Annons

Min bild i Aftonbladet.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ring dom och föreslå en debitering enligt prislistan från BLF och se vad dom säger.

Har du eget företag och betalar F-skatt? Det borde ju påverka vad man kan debitera.

Då får de väl skita i just den bilden om de anser att det är för stor ansträngning att ta reda på saker (vilket helt rätt kan vara krångligt). Helt enkelt lathet och flathet.

timofej skrev:
Vad jag försöker säga bara är att visst om rätt ska vara rätt ska det gå till som ovan oavsett vilka ansträngningar det än kräver. Men man brukar göra det enkelt för sig. De flesta människor är lyckligt omedvetna om deras bildrättigheter.

Nuså.

Aftonbladet har nu fått ett epost från mig där jag förklarar situationen och mitt ersättningskrav. Ska bli spännande att se vad de svarar.

Håll en liten tumme för mig, någon?

Instämmer o hoppas få veta hur "dramat" slutar... det är alltid intressant för framtiden. Lycka till!

Expressen betalade sina fakturor på 28 resp 37 dagar... så räkna inte med att ha pengarna till helgen ;-)

Aftonbladet svarar.

Jag fick epost från adm bildredaktör och där ber de om ursäkt lite fint och säger "Det verkar som om vi har begått ett misstag." No shit? De säger att de givetvis ska avlägsna bilden från webben och från sitt bildarkiv. Bilden är kvar i arkivet i skrivande stund, men borta från webben. (Bildlänk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0408/08/NYHETER-08s08-alexandra-47_368.jpg)

Jag skrev att jag tyckte att 20kkr var en rimlig ersättningsnivå, varpå de svarar att detta inte är rimligt och kontrar med följande uträkning:

3940:- (10% av gällande basbelopp)
660:- pris för publicering enligt BLF dagspressprislista
660:- ifall fotografens namn uteblivit. (dvs 100% påslag på priset för publicering)

Totalt 5260.-

Dessa pengar skall skattas för, och till detta kommer sedan ett skattefritt skadestånd på 3940:-

Nu till min fråga. Är det här en korrekt uträkning från Aftonbladets sida, eller tänker jag fel när jag borde få allt detta gånger två då de har publicerat i två skilda medier (papper + webb)? Det är första gången jag sitter i den här sitsen så jag är ytterst tacksam för era svar och synpunkter.

Mvh Fredrik Olofsson

Givetvis är publicering i två skilda media dubbel publicering. Har inte BLF-listan i närheten nu, men webpublicering betalas per vecka dessutom.

För övrigt så ser ju AB:s uträkning ut att vara enl. branschnormen. Möjligen så kan du ju hädva att BLF-listan inte gäller efter som du inte är medlem. Åtminstone gå efter ordnarie lista, ser ut att vara pris från avtalet mellan TU å BLF. Detta avtal har sjukt låga ersättningsnivåer.

Men som sagt du är ju inte medlem å sätter ditt eget pris.

Fundera lite själv vad du tycker det är värt. Allt i livet måste inte vara millimeterrättvist.

Ska du exmpelvis ge förmedlingspengar till din kompis som sett till att du nu tjänat pengar på din bild (inte min sak att ha åsikter om dock).

Personligen skulle jag varit nöjd med ersättningen, speciellt med tanke på hur "enkel" bilden var.
Motivet på bilden var ju heller knappast av den sorten att det "kränker" dig och att du därmed har önskan att straffa AB. Personligen tycker jag ofta att fotograferna har för mycket rättigheter jämfört med motiven de avbildat (din kompis familj i det här fallet).

Men visst, det här handlar om "principer" - men det luktar lite pengakåthet. Möjligen kan man tro att du är "extra arg" för att AB "profiterat" på din kompis tragiska bortgång. Men det är att blanda äpplen med päron.

Det här är helt personliga åsikter, och du ska självklart följa de råd du ser ger dig mest rättvisa.

Re: Aftonbladet svarar.

Fredrik Olofsson skrev:
Jag fick epost från adm bildredaktör och där ber de om ursäkt lite fint och säger "Det verkar som om vi har begått ett misstag." No shit? De säger att de givetvis ska avlägsna bilden från webben och från sitt bildarkiv. Bilden är kvar i arkivet i skrivande stund, men borta från webben. (Bildlänk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0408/08/NYHETER-08s08-alexandra-47_368.jpg)

Jag skrev att jag tyckte att 20kkr var en rimlig ersättningsnivå, varpå de svarar att detta inte är rimligt och kontrar med följande uträkning:

660:- ifall fotografens namn uteblivit. (dvs 100% påslag på priset för publicering)

Totalt 5260.-

Dessa pengar skall skattas för, och till detta kommer sedan ett skattefritt skadestånd på 3940:-

Nu till min fråga. Är det här en korrekt uträkning från Aftonbladets sida, eller tänker jag fel när jag borde få allt detta gånger två då de har publicerat i två skilda medier (papper + webb)? Det är första gången jag sitter i den här sitsen så jag är ytterst tacksam för era svar och synpunkter.

Mvh Fredrik Olofsson

Låter ändå som rätt bra betalt. Jag skulle dock kontra med något mellanting mot ditt ursprungskrav och deras erbjudande, ca 10k kr kanske? Vill det ej gå med på detta, lämna över det till www.bildombudsmannen.com så driver han ärendet åt dig.

