Annons

Minneskort till Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hexx

Aktiv medlem
Hej allihop! Jag har precis beställt mig en Canon 20D från Tyksland och tänkte nu köpa minneskort. Det jag undrar är om det är någon "märkbar" skillnad på de olika minneskorten som finns på marknaden?! Jag sett typ 1 / 2 och Extreme III osv ....

Vad ska jag köpa för att få mest prestanda med kameran?!

Tacksam för tips!

Hej.
Minst typ 2 för att minneskortet inte ska slöa ner kamerans prestanda.
Typ 1 är för segt, jag tror typ 3 inte behövs men är ej säker, tror typ 2 räcker.

Det kan bli förvirring med beteckningarna. Compact Flash finns i type I och II som används för att beteckna den fysiska storleken på kortet.

Sedan har Sandisk, som är en stor tillverkare av minneskort en serie med kort där de senare heter Ultra, Ultra II och Extreme III. Mellan de gamla "vanliga" korten och Ultrakorten är det en markant skillnad i skrivhastighet. Mellan Ultra och Ultra II finns också en viss skillnad i hastighet. Mellan Ultra II och Extreme III är skillnaden främst temperaturtåligheten hos kortet. Konkurrenten Lexar har andra beteckningar på sina kort (tex 80x) så dessa namn är produktnamn och inte beteckningar hos Compact Flashkort.

Bob Atkins har skrivit en liten artikel om Compact Flash som kan vara värd att slänga ett getöga på.

Men som Robert säger så bör du skaffa ett lite snabbare kort än de allra vanligaste för att kortet ska hänga med kameran i skrivhastighet. Jag skulle rekommendera att köpa minst motsvarande Ultra II. Kanske snegla på Extreme III om temperaturen kan vara ett problem där du plåtar.

kolla lite extra på prisskillnaden mellan Ultra II och Extreme III. den är nästan löjligt liten i dagsläget.
men det är sant att man inte behöver III kortet för kamerans skull men om du använder minneskortläsare kan du vinna en del tid på ett III istället för II kort.

...jag köpte Sandisk Extreme 3 till min 20D. I priset ingick även RescuePRO (en programvara som kan hitta borttagna/försvunna bilder på de flesta minneskort). Eftersom jag redan har haft nytta av recuePRO (med ett SmartMediakort), så var det värt den lilla skillnaden i pris gentemot Sandisk Ultra 2.

Om jag inte har helt fel, så ingick RescuePRO i Ultra2 förut, men nu ingår den enbart i Extreme 3 (OBS, min gissning bara).

/Håkan

hakanv skrev:
...jag köpte Sandisk Extreme 3 till min 20D. I priset ingick även RescuePRO (en programvara som kan hitta borttagna/försvunna bilder på de flesta minneskort).
Själv har jag använt PC Inspector Smart Recovery (tidigare Convar ~) för detta ändamål. Finns att ladda ned från sidan jag länkat till. Sådan programvara är bra att ha oavsett vilket kort man har. Man kan råka radera fel bild i stressen. Programmet är väl inte ett under av användarvänlighet, men gör jobbet även om den tar sin lilla tid på sig och plockar fram ALLA raderade bilder i den version jag körde.

Annars håller jag med om att prisskillnaden är ganska liten och skulle själv gärna köpt Extreme III senast om jag hade haft de extra hundralapparna (det hade jag inte utan lyckades tom få pruta ned priset något så jag precis hade råd med kortet) samt att det var så enkelt att Extreme III inte fanns inne i butiken den storlek jag ville ha :) Så går det när man handlar i sista stund.

Tackar för alla tips! Länken ger ju svar på det jag vill veta, alltså är Extreme 3'an snabbast och inte mycket dyrare än 2'an!

ANNONS
Götaplatsens Foto