skrev:
Men vill du bara ha en dator som bootar upp och gör sitt, så är nog XP lite för mycket även det..
Definitivt. Alldeles för mycket. Utvecklingen har pågått länge.

Undrar när Pyttemjuk skall inse att "gemene" man gärna vill ha möjligheten att välja själv vad som skall finnas.
Hade gärna sett ett OS med olika moduler som man köpte till beroende på vad man skall ha det till.

Ett OS med ett "enkelt" gränsnitt där man köper till moduler...

Bara en tanke...

jimh skrev:
Och vad tillför det att installera allt detta tingeltangel som en del av operativsystemet istället för en separat programsvit, utöver marknadsandelar till Microsoft?

Håller helt med.

Däremot kommer produkten (enligt MS själva) bli lättare underhållen med hjälp av modulerna som bygger upp systemet. Att dom inte gjort det tidigare är en intressant fråga.

När det gäller operativsystemsbyte så är det ju för att man vill förbättra något på något vis.
Man kan ju även tänka som så: Funkar det idag, kommer det funka även sedan. Varför då uppgradera alls..?
Jo - man vill ha bättre bildredigeringsprogram. Du byter/uppgraderar. Programmet kräver senaste operativsystemet. Detta kräver i sin tur bättre hårdvara osv. Man lägger ju nivån själv. Byta eller inte.

Prestanda - är ju inte bara snabbhet. Jag ser hellre ett resultat av slöare system till förmån mot bättre skydd mot mjukvarukrascher. Dessa är ju inte helt utrotade..

Senast ändrad:
Anddje skrev:
Prioriterar man säkerhet så kör man inte windows öht.

Så informativt och insiktsfullt skrivet.

Hur som helst så skulle jag vilja se lite extrafinesser som gör att operativsystemet optimeras för den stundande användningen, låt säga att man har profiler man kan realtidsändra efter sitt tillfälliga behov; inställningar för grafik, minne, diskanvändning osv.
Tex:

- Spel
- Film
- Fotoredigering(!)
- Nedladdning
- Kontorsarbete

Iofs kom jag på detta nu, har inte tänkt igenom det så mkt.. =P

då menade jag PRIORITERAR säkerhet, inte att man vill vara säker från virus, eftersom linux/Unix tack vare sin uppbyggnad förhindrar att all sorts skadlig kod och känsliga kommandon körs utan root-access.

Massor av "problemen" / säkerhetsbristerna i Windows skulle också försvinna om man körde som User istället för Admininstrator och sedan använde Run As istället när man måste göra nått som kräver adminrättigheter.. Att sedan knappt någon "vanlig användare" gör så är en helt annan femma!

blixa skrev:
Massor av "problemen" / säkerhetsbristerna i Windows skulle också försvinna om man körde som User istället för Admininstrator och sedan använde Run As istället när man måste göra nått som kräver adminrättigheter.. Att sedan knappt någon "vanlig användare" gör så är en helt annan femma!

Absolut...men om man inte vet det så är det lättare att kritisera Win som ett osäkert OS...visst finns det förbättringar att göra...

ANNONS
Götaplatsens Foto