Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina bilder lutar

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag är förvisso relativt ny på det här med fotografering speciellt med optisk sökare och DSLR så detta är säkert ett "problem" som är självförvållat.

Många gånger när jag tar bilder så får jag en svag lutning i bilden från vänster till höger. Ungefär som om jag vrider kameran omedvetet när jag tar bilden.

Visst, det finns programvara för att fixa till lutningen men hur är det med er andra? Är detta något som är ett klassiskt "nybörjarfel" eller händer det s.a.s. även den bäste?

Nej, du är inte ensam. Ett tag kunde jag ge mig fan på att sensorn satt snett i min kamera men ett par stativbilder mot tegelvägg senare bekräftade att sensorn säkert sitter rätt.

Det är tur att PS finns.

har du PS så välj "mått" (finns under samma flik som pipetten) dra en linje längs det som ska vara vågrätt, välj bild ->rotera arbetsyta->rotera fritt, tryck OK, beskär

Jag gillar att använde Adobe Camera Raw för att korrigera lutningar och sedan där ifrån ladda in dem i Photoshop och detta av den anledningen att jag då kan spara originalbilden.

Jag har länge funderat på varför kameratillverkare inte bygger in ett log i kameran så man se när man håller den rakt :)

Så välkommen till den lutande klubben.

Hehe, jag skulle ha kunnat vara arkitekt till lutande tornet i Pisa... Och det lustiga är att det kan skilja i lutning på varje bild i en bildserie på 3 bilder/sek! Och jag kan - nästan - gå ed på att jag håller kameran blick still. Knepigt...

Och jag har fotat i 30 år så...

/Per

Jag köpte min första systemkamera 1980 och har förmodligen lutat samtliga kameror sedan dess. Det syns bara tydligare nu när man kan räkna pixlar...

Än knivigare att korrigera lutning blir det ju om med en bild som innehåller fler bärande linjer (fler än en horisont, alltså).
Vet inte hur många gånger jag suttit och skruvat på mig (och bilden!) i vånda över kompositionen och att välja viktigaste linjen att loda efter.

kenny_lex skrev:
Jag har länge funderat på varför kameratillverkare inte bygger in ett log i kameran så man se när man håller den rakt :)
Nikons nya D3 har inbyggt virtuellt vattenpass, så du är bönhörd.

Annars brukar lutningen i bilden bero på att vi omedvetet vrider kameran när vi trycker ned avtryckaren. Jag antar att det går att träna bort, men själv bryr jag mig inte så mycket längre (det är lätt att korrigera i Photoshop).

/Daniel

Jag är själv ett ytterst svårartat fall av ovanstående syndrom.
Även om jag anstränger mig måste jag ta flera bilder innan det blir något så när.
Ett botemedel kan vara att alltid ta lutande bilder;)

jdandanell skrev:
Jag är förvisso relativt ny på det här med fotografering speciellt med optisk sökare och DSLR så detta är säkert ett "problem" som är självförvållat.

Många gånger när jag tar bilder så får jag en svag lutning i bilden från vänster till höger. Ungefär som om jag vrider kameran omedvetet när jag tar bilden.

Visst, det finns programvara för att fixa till lutningen men hur är det med er andra? Är detta något som är ett klassiskt "nybörjarfel" eller händer det s.a.s. även den bäste?

Limma på ett par hockey-puckar under höger sko så skall du se att det löser problemet.

;-)

// Maxe

ANNONS
Götaplatsens Foto