Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta AF 50/1,7

Produkter
(logga in för att koppla)

klundahl

Aktiv medlem
Tjenixen!

Har precis köpt mig ett Minolta AF 50/1,7 objektiv på en auktion på tradera. Glad i hågen var man när man hämta ut objektivet igår Var sen ute och testa objektivet idag när det nu var så fint väder ute. Då upptäckte jag att bländaren slöt sig inte, märkte det när jag tog en bild med bländar F1,7 och sen testa med bländar F22 och det var ingen skillnad alls på bilderna, tänkte va faan??? Kollade sen in i objektivet och tryckte på test knappen på kameran för att se vad som hände, mycket riktigt hände inte ett smack med bländaren, den var vid öppen trots att kameran var ställd på F22. Hade av objektivet och pillade lite på den här armen som sköter lamellerna för tänkte att objektivet skall ju fungera med min kamera (är en 5D). Efter jag pillat på armen så kom den igång och bländaren slöt sig, men jag tycker där är inte någon riktig speed i själva slutningen när man tar på test knappen, inte som det är i mina andra objektiv. När jag tar kort dock så ser den ut till att röra sig snabbt.

Blev ett långt utlägg för att komma fram till den egentliga frågan.

Ni som har ett sådant här objektiv, när ni tar på testknappen på kameran för att testa bländaröppningen, går den då också ihop lite sådär halvslött i jämförelse med andra objektiv eller är den snabb som blixten?

Om det bara är mitt objektiv som är segt, kan man göra något åt detta på egen hand eller måste man lämna in det på service och är det dyrt?

MVH
Kim

Det låter som om du fått olja på lamellerna. I mitt 50mm, visserligen 1,4, rör lamellerna sig snabbt när jag använder skärpedjupskontrollen.

Pris för reparation vet jag inte men borde du inte kunna kräva något av säljaren? Hur beskrev han/hon objektivet?

www.dyxum.com finns beskrivet en del som pulat med att plocka isär och rengöra objektiv själva. Jag har aldrig vågat prova men är man fingerfördig och har de rätta verktygen kan det kanske vara något.

Hej!

Jag har testat lite nu (man har tid med mycket konstigt när man är sjuk och hemma från jobbet) och jag kan inte se någon skillnad med blotta ögat i alla fall.

Har jämfört med ett 70-210 f/4.5 - 5.6 , ett Tamron 28-75 f/2.8 och ett 35-70 f/4.

Det låter ju som om den kärvar rejält om den inte bländade ner alls förut. Kanske fortsätta jobba med att dra i armen ett tag till och se om det blir bättre?

mvh
Stefan

I sin annons så skrev han att det var ett fint objektiv i bra skick, vilket det inte direkt känns som just nu även om det yttre skicket är i kanon form.
Tror inte att jag kan kräva så mycket av säljaren eftersom att det är en privatperson och köpt på Tradera.

Senast ändrad:
Håller med Michael, det är helt klart olja på lamellerna.
Tycker du borde kontakta säljaren, annars är det inte så svårt att rengöra själv med bomullspinnar och t.ex. medicinsk bensin.

Pete Ganzel har ett galleri som visar hur man plockar isär gluggen här:
http://www.pbase.com/pganzel/disassembly_repair_of_maxxum_50mm_lens

Det är den här: http://www.pbase.com/pganzel/image/35488742
du vill ha ut, sen får du plocka bort alla de små bladen, rengöra dem och sedan sätta ihop dem igen, ibland behöver man rengöra flera gånger för att få bort allt, så var inte för snabb med att sätta ihop allt igen.

FILM) (Anddje skrev:
Håller med Michael, det är helt klart olja på lamellerna.
Tycker du borde kontakta säljaren, annars är det inte så svårt att rengöra själv med bomullspinnar och t.ex. medicinsk bensin.

Pete Ganzel har ett galleri som visar hur man plockar isär gluggen här:
http://www.pbase.com/pganzel/disassembly_repair_of_maxxum_50mm_lens

Det är den här: http://www.pbase.com/pganzel/image/35488742
du vill ha ut, sen får du plocka bort alla de små bladen, rengöra dem och sedan sätta ihop dem igen, ibland behöver man rengöra flera gånger för att få bort allt, så var inte för snabb med att sätta ihop allt igen.

Hmm.. såg lite komplicerat ut för min del. Har ju aldrig varit inne och fingrat på något sådant finmekaniskt tidigare. Så får väll lämna in det och få det fixat, såvida det inte finns någon som är riktigt duktig på detta i helsingborgstrakterna som kunde tänka sig att hjälpa en behövande :).

klundahl skrev:
Hmm.. såg lite komplicerat ut för min del. Har ju aldrig varit inne och fingrat på något sådant finmekaniskt tidigare. Så får väll lämna in det och få det fixat, såvida det inte finns någon som är riktigt duktig på detta i helsingborgstrakterna som kunde tänka sig att hjälpa en behövande :).
Lämna in det tror jag inte är någon idé att göra, det lär vara billigare för dig att bara köpa ett nytt, dom kostar ju inte många kronor.
Det beror iofs på priserna just där du lämnar in den och hur lång tid det tar för teknikern, men det kostar endel, så det är väl på gränsen om det är värt det.

FILM) (Anddje skrev:
Lämna in det tror jag inte är någon idé att göra, det lär vara billigare för dig att bara köpa ett nytt, dom kostar ju inte många kronor.
Det beror iofs på priserna just där du lämnar in den och hur lång tid det tar för teknikern, men det kostar endel, så det är väl på gränsen om det är värt det.

