Annons

Min första DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du cash nog att slå till på 300D om så "bara för" att få lugnt i skallen å slippa grunna i efterhand på saken, köp då den.

Men - är det tajt med pengar och du inte vill vänta i onödan ser jag ett "D30-hus för 2000 kr", kompletterat med ett bra bra objektiv som en mkt bättre start på dina "äventyr" än ett 300D-hus med nåt av de billigaste objektiven.
Jag menar nu inte att du måste ha ett Canon L-objektiv för att det ska vara "bra".Exakt vad du ska ha hänger på så många variabler att det är en annan fråga.

Som du såg, det är inte länge sen proffs gav 50-70.000 för Nikon D1 med sina 2,7 Megapix och det gick br , (om än inte perfekt i varje läge)...klart då att en billig kamera med 3 megapixlar & bra optik är en riktigt bra början, optiken kan du behålla när du går vidare...och huset kan framöver bli reserv tex.

Du behöver ju faktiskt bara sälja ett par, eller några, bilder/uppdrag så är D30'an betald.Sen några till så kan du skaffa tex 300D/350D mfl...

Jimpawa skrev:
Men en D30 skulle duga bra att utföra lättare uppdrag med?

Jag är nu inte proffs själv, men har tagit många bilder med min EOS 300D inställd på 3 megapixel.
Dom blir mkt skarpa och kan dras upp till fina (men inte ULTIMATA) A4 utan några större krångel.
Jag körde nästan en hel Romresa på 3 megapixels förra sommaren, pga att DÅ var stora minnen DYRA.
Inga problem alls att göra A4, men ska du dra upp större börjar det bli knepigare, och A4'orna får inte max detaljåtergivning, det är klart.

Så - det hänger på VAD för uppdrag du ska utföra.
Tidningstryck (= dags/kvällstidningar) är ju långt mindre krävande än bokillustration, och "glassiga magasin" behöver också bättre upplösning än dagstidningar tex.

Man kan ju komma ihåg att på "filmtiden" körde många, kanske dom flesta, pressfotare med mkt höga ISO-tal på filmerna, vilket trots lite grynighet blev bra.Det var helt enkelt viktigare att "fånga ljuset" än att fånga MAX detaljer, medan andra varianter av uppdrag krävde "finkornig film och kanonoptik".Helt enkelt för att dessa andra uppdragen innebar att bilderna skulle göras större, och/eller behövde ha högre klass rent tekniskt.

Innan högre upplösning var tillgängligt är jag "nästan helt säker" på att tom bröllopsfotografer en eller annan gång körde med D30 till exempel...
Dock lär just dom bilderna inte sitta som 50 x 70 cm förstoringar på väggen.

Senast ändrad:
okej, jag vill mest kunn ta ett å annat uppdrag för att tjäna lite extra pengar helt enkelt. Det svåra är att få ihopp pengar och hitta fotouppdrag. men men..

ANNONS
Götaplatsens Foto