Annons

Min bild ser helt förstörd ut i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

eLik

Aktiv medlem
Hej alla!

Hade med kameran en sväng igår när jag var ute och knäppte av ett antal bilder. Väl hemma la jag in dem i datorn, redigerade vissa och tänkte inte mer på det. När en av mina vänner sedan ville ha en bild så skickade jag över denna via msn, men det är här det konstiga börjar.

När han öppnar upp bilden ser den ut som nedan.

Jag begriper ingenting. Bilden är tagen helt i autoläge, den är förvisso efterbehandlad i photoshop men det är inte det som är problemet. Skickar jag honom en variant som endast är förminskad i paint eller behandlad i photoshop så får jag den bild som ni kan se nedan. Skickar jag honom originalet så får han upp ett felmeddelande som säger "Går ej att rita".

Tanken som slog mig var att jag häromdagen uppdaterade mjukvaran i kameran och efter detta har jag inte använt den förrän igår då. Men uppdateringen följdes till punkt och pricka, kameran visade inga fel och efter att kameran visade att den var klar stängde jag av kameran, tog ur batteriet och startade om alltihop, precis så som guiden på nätet beskrev.

Vet någon varför bilderna blir såhär för mina vänner? Personligen får jag inga felmeddelanden, bilderna ser helt korrekta ut och min kompis som kör Mac ser inte heller något konstigt med bilden.

Vore väldigt tacksam ifall någon kunde ta sig tid och reda ut vad som är fel här.

Mvh Björn
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    31.8 KB · Visningar: 504
Felsökning

Om jag fattat rätt så ser bilderna helt ok ut i din dator och då kan det väl inte på något sätt ha att göra med din kamera.
Du får nog fråga Bill Gates vad han gör med filerna som du skickar via MSN
 
Re: Felsökning

Enicar skrev:
Om jag fattat rätt så ser bilderna helt ok ut i din dator och då kan det väl inte på något sätt ha att göra med din kamera.
Du får nog fråga Bill Gates vad han gör med filerna som du skickar via MSN

Felet uppstår även då jag mailat bilderna.
 
Byt kortläsare, använd kameran till att föra över bilder, fotografera i raw och konvertera sedan.
 
Testa med att maila bilderna till dig själv. Kvarstår problemet?
Maila bilderna till ngn annan än den som ursprungligen fick bilderna.
Kvarstår problemet?

MVH
Dan
 
Dan Svärdh skrev:
Testa med att maila bilderna till dig själv. Kvarstår problemet?
Maila bilderna till ngn annan än den som ursprungligen fick bilderna.
Kvarstår problemet?

MVH
Dan

Provade att maila bilderna hit till jobbet nu, då uppstod inga fel. Det konstiga är att jag mailat/skickat bilderna via msn till 3 av mina kompisar hemifrån, och då har alla dessa upplevt problem med bilderna.

Formaterade mitt vanliga minneskort ytterligare en gång igår så får hoppas att problemet är borta, annars återkommer jag.

Mvh Björn
 
ANNONS