Annons

MIna pappersprofiler är borta.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fick idag en uppdatering från Adobe. Nu när jag skall skriva ut är samtliga mina pappersprofiler för Epson papper borta. De var där igår när jag skrev ut några bilder.
Jag har också problem att hitta dem för nerladdning hos Epson. Nu hittar jag bara andra papper och inte de vanlig supreme gloss med flera.
De finns inte heller i Colorsync. Jag vet att numera lägger installationsprogrammet dem någon annanstans.
Någon som kan ge mig en hjälpande hand?
Jag kör Mac.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Fick idag en uppdatering från Adobe. Nu när jag skall skriva ut är samtliga mina pappersprofiler för Epson papper borta. De var där igår när jag skrev ut några bilder.
Jag har också problem att hitta dem för nerladdning hos Epson. Nu hittar jag bara andra papper och inte de vanlig supreme gloss med flera.
De finns inte heller i Colorsync. Jag vet att numera lägger installationsprogrammet dem någon annanstans.
Någon som kan ge mig en hjälpande hand?
Jag kör Mac.
Dina pappersprofiler är inte borta men är gömda och är lite luriga att hitta.
Du hittar dom under ditt Huvudbibliotek - Printers - Epson - Inkjet(2) - Iccprofiles och där får du ctrl-klicka på filen och visa paketets innehåll och där finner du dom. Dom kan du ju sedan kopiera och klistar in i ditt egna bibliotek men det är ju onödigt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Dina pappersprofiler är inte borta men är gömda och är lite luriga att hitta.
Du hittar dom under ditt Huvudbibliotek - Printers - Epson - Inkjet(2) - Iccprofiles och där får du ctrl-klicka på filen och visa paketets innehåll och där finner du dom. Dom kan du ju sedan kopiera och klistar in i ditt egna bibliotek men det är ju onödigt.
Har provat detta också. Där finns inga pappersprofiler utan bara en massa språkfiler.Det verkar som den driver man kan ladda ner för Sverige/Europa inte innehåller några profiler.
Råkade ut för samma sak för ett antal månader sedan- Efter mycket letande en driver som innehöll profiler.
NU kan jag inte hitta den igen. Epåson har en djävla röra på sina webbsidor. Supprt är inte deras starka gren.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu äntligen hittad rätt driver som innehåller pappersprofiler. Det gör inte den driver som ligger för europeiska marknader.Man måste gå till de amerikanska sidorna.
Epson är sådan djäkla strulnissar när det gillar sin support.
Rörigt, dåliga beskrivningar av vad olika alternativ innehåller mm.
Det är tur att de gör bra prylar så man slipper ha med deras support att göra.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Har provat detta också. Där finns inga pappersprofiler utan bara en massa språkfiler.Det verkar som den driver man kan ladda ner för Sverige/Europa inte innehåller några profiler.
Råkade ut för samma sak för ett antal månader sedan- Efter mycket letande en driver som innehöll profiler.
NU kan jag inte hitta den igen. Epåson har en djävla röra på sina webbsidor. Supprt är inte deras starka gren.
Här har du en länk som du samtidigt får ner ICC-profilerna när du kör en ny installation.

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supDetail.jsp?UseCookie=yes&oid=273233&prodoid=63101924&infoType=Downloads&detected=yes&platform=OSF_W_7-64
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tackar. Nu är den för en P800 som har annat bläck än Stylus 3880. Så de profilerna skulle inte fungera på min skrivare.
NU har jag hittat rätt så nu har jag fått det löst.
Det var samma sak någon gång somras. Alla profiler förvann i någon uppdatering.
Nu har jag lagrat undan rätt driver så när det höär händer igen om några månader kan jag fixa det snabbt.
Så ladda inte ner något för europa för de har inga pappersprofiler med i installationen.
Gå till den amerikanska sajten. Där kan man få rätt friver som också är av ett senare datum.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Tackar. Nu är den för en P800 som har annat bläck än Stylus 3880. Så de profilerna skulle inte fungera på min skrivare.
NU har jag hittat rätt så nu har jag fått det löst.
Det var samma sak någon gång somras. Alla profiler förvann i någon uppdatering.
Nu har jag lagrat undan rätt driver så när det höär händer igen om några månader kan jag fixa det snabbt.
Så ladda inte ner något för europa för de har inga pappersprofiler med i installationen.
Gå till den amerikanska sajten. Där kan man få rätt friver som också är av ett senare datum.
Detta är väl inte riktigt sant då du får med profilerna när du tar ner t.ex drivern från Epson.co.uk(tillhör fortfarande Europa trots att dom ska gå ur EU). och installer den.
Har precis installerat detta på en Mac och som jag skrev tidigare är dom "gömda" men går absolut att hitta om du CTRL-klickar på mappen som heter 3880 i mappen som heter "ICCProfiles och visar paketet innehåll.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
NU är det inte lätt att hitta på Epsons sidor. Jag laddade ner den den senaste drivern från Epson.uk. Den är från 2014. Den är också 17 mb mindre än den från USA och innehåller inga pappersprofiler.
Så nu har jag tillbaka pappersprofilerna. Så långt allt gått och väl.
Fast den amerikanska drivern uppför sig konstigt när man kikar på printer settings. Här skall man kunna ställa in pappersprofil för skrivaren och storlek mm.
Det finns inte i den här versionen. Klickar jag på advanced och sedan går tillbaks till printer settings får jag plötsligt fram en massa val. Fast jag kan inte välja något där.
Så nu får jag nog trots allt installera den engelska drivern och hoppas allt blir som vanligt igen.
Hade samma bekymmer i slutet av sommaren. Efter mycket strul fick jag det att fungera normalt igen.
TRor jag skall flytta profilerna till Colorsync. De som låg där klarade sig.
Det var de som låg under printers som gick upp i rök.
Varför vet jag inte. MIsstänker det var uppgraderingen av Adobe. För jag har åtminstone inte varit inne där och fipplat.
Det fungerade i Söndags kväll. På måndag morgon kom Adobe uppdateringarna. När jag några timmar senare skulle skriva ut ett par bilder var profilerna borta.
 
ANNONS