Annons

Min första DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag är mycket sugen på att byta min Digetala kamera mot en DSLR, men jag vill inte betala hur mycket som helst för det. jag har nu en Konica minolta Dimage Z10 och funderar på att köpa en EOS 300D. Den ligger I en budjetklass som passar min någolunda, är det en bra kamera? eller finns det andra bättre i samma prisklass?

jag är amatör så jag behöver ingen Proffs kamera, utan helt enkelt en bra kamera, som tar bra bilder, och som man eventuelt skulle kunna skriva ut i bra kvalite.

MvH Jimmie

Ja, det är en bra kamera, särskilt så om man lägger in hacket så man får tillgång till betydligt fler funktioner.

Bildkvalitén är ypperlig, iaf om du använder bra optik.

jo, den har jag sätt, men är den något att ha? jag vill ju byta upp mig från min 3.2 megapixel kamera

Javisst, den är riktigt bra, om än begränsad upplösning.

Hade du tänkt göra stora kopior?

jag vill kunna skriva ut i åtminstånde A4 format utan problem, och skulle gärna ha möjligheten att sälja bilder, och vad jag har förstått på forumet när jag läst så är inte riktigt 3.1 megapixel mycket att komma med då?

3Mp av god kvalitét räcker fint till A4 om man interpolerar, men visst ser man klar skillnad mot 6Mp, utan tvekan.

D30 för 2000:- är annars ett riktigt bra pris.

är nybörjare, interpolerar?

hmm, det låter ju visserligen intressant. har bara haft en kännsla av att man behöver mer än 3.1 megapixel om man vill fota mer "seriöst"

Interpolera innebär att man lägger till konstgjorda pixlar i bildbehandlingsprogram för att inte kopian ska se pixlig ut, så att man exempelvis får ut 6Mp istället för 3Mp.
Det ger inte högre upplösning men man slipper pixligheten som kan uppstå när det är få pixlar per tum.

Hur många pixlar man behöver för att sälja sina bilder beror helt på vem/vad man säljer till.

Jimpawa skrev:

jag är amatör så jag behöver ingen Proffs kamera, utan helt enkelt en bra kamera, som tar bra bilder, och som man eventuelt skulle kunna skriva ut i bra kvalite.

MvH Jimmie

EOS 300D är mkt bra, det som "saknas" är en del detaljer för att kunna ställa in "allt", med lite mindre begränsningar gentemot tex EOS 10D.Du kan som nämnt installera ett "hack" som ger mkt mer detaljinställnigar om du behöver.Bildkvaliteten i sej är väldigt bra oavsett du lägger in hackket eller ej.Skillnaden är verkligen inte stor mellan denna 300D och övriga 6 Megapixels-DSLR's.De skillnader som finns ligger mer i funktioner och detaljfinesser än i själva kvaliteten på bilderna.

En D30 för 2000 kr, det är inte alls så illa.
3 megapix räcker långt om det är "DSLR"-pixlar så att säga.
Du vinner lägre brusnivå, så du kan använda höga ISO med lågt brus, i synnerhet jämfört med den du har och andra kompaktkamerors brus.

Med en D30 för såna "småpengar" kan du kanske klämma till med nåt BRA objektiv på en gång dessutom!!!
Upp till A4, och en bit över om det kniper, kan du lätt göra fina förstoringar från en D30, men givetvis är det optiken som i praktiken sätter kvalitetsgränsen.
Räknar du med att oftare köra över A4 och uppåt 30x45cm och större "ska" du spara till en 300D...

hmm.. nu blir jag velig.
Det jag menar med att sälja är att kunna skaffa f-skatt och sälja som ett litet företag till lite mindre företag och privatpersoner, även göra lite mindre fotojobb.

jag vill ha en bra kamera, det ska ju kännas som jag byter upp mig ett snäpp från min dimage z10. Gör man det om man köper en D30? fast å andra sidan så kan det ju vara bra att köpa en billigare kamera så man lär sig mer från grunden? eller tänker jag helt tokigt då?

Jimpawa skrev:
jag vill ha en bra kamera, det ska ju kännas som jag byter upp mig ett snäpp från min dimage z10. Gör man det om man köper en D30?
Ja, du byter upp dig.

Men sen måste du tänka på vilka objektiv du ska ha till oxå.

jo, men vilket objektiv jag väljer gäler väll så gott som alla DSLR? bättre objektiv bättre bild?

Köp en D30 för ett par tusen och fortsätt spara! Medan du använder den kommer begagnade 350D att sjunka i pris och du måste köpa optik vad du än väljer, så det blir dyrare ändå. En 300D-bild med skitoptik tror jag inte blir bättre än en D30-bild med skarp optik, även om måste interpolera något lite. Det var många proffs som bytte till Nikon D1 när den kom, och den har bara 2,7MP. De tyckte bilderna var tillräckligt bra för framsidor på tidskrifter. Största nackdelen är att man inte har råd att beskära. Och det gäller att bilden är av bra kvalitet från början om man ska interpolera. Känner du att D30 har för få pixlar kan du ju byta upp dig utan större ekonomisk förlust.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto