Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till Sony A200???

Produkter
(logga in för att koppla)

forsebo

Medlem
Har lite funderingar ang. minneskort till min A200.. Ser man på spec. så stöder kameran "bara" Compact flash I & II...

Min fråga är alltså om det är menlöst att köpa ett snabbare Compact flash III kort? Lr klarar kameran att hantera den snabbare överföringen trots att det inte står i spec.. nån som har erfarenhet?

jag tror du har missförståt vad som menas med compactflash I och II
det finns två typer compactflash typ I är 3,3mm tjock och är det är vanligast sedan finns det typ II som är 5mm tjock är det tex används av sk microdrives sedan finns det 4 hastigheter vad du där har användning av beror på hur snabb överföring din kamera klarar ,alla korten fungerar.
Förmodligen funderar du på att köpa ett extrem III cf kort och det fungerar utmärkt på din kamera men även extremeIV ska fungera i din kamera men där är det tveksamt om kameran kan utnyttja den snabba överförings hastigheten men om man har en extern UDMA kort läsare går det mycket fort att föra över bilderna till din dator så du akn ävenha användning av ett så snabbt kort.

Oki, tag för ditt ingående svar.. var ute cyklade lite;-)
Jag kan alltså satsa på ett typ "sandisk compact flash extrem III", och veta att jag får ut den snabbare överföringen i detta kort..

Jag har ett sandisk compact flash extrem IV/ 8G till min A100.
Det snabbade upp betydligt.
Fran ett sandisk compact flash II kunna ta ca 5-6 RAW filer i serietagning till ca 12-13 sti följd.
Så visst är det en vesentlig skillnad. Jag har inte provat på min A900 vad som sklijer men förmodar att det skiljer en del där också.

ANNONS
Götaplatsens Foto