Hmmm.. okej, det var ju lite trist. Kan det tänkas finnas någon hjälpsam samarit här i skånetrakterna då som har gjort något sådant här tidigare som vill hjälpa till? Känns ju inte så roligt att behöva kasta objektivet och köpa ett nytt.

Pratade precis med killen jag köpte objektivet av och fråga om han visste om att det var deffekt när han sålde det, men det gjorde han inte. Men han var villig att låta köpet återgå så der får man säga var en seriös säljare. Nu återstår bara att se om pengarna kommer in på mitt konto eller inte, sen blir det till att leta ett nytt objektiv igen.

Det vore kanske bra att sätta ut serienummret på objektivet här om det duker upp igen. Dessutom vore det bra att veta säljaren traderanamn och om du fått pengarna tillbaka eller inte.

Det var inte en sådan dum idé

Serienr på objektivet är: 1148768
Säljarens namn på tradera: Åkerstyckebruk

Meddelar vidare huruvida jag fick tillbaka mina penger eller ej.

Kim:
det är klart du har rättigheter även om du köper av någon på tradera eller blocket.
om en vara inte är som den beskrivs i annonsen kan du kräva pengar, eller i alla fall delar av köpesumman tillbaka.
Är det en seriös säljare så fixar han detta.
Köper själv en massa och säljer också en del och jag skulle aldrig neka en missnöjd kund pengarna tillbaka. Erkänner faktiskt att jag drabbades av detta nyligen, då en man köpte en 8000i-kamera av mig. Det visade sig att kameran hade lcd-läckage så man såg inte alla nödvändiga inställningar. Jag tog då på mig att antingen betala rubbet tillbaka (plus att han fick behålla kameran) ELLER fixa en ny kamera åt honom, en 8000i. Så nu har jag sådan på ingång från Tyskland. Hoppas bara den fungerar. Det är lite si och så med de där gamla (fina) minoltorna.
Tror också att (onödigt) många som köper begagnat av privatpersoner helt enkelt STRUNTAR i att klaga då de tror att de inte har några rättigheter. Om ej beskrivningen stämmer har du rätt att skicka tillbaka varan. Man kanske till och med har rätt att göra det ändå, vet inte om ångervecka och sånt gäller för begagnade köp via privatpersoner.

....
Felet på ditt objektiv är sannolikt olja på lamellerna, som andra redan berättat, men en sak som jag undrar är -
kan man kladda ner själva kamerahuset, alltså spegeln och så vidare, om det är olja på lamellerna?
Vill bara veta utifall man själv skulle få ett objektiv i detta skick.

Och en följdfråga - var kommer oljan ifrån?

christianhylse skrev:
men en sak som jag undrar är -
kan man kladda ner själva kamerahuset, alltså spegeln och så vidare, om det är olja på lamellerna?

Ytterst tveksamt. Bländarkassetten sitter centralt i optiken med linspaket både framför och bakom. Jag ser det som högst osannolikt att det skulle ta sig ända in i huset.

Vet inte om det är olja direkt men nån form av smörjmedel är det vandrar från övrig mekanik som ska vara smord.

christianhylse skrev:
Kim:
det är klart du har rättigheter även om du köper av någon på tradera eller blocket.
om en vara inte är som den beskrivs i annonsen kan du kräva pengar, eller i alla fall delar av köpesumman tillbaka.
Är det en seriös säljare så fixar han detta.
Köper själv en massa och säljer också en del och jag skulle aldrig neka en missnöjd kund pengarna tillbaka. Erkänner faktiskt att jag drabbades av detta nyligen, då en man köpte en 8000i-kamera av mig. Det visade sig att kameran hade lcd-läckage så man såg inte alla nödvändiga inställningar. Jag tog då på mig att antingen betala rubbet tillbaka (plus att han fick behålla kameran) ELLER fixa en ny kamera åt honom, en 8000i. Så nu har jag sådan på ingång från Tyskland. Hoppas bara den fungerar. Det är lite si och så med de där gamla (fina) minoltorna.
Tror också att (onödigt) många som köper begagnat av privatpersoner helt enkelt STRUNTAR i att klaga då de tror att de inte har några rättigheter. Om ej beskrivningen stämmer har du rätt att skicka tillbaka varan. Man kanske till och med har rätt att göra det ändå, vet inte om ångervecka och sånt gäller för begagnade köp via privatpersoner.

....
Felet på ditt objektiv är sannolikt olja på lamellerna, som andra redan berättat, men en sak som jag undrar är -

Kan jag verkligen kräva pengar tillbaka när det är begagnat köp av privatperson? Trodde det bara fungera när det var företag man hade att göra med eftersom att dom har visst garantiåtagande gentemot kunden.

Jag hoppas ju att han är seriös när han sa att han skulle sätta tillbaka pengarna till mig, för jag maila mitt kontonr till honom i förrgår och frågade samtidigt om det var korrekt adress jag hade till honom så att jag inte skickar till fel adress, men han har fortfarande inte svarat på detta. Och några pengar har inte kommit in på mitt konto ännu. Ger det till nästa vecka för att se om något händer för kan ju vara att han har fullt upp nu när det är jul och allt, man vet ju själv hur det är. Skickar inte tillbaka i alla fall förräns jag fått pengarna.

Då har det löst sig nu för min del med objektivet. Fick tillbaka pengarna från säljaren idag och kommer att skicka tillbaka objektivet till honom. Så får säga att det var en bra säljare som gick med på detta :). Så nu är det till att leta efter ett nytt och hoppas att det fungerar felfritt.

ANNONS
Götaplatsens Foto