Annons

Minimala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mariehelene

Medlem
Alltså, jag får inte riktigt ihop detta med storleksgränser på fotosidan. När jag lyckas ladda upp en bild utan att det står "Bilden är för stor" har jag fått förminska den vansinnigt mycket, och jämför jag med de flesta andra bilder här på fotosidan blir de MYCKET större när man klickar upp dem i ett nytt fönster. Här är ett exempel på hur små mina bilder ser ut (testa "förstora" den): http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1256033.htm?set=mp

Enligt photoshop är den bilden 288 kb stor. Hur kan alla andra bilder också vara under 300 kb och ändå gå att få superstora här på fotosidan? Gör jag fel när jag förminskar bilden? (Använder funktionen bild -> bildstorlek i photosohp). Eller vad är problemet?

Mycket tacksam för svar.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Så hör går jag tillväga i Photoshop. Det bör
fungerar i andra bildredigeringsprogram med.


  • 1. Ändra bildstorleken till 640 pixlar på längsta sidan.

    2. Spara bilden som JPG i hög (8) kvalité

Alternativt


  • 1. Ändra bildstorleken till 1024 pixlar på längsta sidan.

    2. Spara bilden som JPG i medium (5-6) kvalité

För att kompensera för komprimeringen kan du också lägga på lite skärpa efter du ändrar bildstorleken.
 
Senast ändrad:

F.Malvefors

Avslutat medlemskap
För att få ned storleken på filen kan du oxå webbanpassa den. Detta innebär att man plockar bort förhandsvisning och färgprofiler.

I CS1 och eventuellt CS2, jag kommer inte riktigt ihåg, så öppnar du bilden i Image Ready istället och sparar för webben.

I CS3 väljer du "Spara för webben" under arkiv och ställer in önskad kvalitet.

Detta gör en hel del på filstorleken.
 

Guran99

Aktiv medlem
Du använder troligen för hög kvalitet när du sparar i Jpeg. Jag konverterar alltid till 1024-storlek (längsta sidan), och sen när jag sparar så drar jag i kvalitets-reglaget tills storleken blir mindre än 300Kb.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Jag tycker det absolut enklaste sättet är att från Photoshops Arkiv-meny välja "Spara för webben" och där i den lilla inställningsmenyn välja att "Optimera till bildstorlek". Då skriver man in maxstorlek, t.ex 299 Kb, och sedan sköter Photoshop om komprimeringen.

Detta funkar om jag minns rätt med Photoshop 7, CS, CS2 och CS3. Möjligtvis med äldre versioner, men minnet räcker inte så långt.
 

Bilagor

F.Malvefors

Avslutat medlemskap
dovearea skrev:
Jag tycker det absolut enklaste sättet är att från Photoshops Arkiv-meny välja "Spara för webben" och där i den lilla inställningsmenyn välja att "Optimera till bildstorlek". Då skriver man in maxstorlek, t.ex 299 Kb, och sedan sköter Photoshop om komprimeringen.

Detta funkar om jag minns rätt med Photoshop 7, CS, CS2 och CS3. Möjligtvis med äldre versioner, men minnet räcker inte så långt.
Möjligt att spara för webben även finns i CS1 och CS2, minnet sviker mig med, men det är inte så integrerat i photoshop som i CS3 så man blir överflyttad till Image Ready som följde med Photoshop.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Spara för webben-funktionen tar också bort all metadatainformation, kan vara bra eller dåligt, men det kan vara bra att känna till.

Lotta
 

Makten

Aktiv medlem
F.Malvefors skrev:
Möjligt att spara för webben även finns i CS1 och CS2, minnet sviker mig med, men det är inte så integrerat i photoshop som i CS3 så man blir överflyttad till Image Ready som följde med Photoshop.
I CS2 finns "save for web", och man blir inte överflyttad till något annat program.
 
ANNONS