Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Min D70s vill inte ta bilder i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Hejsan

Har haft en del problem med att min Nikon D70s inte vill ta den bild jag komponerat. Den har klarat av fokus, inställningarna ser bra ut och när jag trycker ned knappen helt blinkar det r04 där det vanligtvis står hur många bilder som är kvar.

Det är inte alltid men uteslutande när det är mörkt.

Någon som stött på detta eller vet vad jag gör för fel?

/Jon

Det är inte så att den håller på med brusreduceringsexponeringen av en tidigare tagen bild?

"r04" betyder att du kan ta fyra bilder på den kvalitetsinställning du har (antingen RAW eller RAW+BASIC L) innan kamerans buffer är full och har inget med ditt problem att göra. Detta visas alltid när du trycker ned avtryckaren till hälften. Tar du flera bilder i snabb följd kommer du se att se att den minskar till "r03" sedan "r02" osv för att sedan öka allt eftesom bufferten tömmer över bilderna på minneskortet. Ställer du in JPEG med lägre kvalitet så kommer bufferten rymma fler bilder.

Min gissning är att kameran inte kan låsa fokus, vilket är ganska vanligt i dåligt upplysta miljöer, och du har den inställd på att inte ta bilder om den inte fått fokus. Antingen går du över till manuell fokusering (lilla switchen vid ringfingret på vänsterhanden när du håller i kameran) eller ändrar på den egna inställningen 02 (Autofokus) till AF-C i "pennamenyn". Vari-programläget för "Sport" ställer också om till AF-C (kontinuerlig autofokus där du kan ta bild även om kameran inte lyckat fokusera).

Ytterligare ett sätt är att slå på det förhatliga AF-hjälpljuset (egen inställning 04). Men det finns uppenbara nackdelar med det...

tack!

Det är inte brusreducering det handlar om då jag har denna funktion avstängd och det var länge sedan jag tog förra bilden.

Betydelsen med r04 lyckades jag med hjälp av nikons hemsida luska ut och som du säger Max så har det inget med det hela att göra...

Det är väl mer sannolikt att kameran inte är nöjd med fokus trots att jag i sökaren tycker att det ser bra ut. Får väl prova att ställa om till AF-c som föreslaget och se om det ger resultat.

Tack för hjälpen!

/Jon - som bara känner sig lite patroniserad över att få förklarat för sig var omslaget mellan af och m sitter. (men det är ju svårt att veta hur erfaren jag är...)

ps. Max, hur håller du kameran om du får ringfingret på den switchen? För egen del är det snarast tummen där... ds.

Re: tack!

Spaceman Spiff skrev:
/Jon - som bara känner sig lite patroniserad över att få förklarat för sig var omslaget mellan af och m sitter. (men det är ju svårt att veta hur erfaren jag är...)
Haha. Det är helt sant, jag ville försöka vara säker på att det inte skulle missförstås. Hoppas du inte tog allt för illa upp :)

ps. Max, hur håller du kameran om du får ringfingret på den switchen? För egen del är det snarast tummen där... ds.
Tja, kanske är jag lite underligt funtad, mest när man greppar kameran med båda händerna för att lyfta den eller när jag tar porträttformat (vilket är vanligast för mig). Vid landskapsformat så är det tummen som är närmast och ibland så händer det att vänsterhanden är någon helt annanstans, håller i en blixt eller reflektor, men det blev så många fall att räkna upp och försöka beskriva :-D

Det jag helt glömde bort att skriva i förra inlägget (att jag aldrig lär mig att inte skriva saker på tom mage!) var att om du har kameran i sådant läge att den vill ha fokus innan den exponerar så ser du ju när den lyckas få fokus genom att den lilla gröna pricken lyser upp längst nere i vänstra hörnet på sökaren.

Jag har råkat ut för samma sak några gånger i skymmningsljus efter solnedgång - fokuslampan i sökaren indikerar fokus men inget händer när man trycker. Det har alltid hjälpt att slå över till manuell fokus i dom lägena. Verkar vara en "glitch"...

ANNONS
Götaplatsens Foto