Re: Re: Aftonbladet svarar.

Strutsen skrev:
5000 bagis för en bild, det är väl inte så dumt.

Jag har uppfattat att det blir 5260+3940=9200:- förre skatt. Och 5260*0,5+3940=6570:- efter skatt (50% marginalskatt antagen).

Mycket smart inlägg av Kjell tycker jag. Håller med fullständigt.

Kjer skrev:
Fundera lite själv vad du tycker det är värt. Allt i livet måste inte vara millimeterrättvist.

Det där kan väl jag tycka gäller bland medmänniskor, men jag räknar absolut inte in företag bland sådana. Mot företag skulle jag aldrig idka välgörenhet. Så jag tycker klart att han ska ha betalt för två olika publiceringar.

Re: Aftonbladet svarar.

Fredrik Olofsson skrev:

Totalt 5260.-

Nu till min fråga. Är det här en korrekt uträkning från Aftonbladets sida, eller tänker jag fel när jag borde få allt detta gånger två då de har

Jag tycker att det är en bra deal och det stämmer med BLFs prislista. Aftonbladet brukar inte vilja betala extra för webben. Möjligen kan du kräva ytterligare lite pengar för webben.

Men eftersom du fått ett skadestånd också tycker jag att du helt klart ska vara nöjd. Det är ju i praktiken dubbel ersättning eftersom det inte finns några skadestånd i BLFs prislista.
Du ska veta att vid alla konflikter så brukar priset sjunka pga förlikningar. Att hårdnackat kräva de sista kronorna tycker jag är osmidigt och onödigt.

Re: Re: Aftonbladet svarar.

froderberg skrev:
Jag tycker att det är en bra deal och det stämmer med BLFs prislista. Aftonbladet brukar inte vilja betala extra för webben. Möjligen kan du kräva ytterligare lite pengar för webben.

Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ut... Men den där meningen fick åt minstone mina att bukta en del... "

"Aftonbladet brukar inte vilja betala extra för webben."

Smaka på den å applicera den på lite annat i livet...

Om jag går in på ICA, fyller min korg med lite mat som jag äter upp innan jag kommer till kassan... Är priset då helt plötsligt förhandlingsbart så att jag kan betala lite grann vad jag tycker för det jag redan har förbrukat???

Eller.....

Re: Re: Re: Aftonbladet svarar.

BenHur skrev:
Om jag går in på ICA, fyller min korg med lite mat som jag äter upp innan jag kommer till kassan... Är priset då helt plötsligt förhandlingsbart så att jag kan betala lite grann vad jag tycker för det jag redan har förbrukat???

I princip har du rätt. Om andra betalar för publicering i två medier, varför skulle inte Aftonbladet göra det?

Däremot tycker jag att det känns lite föråldrat att urskilja två separata publiceringar beroende på två medier? Som jag ser det är en tidning en tidning oavsett om den publiceras på papper, på webben, på runsten eller med telepati...

Re: Re: Re: Aftonbladet svarar.

BenHur skrev:
"Aftonbladet brukar inte vilja betala extra för webben."

Smaka på den å applicera den på lite annat i livet...

Eller.....

Jag försvarar inte Aftonbladet syn på webbpublicering. Men här erbjudet ju Aftonbladet att betala dubbelt skadestånd, varav det ena skattefritt. Att de sedan inte erbjuder sig att betala själva grundpubliceringen är visserligen fel och ologiskt. Men totalsumman ligger så nära maxkravet att det är dumt att kräva milimieterrättvisa.

Jag tror inte att det går att få ut mer. Ska man gå längre behövs juristhjälp och då blir behållningen lägre.

Aboo len du får fett med para för en bild på en brud som campar! Sluta jiddra! =)

Var kan jag lägga min pix så de snor dem oxå??

BenHur skrev:
webpublicering betalas per vecka dessutom

Så du menar att en sån här bild http://www.expressen.se/index.jsp?a=182966 ska ticka in slantar varje vecka? nä? Att den ligger kvar på webben känns inte märkligare än att svärfar har ett exemplar sparat av tidningen...

F ö tycker jag att uppgörelsen ser riktigt schysst ut, kul att det funkar med ett enkelt påpekande o inte att dra på med stora juristtrumman på en gång!

Vet inte om grattis är rätt ord i sammanhanget Frank, men tack för att du lär oss hur det fungerar!

Det är bara att kolla i dom branschlistor som finns, där står det svart på vitt. Helt accepterat av de flesta kunder.

Det är ju inte direkt jämförbart med att spara ett eget ex. av tidningen, eller tycker du verkligen det?

Jag tycker det... däremot om de återigen drar fram bilderna på förstasidan i DAGENS nummer då är det en ny publicering. Att massor av gamla artiklar ligger ute på webben är till stor nytta o ger nog inte tidningarna nån större förtjänst.

Skulle de få betala för ALLA bilder VARJE vecka så tror jag att de helt sonika plockade ner tidningarna varteftersom, o vem tjänar på det?

EDIT: jag har också läst om priser baserat på tid online, men då har det gällt företags hemsidor, dvs den startsida eller nån av de sidor som användare surfar till regelmässigt. Då är bilden liksom mer aktuell. Jag tror inte nån hittar till min bild i länken ovan idag om jag inte lägger ut länken, eller specifikt söker på ämnet.

ANNONS
Götaplatsens Foto